Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 03:05

15
آذر
راه های درمان نفخ

راه های درمان نفخ

در این مقاله، یکسری روش برای درمان نفخ ارائه شده است که می‌توانید با به کار بستن آنها، از مشکل مدام نفخ کردن خلاص شوید. مطلب راه‌های درمان نفخ را بخوانید.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

 

برای درمان نفخ، روش های مختلفی وجود دارد. از تجویز دارو گرفته تا یکسری درمان های طبیعی. در اینجا به چند روش درمانی موثر اشاره شده است.

نوشیدن چای نعناع

چای نعناع برای معده درد و رهایی از نفخ بسیار عالی است. این چای حاوی منتول است. منتول ویژگی های ضد انقباض دارد و می تواند ماهیچه های مجرای هاضمه را آرام کند.

نعناع همچنین سیستم عصبی را آرام می کند و می تواند اثرات اضطراب و نگرانی روی بدن را خنثی نماید. پس از غذا، نوشیدن چای نعناع به گوارش کمک کرده و نفخ را برطرف می کند.

زنجبیل

شما چه دچار تهوع شده باشید، چه آنفلوانزای معده، زنجبیل به کمک تان می آید.

زنجبیل حاوی دو ماده شیمیایی گینجرول و شوگاول است که مجرای روده را آرام کرده و هر نوع تورمی را برطرف می سازد و اثرات بادشکن دارد و از تجمع گاز در روده جلوگیری و یا به دفع آن کمک می کند.

زیره سیاه

قرن هاست که از زیره سیاه برای درمان نفخ استفاده می شود. هر زمان که احساس نفخ کردید، می توانید با مصرف دانه های زیره و یا بیسکویت حاوی زیره سیاه، خود را درمان کنید.

اگر همیشه دچار نفخ هستید، صبح ها کمی دانه زیره سیاه مصرف کنید. پس از مدتی نفخ تان برطرف خواهد شد.

چای بابونه

اگر چای نعناع دوست ندارید و یا احساس می کنید، فایده ای به حال تان ندارد، چای بابونه راه حل خوبی است.

این چای ضد انقباض است و خواص ضد التهابی دارد و می تواند نفخ ناشی از مشکلات گوارشی را برطرف سازد. همچنین جلوی سوزش معده را هم می گیرد.

کدو تنبل

نفخ معمولا به دلیل عدم هضم صحیح مواد غذایی رخ می دهد و خوراکی های حاوی فیبر فراوان (مانند لوبیاها) اغلب موجب تولید نفخ می شوند.

هضم فیبر برای ما انسان ها معمولا سخت است، بنابراین بیشتر مواقع در روده مان گاز جمع می شود.

وقتی مواد غذایی در روده کوچک خرد نمی شوند، وارد روده بزرگ شده و در آنجا باکتری های طبیعی روده به سراغ شان می روند.

عوارض ناشی از عملکرد باکتری ها، تولید گاز و درنتیجه نفخ است. در این گونه مواقع مصرف کدو تنبل موثر است، زیرا می تواند از مقدار گاز تولید شده بکاهد.

می توانید کنار غذای تان از کدو تنبل پخته و یا بخارپز استفاده کنید.

زغال چوب فعال

زغال چوب فعال، می تواند نفخ را درمان کند. البته ساز وکار آن هنوز مشخص نیست.

اما تصور بر این است، که زغال چوب فعال پرمنفذ است و این فضاهای داخلی برای به دام انداختن مواد شیمیایی خوب هستند.

پزشک با تجویز داروی زغال چوب فعال شده، می تواند به شما در درمان نفخ و گاز موجود در روده کمک کند.

آب ولرم و لیموترش

نوشیدن یک لیوان آب ولرم به همراه لیموترش، هر صبح، بسیار مفید است. لیموترش فواید متعددی دارد و یکی از آنها برطرف کردن نفخ است.

اسیدیته موجود در لیمو اسیدهیدروکلریک در بدن به وجود می آورد. این اسید غذایی را که می خوریم خرد می کند و باعث می شود که گاز کمتری در روده تولید شود.

آب هم مواد موجود در دستگاه گوارش را به سمت جلو حرکت می دهد و مسیر را پاکسازی می کند. همچنین مخلوط آب و لیموترش کل بدن تان را سم زدایی می کند.

دانه های رازیانه

رازیانه ویژگی های ضداسپاسم دارد و مجرای گوارش تان را آرام می کند.

این دانه بادشکن نیز هست و شما را از شر نفخ روده راحت می کند.

می توانید به جای خوردن دانه های رازیانه، آن را به صورت دم کرده مصرف کنید.

چند توصیه مهم دیگر

* جویدن صحیح غذا

اگر با عجله و بدون جویدن صحیح، غذا بخورید، تکه های درشت غذا وارد مجرای گوارشی تان شده و به دلیل اینکه معده نمی تواند به راحتی آنها را هضم کند در نهایت منجر به تولید گاز در روده می شود.

جویدن کامل غذا، کمک زیادی به هضم غذا می کند.

همچنین صحبت کردن هنگام غذا خوردن باعث بلعیدن هوا و جمع شدن گاز درمعده و ایجاد نفخ می شود. بنابراین هنگام غذا خوردن، صحبت نکنید.

* انتخاب رژیم غذایی مناسب

نوع غذاهای مصرفی امروزه، بشر را بسیار به زحمت و مشکلات مختلف سلامتی از جمله گوارشی انداخته است.

مصرف نوشیدنی های سرشار از کافئین، قندهای مصنوعی، غذاهای سرخ کرده هرگز برای سلامتی مناسب نیستند و در عین حال تولید گاز فراوان می کنند.

بنابراین با تغییر رزیم غذایی و اتخاذ نوع سالم آن، می توانید از ابتلا به نفخ پیشگیری کنید.

* ورزش کنید

انجام دادن حرکات ورزشی و تحرک داشتن در ایجاد نفخ پیشگیری کرده و یا آن را برطرف می کند. ورزش مجرای گوارشی را فعال نگه می دارد.

 

برچسب ها: درمان نفخ، تغذیه و نفخ، غذاهای ضد نفخ، نفخ و زنجبیل، نفخ و چای نعناع، نفخ و زیره سیاه، نفخ و چای بابونه، زغال چوب فعال، نفخ و لیموترش، نفخ و رازیانه تعداد بازديد: 1875 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز