Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 08:43

17
مرداد
خداحافظ خاطره‌ها (2)

خداحافظ  خاطره‌ها (2)

بخش دوم- نام‌های متفاوتی برای علائم فراموشی، عدم توانایی استدلال و تفكر روان وجود دارد؛ اما کم‌ترین بار منفی را داشته و صحیح‌ترین واژه جهت توصیف این گروه از بیماری‌هاست.

 

بعضی از افراد مبتلا به بیماری دمانس، توهماتی دارند (چیزهایی را كه وجود ندارند می‌شنوند ، می‌بینند یا استشمام می‌كنند). این تجربه برای خود شخص واقعی، اما برای اعضای خانواده هولناك است! بعضی بیماران نسبت به دیگران بدبین و شكاك می‌شوند. ممكن است چیزهایی را مخفی كرده یا دیگران را متهم به دزدی كنند. اغلب چیزهایی را در جایی قرار داده و بعد فراموش می‌كنند كه كجا گذاشته‌اند و به اشتباه فكر می‌كنند كسی آن را دزدیده است.

در مراحل پایانی پیشرفت بیماری، بسیاری از نواحی مغز تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ به طوری كه فرد اغلب در بستر بوده و قادر به كنترل ادرار و بیان حالات خود نخواهد بود. در مراحل آخر بیمار ممكن است نیازمند مراقبت و پرستاری تخصصی باشد. البته همه نشانه‌های بیماری در همه افراد رخ نمی‌دهد.

بیمار شما ممكن است بعضی از این نشانه‌ها را هرگز تجربه نكند و یا نشانه‌هایی را داشته باشد كه در اینجا گفته نشده. بهتر است وضعیت فعلی و راه‌های كمك به بیمار را شناسایی و همچنین فشار مراقبت از بیمار را برای خود قابل تحمل نمایید. سؤالات بسیاری وجود دارد كه باید بپرسید. در این رابطه کتاب‌ها و نشریاتی در انجمن آلزایمر ایران تهیه وموجود می‌باشد. وقتی فردی از اختلال تفكر، یادآوری یا یادگیری رنج می‌برد یا تغییراتی در شخصیتش به وجود می‌آید، باید به طور دقیق و كامل مورد ارزیابی قرار گیرد.

پزشك وضعیت روانی فرد را با پرسش‌هایی درباره زمان، تاریخ و مكان حاضر ارزیابی و آزمون‌هایی مثل تست‌های آزمایشگاهی و آزمایش‌های خونی را درخواست خواهد کرد. سی‌تی‌اسكن، ام.‌آر.‌آی، PET اسكن و SPECT  اسكن شیوه‌های تصویربرداری پیشرفته‌ای هستند كه در شناسایی تغییرات مغزی (از جمله سكته مغزی، بیماری آلزایمر و دیگر شرایطی كه می‌تواند باعث دمانس شود) به متخصص كمك می‌كنند.

 درمان

درمان طب و كنترل دمانس: بیماری دمانس نیازمند پایش مداوم پزشکی و دسترسی به خدمات تخصصی گوناگون است. به كمك‌ كارشناسان حرفه‌ای نیاز خواهد بود.

پزشك:  شما به پزشكی نیاز خواهید داشت كه بتواند دارو تجویز كند، به سؤالات‌تان پاسخ دهد و بیماری‌های همزمان دیگر را درمان كند. پزشكی كه شما برای مراقبت از بیمار انتخاب می‌كنید باید. 1. مایل و قادر به صرف وقت برای شما و بیمار باشد. 2. بیماری زوال عقل را به طور كامل بشناسد و آن را از دیگر بیماری‌ها تشخیص دهد و در مورد دارو درمانی و دلیریوم آگاهی داشته باشد. 3.  به آسانی در دسترس باشد. 4. در صورت نیاز قادر به ارجاع بیمار به فیزیوتراپیست‌ها، پرستاران، مددكاران اجتماعی، و سایر كارشناسان باشد.

پرستار: علاوه بر تجربیات و دانش یك پزشك، به مهارت‌های یك پرستار نیز كه با پزشك همكاری نماید، نیاز است. او به راحتی در دسترس است و می‌تواند جهت ارائه بهترین مراقبت اقدامات شما، پزشك و سایرین را با یكدیگر هماهنگ سازد. همچنین می‌تواند بسیاری از مشكلات را شناخته و حل كند، و به شما بیاموزد كه چگونه به مراقبت عملی و مناسب از بیمار بپردازید.

 سوء تغذیه

افرادی که دچار زوال عقل هستند، به راحتی دچار سوء تغذیه می‌شوند! سوء‌تغذیه و کم‌آبی می‌تواند باعث كاهش سلامت عمومی، افزایش درد، رنج و کوتاه شدن عمر بیمار شود. همچنین بر کارکرد عمومی بدن تاثیر می‌گذارد. بنابراین تغذیه خوب هم برای مراقب و هم برای بیمار بسیار مهم است.

اگر مراقب تغذیه مناسبی نداشته باشد، به آسانی عصبانی و بر نگرانی‌هایش افزوده خواهد شد. هنوز میزان تاثیر رژیم غذایی مناسب در بهبود این گونه بیماران مشخص نشده، اما باید به نکات زیر دقت کنید تا بیمار تغذیه مناسبی داشته باشد و دچار سوء تغذیه نشود.

مشکلات رفتاری در غذا خوردن

 بیمارانی که هنوز به تنهایی غذا می‌خورند، ممکن است خوردن غذا را فراموش کنند؛ حتی اگر غذا در معرض دید آنها گذاشته شود.

هنگام غذا خوردن: برای غذا خوردن بیمار را در یک وضعیت راحت و در حد امكان عادی بنشانید.  محل غذاخوردن بیمار باید کاملاً روشن باشد.  از بشقابی استفاده کنید که رنگش با زیر بشقابی و غذا متفاوت باشد.

بی نظمی:  هرچه مشکلات هماهنگی فرد بیشتر شود، ممکن است بی‌نظم و نامرتب‌تر شده و هنگام غذا خوردن به جای استفاده از ظروف، از انگشتانش استفاده کند. در این صورت بهتر است با او مجادله نکنید و خود را با شرایط وفق دهید.

مخفی نمودن غذا: بعضی از بیماران غذا را در اتاق‌شان مخفی می‌کنند. این مسأله ممکن است باعث جذب حشرات به سمت غذا شود.

رژیم غذایی مناسب برای این افراد: دو تا سه لیوان شیر(یا یک وعده پنیر، بستنی)، دو وعده یا بیشتر گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ، لوبیای خشک، نخود فرنگی و یا خشکبار. چهار وعده یا بیشتر میوه‌جات و سبزیجات سبز رنگ، زردرنگ، مرکبات، گوجه فرنگی و چهار وعده یا بیشتر نان‌های غنی شده سبوسدار یا غلات.

 علائم

1ـ اختلال حافظه 2ـ اشكال در انجام كارهای عادی  3ـ ضعف بیان 4ـ گم كردن زمان ومكان 5ـ ضعف یا كاهش قضاوت 6ـ مشكلات در تفكر ذهنی 7ـ جابه‌جا گذاشتن اجسام 8ـ تغییر حالات و رفتار 9ـ تغییر شخصیت 10ـ از دست دادن انگیزه

 

 

برای خواندن بخش اول- خداحافظ  خاطره‌ها- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: رژیم غذایی، آلزایمر، درمان آلزایمر، پیشگیری از آلزایمر، اختلال حافظه، بیماری دمانس، توهمات، زوال عقلی تعداد بازديد: 927 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز