Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 09:00

11
خرداد
آیا هورمون‌ها مقصرند (1)

آیا هورمون‌ها مقصرند (1)

اگر خس‌خس سینه شما از یك هفته قبل از عادت ماهیانه بیشتر می‌شود، به احتمال زیاد تغییر در مقدار استروژن و پروژسترون روی آن مؤثر است.

 تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

آیا هورمون‌ها مقصر هستند و یا به اشتباه به آنها تهمت زده می‌شود؟در این‌جا تعدادی از سوالات شما خوانندگان گرامی كه در مورد اختلالات هورمونی مطرح  كرده بودید، و پاسخ داده می‌شود.  صورت من پر از لكه است آیا هورمون‌ها دلیل آن هستند؟ جوش‌های صورت ‌هم به دلیل عدم تعادل هورمون‌هاست؟

اگر باردار هستید، بارداری می‌تواند موجب لك و چربی پوست بشود. عوامل زیادی در ابتلا به جوش و لكه‌های صورت دخالت دارند؛ مثلا اگر یكباره صورت‌تان پر از جوش می‌شود، می‌تواند ناشی از استرس، ژنتیك، شست‌وشوی زیاد و با استفاده از محصولات بی‌كیفیت باشد.

در افرادی كه دچار اضافه وزن هستند، هورمون تستوسترون بسیار زیاد است كه همین امر می‌تواند به ایجاد آكنه بینجامد. اگر پریود شما منظم است. چند روز قبل از شروع دوره ماهانه خود از اسید سالیسیلیك و یا بنزوئیل پراكساید استفاده كنید تا از ایجاد آكنه پیشگیری شود. كاهش وزن و كاهش استرس نیز به رفع آكنه كمك می‌كند. اگر هیچ‌یك از این شیوه‌ها موثر واقع نشد، به پزشك مراجعه كنید.

هیچ علاقه‌ای به ایجاد رابطه زناشویی با همسرم ندارم، آیا هورمون‌ها دلیل آن هستند؟

احتمالاً خیر. كم بودن میل جنسی دلایل بسیاری دارد و توضیح آن كمی سخت است. برخی از خانم‌ها به دلیل كمبود استروژن و تستوسترون در بدن علاقه‌‌ای به ایجاد رابطه جنسی ندارند. تستوسترون علاقه فرد را برای ایجاد رابطه زناشویی و استروژن صمیمیت را در روابط افزایش می‌دهد.

در برخی از خانم‌ها هورمون‌های مصنوعی موجود در قرص‌های بارداری بر میل جنسی آنها تأثیر می‌گذارد، ولی در اكثر موارد عدم تمایل به ایجاد رابطه جنسی ناشی از مشكلات ارتباطی میان دو نفر است. فشار روحی، افسردگی، نداشتن تناسب اندام و محرومیت از خواب نقش مهمی، در كاهش میل جنسی دارند.

اگر برای پیشگیری از بارداری از قرص‌های هورمونی استفاده می‌كنید، آنها را فراموش و از روش‌های غیر هورمونی همچون دیافراگم و یا IUD استفاده نمایید. متخصصان علت اصلی كاهش میل جنسی را در نوع روابط می‌دانند؛ به‌خصوص اگر هر دو طرف با این موضوع مشكل دارند.

به یاد داشته باشید كه مشكلات خانوادگی و استرس روی رابطه شما و همسرتان تأثیر بسیار ی می‌گذارد. فراموش نكنید كه ورزش در افزایش میل‌ جنسی بسیار موثر است و  با از بین بردن استرس، چاقی و مشكلات خواب به افزایش میل جنسی كمك می‌كند.

آسم من هر ماه عود می‌كند آیا می‌تواند به هورمون‌ها مرتبط باشد؟

اگر خس‌خس سینه شما از یك هفته قبل از عادت ماهیانه بیشتر می‌شود، به احتمال زیاد تغییر در مقدار استروژن و پروژسترون روی آن مؤثر است. مطالعات اخیر نشان می‌دهند كه مصرف نیتریك اكساید در زنان یك هفته قبل از عادت ماهیانه بیشتر می‌شود كه این موضوع نشان از افزایش التهاب راه‌های هوایی آنهاست.

در همین تحقیق زمانی كه خانم‌ها با مصرف قرص‌های هورمونی مقدار هورمون‌های بدن را ثابت نگه داشتند، التهاب راه‌های هوایی آنها به نسبت قبل تغییر قابل ملاحظه‌ای نكرد. با این حال اگرچه تغییرات هورمونی باعث افزایش التهاب راه‌های هوایی می‌شوند، لزوماً بیماری تمامی خانم‌های مبتلا به آسم،‌ قبل از عادت ماهیانه بدتر نمی‌شود.

با نظر متخصص، خانم‌ها مصرف قرص را امتحان كنند و اگر متوجه شدند هورمون‌ها در تشدید بیماری نقش دارند، از چند روز مانده به آغاز دوره ماهیانه جدید از داروهای كنترل كننده آسم یا داروهای استنشاقی استفاده نمایند...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- آیا هورمون‌ها مقصرند- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: اختلالات هورمونی، هورمون‌ها، جوش‌های صورت ‌، لك و چربی پوست، هورمون تستوسترون، كمبود استروژن، قرص‌های هورمونی تعداد بازديد: 792 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز