Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 17:25

14
آذر
علایم سینوزیت

علایم سینوزیت

این روزها با نزدیک شدن به فصل پاییز و شروع بادهای پاییزی، شاهد مراجعه بیمارانی به کلینیک هستیم که از سردرد مبهم، عمقی وگنگ در جلوی سر و یا پیشانی شکایت دارند.

دكتر الهام امیرآذر

 

 

 علایم سینوزیت

1) دردناک بودن صورت در لمس

2) درد مبهم و فشارنده در بعضی نواحی پیشانی، پشت چشم‌ها و گونه‌ها.

3) درد با حرکت ناگهانی و گاهی با خم کردن سر بدتر می‌شود.

4) شدت درد صبح‌ها بیشتر و  عصرها کمتر است.

5) بیمار معمولا صبح‌ها خروج ترشحات را از بینی ذکر می‌‌کند.

6) تغییر ناگهانی  دمای محیط (مثلا وقتی از یک اتاق گرم وارد محیط سرد می‌شود) درد را بیشتر می‌کند.

7) ترشحات پشت حلق و گلودرد نیز در پاره‌ای وقت‌ها دیده می‌شود.

8) ترشحات ممکن است سفید، زرد یا حتی سبز باشند.

9) در معاینه شاخک‌های بینی دچار التهاب هستند.

10) تب ممکن است در بیمارانی که سینوس‌ها دچار عفونت شده‌اند وجود داشته باشد.

11) احساس خستگی و کسالت دائمی وجود دارد.

12) فرد اظهار می‌كند که حال عمومی‌ام خوب نیست.

علل

سرماخوردگی كهنه آلودگی هوا، مواد شیمیایی، استفاده از عطر و مواد آرایشی، سیگار، حیوانات خانگی، ژنتیک.

علل از دیدگاه طب چینی

1) وجود رطوبت و بلغم در ریه و طحال2) وجود گرمای بیش از حد در ریه 3) ضعف انرژی در کانال ریه 4)  انسداد انرژی طب چینی با روش‌هایی مانند طب سوزنی، طب فشاری، گیاهان دارویی، تغدیه سالم‌ و از بین بردن عامل ایجاد کننده بیماری به درمان می‌‌پردازد. 

این روزها با نزدیک شدن به فصل پاییز و شروع بادهای پاییزی، شاهد مراجعه بیمارانی به کلینیک هستیم که از سردرد مبهم، عمقی وگنگ در جلوی سر و یا پیشانی شکایت دارند. این سردرد همانطوری‌که ذکر شد مبهم است و بیمار معمولا نقطه خاصی را با انگشت نشان نمی‌دهد، این بیماران باید حتما از نظر سینوزیت بررسی شوند.

اکوپرشر برای درمان سینوزیت

 همانطور که در تصاویر ملاحظه می‌کنید، با فشار صحیح روی نقاط ذکر شده ترشح ماده‌ای به نام آندروفین در بدن افزایش یافته و درد و فشار روی سینوس‌ها در عرض مدت اندکی کاهش می‌‌یابد، از طرفی مژک‌ها فعال‌تر شده و به تخلیه ترشحات جمع شده کمک می‌کنند.

 طب فشاری در درمان سینوزیت 

اکوپرشر یا طب فشاری قدمتی برابر با زندگی بشر دارد. زمانی که ناحیه‌ای از بدن آسیب می‌بیند اولین کاری که هر فرد می‌کند لمس آن است!

اکوپرشر یا فشار روی نقاط طب سوزنی روشی بسیار سریع، موثر، بدون هزینه و کاملا بدون عارضه برای کاهش درد و علائم سینوزیت می‌‌باشد.

این روش گرچه مفید است ولی جایگزین درمان نمی‌باشد. و بهتر است در موارد حاد بیماری به کار نرود. همچنین زمانی که بیمار خروج ترشحات زرد یا سبز رنگ را ذکر می‌کند و نیاز به درمان دارویی دارد نمی‌تواند کمک زیادی به بیمار بکند.

 روش فشار درمانی

 با نوک دو انگشت اشاره روی نقاط ذکر شده  فشار محکمی وارد کنید، طوری که دردی در آن ناحیه ایجاد شود. زاویه انگشت باید حدوداً 90 درجه باشد، فشار بین 2 تا 5 دقیقه، بسته به تحمل بیمار، طول می‌‌کشد، اگر فشار درست وارد شود، ترشحات در عرض چند دقیقه خارج می‌‌شوند و درد تسکین می‌‌یابد، فشار را به تدریج روی نقطه بیشتر نمایید و در انتها به‌تدریج کاهش دهید تا به صورت ملایم و آرامبخش درآید و عضلات شل و ریلکس شوند، بهتر است از فواید یک تنفس عمیق و آرام در انتهای فشار درمانی سود ببرید.

اگر این روش قبل و بعد از شستشوی سینوس‌ها با آب نمک استریل انجام شود بسیار مفید است.

چه بخوریم؟

 استفاده بیشتر از مایعات گرم، سوپ و دمنوش‌های گیاهی مانند آویشن، دارچین، زنجفیل، افزایش مصرف ویتامین C، استفاده کمتر از مواد بلغم‌زا، مانند غذاهای پرچرب، فست فود، غذاهای فریز شده،، لبنیات زیاد، دیر شام خوردن، و استفاده زیاد از غذاهای خام، همچنین تند غدا خوردن که همگی در بدن تولید خلط می‌کنند.

از گیاهان مفید برای سینوس‌ها ریشه شیرین بیان است كه هم خاصیت خلط‌آوری دارد و هم برای معده بسیار مفید است.

کنجد، اکالیپتوس که حاوی مواد ضد التهاب است، و به صورت چای یا بخور می‌‌توان از آن استفاده کرد، زنجفیل که ضد التهاب است و برای دستگاه گوارش نیز مفید می‌باشد. نعنا هم به صورت چای و هم بخور عالی است و در انتها دارچین که هم آنتی‌اکسیدان است، هم ضد التهاب و هم آنتی باکتریال البته دارچین را نباید به طور مستقیم روی پوست قرار داد چون ممکن است حساسیت ایجاد کند.

 

برچسب ها: درمان سینوزیت، بیماری سینوزیت، سینوزیت چیست، علل سینوزیت، درمان بیماری سینوزیت، راه های درمان سینوزیت تعداد بازديد: 2431 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز