Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 1 خرداد 1403 - 06:21

11
خرداد
آیا هورمون‌ها مقصرند (2)

آیا هورمون‌ها مقصرند (2)

پروژسترون در فعالیت عضلات روده تأثیر می‌گذارد و مشكل یبوست و اسهال خانم‌ها چند روز قبل از قاعدگی بدتر می‌شود.

 

قبل از قاعدگی دچار مشكلات معده می‌شوم،‌ آیا هورمون‌ها نقشی دارند؟

با تغییرات هورمون‌ها درست قبل از قاعدگی‌، مشكلات معده بیشتر می‌شود. پروژسترون در فعالیت عضلات روده تأثیر می‌گذارد و مشكل یبوست و اسهال خانم‌ها چند روز قبل از قاعدگی بدتر می‌شود. توصیه می‌شود كه در این روزها از خوردن غذا‌های چرب و هر غذایی كه در بدن گاز تولید می‌كند، خودداری شود وعده‌های غذایی بیشتر و كم‌حجم‌تر، به رفع استرس روده كمك می‌كند.

لبنیات، كلم بروكسل، پیاز، لوبیا و نخود از عوامل اصلی مشكلات گوارشی در این دوران هستند؛ بنابراین به‌طور موقت خوردن آنها را فراموش كنید و به یاد داشته باشید كه غذاهای غنی از فیبر و ورزش به رفع مشكلات یبوست كمك می‌كند.

آیا در ابتلا به عفونت نیز هورمون‌ها نقش دارند؟

بعید به نظر می‌رسد. اگر اخیراً از قرص‌های پیشگیری استفاده كرده‌اید، شاید بتوان علت ابتلا به عفونت را این قرص‌ها دانست. حقیقت این است كه در اكثر موارد عفونت‌های دستگاه ادراری ناشی از رابطه زناشویی است، چرا كه نزدیكی می‌تواند باكتری‌های مضر و بد را به سمت دستگاه ادراری حركت دهد. و در یك چرخه با مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها برای درمان عفونت، باكتری‌های خوبی كه در واژن زندگی می‌كنند نیز از بین می‌روند و شرایط برای رشد باكتری‌های بد فراهم می‌شود.

متخصصان معتقدند كه PH بالای اسپرم‌ها، سطح طبیعی واژن را تغییر می‌دهد و متاسفانه تغییر در PH به تسریع رشد باكتری‌ها و عفونت‌ها كمك می‌كند. عدم استفاده از كاندوم و تمایل افراد به خوردن قرص‌های جلوگیری از بارداری یكی از دلایل اصلی ابتلا به عفونت‌هاست.

توصیه می‌شود كه از كاندوم به عنوان روشی مطمئن در پیشگیری از بارداری استفاده كنید و از مصرف اسپرم‌كش‌ها خودداری ورزید كه PH واژن را تغییر می‌دهند. هنگام استفاده از دستمال مرطوب نیز كاملا دقت كرده و در صورت ابتلا به عفونت حتماً به پزشك مراجعه كنید، شاید به آنتی‌بیوتیك و یا روش‌های دیگر درمانی نیاز داشته باشید.

بیش از حد احساسی و عاطفی هستم، ‌آیا باز هم، هورمون‌ها تأثیر گذارند؟

احتمالاً خیر. تنها مشكل 15درصد از خانم‌های خیلی احساسی به مشكلات هورمونی مربوط می‌شود. مشكلات تیروئید نیز می‌تواند به مرور زمان در روحیه و خلق‌وخو تأثیر بگذارد. مسائل احساسی به احتمال زیاد بیشتر به مشكلات كاری، خانوادگی و یا به سادگی می‌‌توان گفت به سپری كردن یك روز بد مرتبط می‌شود.

اگر مبتلا به مشكلات تیروئید نیستید. هیچ‌جای نگرانی وجود ندارد و احتمالاً مسأله مهمی نیست. اگر تغییر احساسات شما ناشی از اختلالات هورمونی باشد با مصرف دارو می‌توانید آن را كنترل كنید. فرقی نمی‌كند كه یاس و ناامیدی شما دوره‌‌ای و یا دائمی باشد در هر صورت فعالیت و یك ورزش خوب آن را از بین می‌برد.

اگر احساس می‌‌كنید بیش از دو هفته است كه ناراحتید و احساس خوبی ندارید، ممكن است به افسردگی دچار شوید، بنابراین حتماً پزشك را مطلع كنید. در برخی موارد این حالت ناشی از كم‌خونی است كه با انجام یك آزمایش خون ساده می‌توان به آن پی برد.

همیشه گرسنه هستم،‌ آیا هورمون‌ها در گرسنگی من نقش دارند؟

غذای خود را خورده‌اید، ولی هنوز با ولع منتظر دسر هستید و احساس گرسنگی می‌كنید و یا چند ساعت بعد دوباره گرسنه می‌شوید، ‌علت چیست؟

متخصصان تغذیه می‌گویند كه ممكن است هورمون‌های اشتها دچار اختلال شده باشند كه خواب یكی از مهم‌ترین عواملی است كه آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با بی‌خوابی، ترشح هورمون گرسنگی (گرلین) افزایش می‌یابد و هورمون لپتین، هورمون سیری را كاهش می‌دهد. مطالعات دانشمندان  نشان می‌دهد كه مصرف مواد قندی همچون آرد سفید و نوشیدنی‌های شیرین نیز ترشح هورمون سیری را كاهش می‌دهند.

بهترین روش برای كاهش احساس گرسنگی، خواب كافی است (7 تا 8 ساعت در شبانه‌روز) همان‌طور كه گفتیم، مصرف غذاهای شیرین و مواد قندی ترشح هورمون سیری را كاهش می‌دهد؛ در حالی‌كه با خوردن میوه‌ها كه مملو از فیبر هستند، قندخون برای مدت طولانی‌ ثابت مانده و ایجاد احساس سیری می‌كند. بنابراین هر سه تا چهار ساعت یكبار یك میان وعده میل كنید كه بهترین گزینه انتخاب میوه و سبزیجات است.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- آیا هورمون‌ها مقصرند- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: عفونت‌های دستگاه ادراری، اسپرم‌ها، مشكلات معده، تغییرات هورمون‌ها، پروژسترون، مشكلات گوارشی، مشكلات یبوست، مشکلات هورمونی تعداد بازديد: 731 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز