Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 18:42

18
اردیبهشت
مشکلات دفع ادرار در مردان و زنان

مشکلات دفع ادرار در مردان و زنان

همیشه ضرورت ندارد که برای این مشکل داروی نسخه شده را مصرف نمایید. کاهش میزان ادراری که شبانگاه تولید می‌شود می‌تواند نیاز به ادرار کردن در شب را کاهش دهد.

مشکلات دفع ادرار در مردان

 

با گذر زمان غده پروستات بزرگ می‌شود و می‌تواند در مسیر جریان ادرار- بیرون از مثانه- محدودیت ایجاد کند. این محدودیت می‌تواند به تدریج قدرت جریان ادرار را کم کند و ممکن است خالی شدن کامل مثانه را دشوارتر نماید. خالی شدن ناقص مثانه احتمال بروز عفونت در مثانه را افرایش می‌دهد. پروستات هم ممکن است عفونت کند و عفونت نیز می‌تواند باعث تورم پروستات و کاهش بیش‌تر جریان ادرار شود. بزرگ شدن پروستات خیلی شایع است و مستقیما با ایجاد سرطان پروستات ارتباط ندارد ولی اگر تغییری در وضعیت ادرار خود مشاهد می کنید، عاقلانه است که برای معاینه پروستات به پزشک مراجعه کنید.

علایم ممکن

کاهش جریان ادرار

ناتوانی از بین بردن حس پر بودن مثانه

احساس درد سوزن سوزن در آلت

ادرار مکرر و با حجم کم

بیدار شدن های مکرر برای دفع ادرار

بی‌اختیاری ادرار

توصیه‌های خانگی

1.‌ همیشه ضرورت ندارد که برای این مشکل داروی نسخه شده را مصرف نمایید. کاهش میزان ادراری که شبانگاه تولید می‌شود می‌تواند نیاز به ادرار کردن در شب را کاهش دهد. کاهش یا حذف نوشیدن مایعات 3 تا 4 ساعت قبل زمان خواب، می‌تواند به شما کمک کند، شب برای ادرار بیدار نشوید.

2. در بسیاری از مردان با مصرف بعضی فرآورده‌های گیاهی، جریان ادرار بهبود می‌یابد. این فرآورده گیاهی بدون نسخه قابل تهیه است و کار آن کوچک کردن پروستات است. اگر تا 3 ماه هیچ بهبودی را شاهد نبودید مصرف آن را قطع کنید.داروهای تجویزی دیگری وجود دارند که بدون کوچک کردن اندازه پروستات، جریان ادرار را افزایش می‌دهند.

این داروها ظرف چند روز اثر خود را نشان می‌دهند. شما می‌توانید از یک دارو برای افزایش جریان ادرار استفاده کنید و همزمان از داروهای دیگر برای کوچک کردن پروستات بهره گیرید. گزینه‌های درمانی را با پزشک مورد بحث قرار دهید.

3. برخی از داروها می‌توانند مقدار PSA در خون را کاهش دهد و با آزمایش PSA جهت تشخیص سرطان پروستات تداخل کند. در صورتی که از دارویی استفاده می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.

4. بسیاری از مردم احتمال عفونت دستگاه ادراری را با نوشیدن آب زیاد و افزایش حجم ادرار کاهش می‌دهند. مردان مبتلا به بزرگی غده پروستات که دچار عفونت می‌شوند از این راهبرد فایده‌ای نمی‌برند.

5. نشستن برای ادرار تجربه دفع ادرار را آسانتر می‌سازد. این کار امکان بیش‌تری برای دفع ادرار می‌دهد. وقت بگذارید و صبور باشید. شما می‌توانید ادرار بیش تری تخلیه کنید اگر پس از قطع اولیه جریان ادرار، کمی صبر کند.

مشکلات دفع ادرار در زنان 

بر خلاف مردان، زنان غده پروستات ندارند، طول مجرای پیش ابراه زنان که مثانه را به مدخل خروجی ادرار وصل می‌کند بسیار کوتاه‌تر از پیش آبراه مردان است. در جوانان، پیش آبراه در زاویه‌ای قرار دارد که احتمال خالی شدن خود به خود مثانه را کاهش می‌دهد. با گذر عمر و تولید فرزندان، این زاویه کمتر شده به شکل خط مستقیم در می‌آید.

بنابراین در حالی که مردان بیش‌تر مشکلات کاهش جریان ادرار را تجربه می‌کنند، زنان بیش‌تر با مشکلات بی‌اختیاری ادرار مواجهند. بی‌اختیاری ادرار به دفع ادرار بدون اراده فرد گفته می‌شود. حدود 15 درصد از سالمندان به مشکلات کنترل مثانه مبتلا هستند. نگران نباشید، درمان وجود دارد.

علایم ممکن

نیاز به رفتن شتابان به توالت

رفع مقادیر اندک ادرار با سرفه، خنده یا عطسه

افزایش دفعات دفع ادرار در طول روز

احساس سوزش در هنگام ادرار

دفع بی‌اختیار مقادیر زیاد ادرار

 

برچسب ها: مشکلات کلیوی، مجاری ادرار، دفع ادرار، اختلالات کلیوی، مشکلات اداری، کلیه و مجاری ادراری، ادرار، مشکلات دفع ادرار تعداد بازديد: 2658 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز