Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 05:45

1
اسفند
راه های درمان بی خوابی (1)

راه های درمان بی خوابی (1)

پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه تغییر محیط و محل خواب، یكی از راه‌های مؤثر برای مبارزه با بی خوابی است. این روش، بدون هیچ عارضه جانبی، گاهی اوقات می‌تواند تأثیری بیشتر از مصرف قرص خواب داشته باشد.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

بی‌خوابی نشانه‌ای از یك بیماری جسمی و یا روانی است كه با داروهای خواب‌آلود درمان نمی‌شود. در واقع قرص‌های خواب‌آور زمانی مؤثرند كه در یك دوره زمانی كوتاه و با تجویز پزشك مصرف شوند. البته استفاده مكرر از قرص‌های خواب‌آور، اعتیادآور است و عوارض جانبی زیادی دارد و در بعضی از موارد امكان دارد مشكل را حادتر كند.

گیاهان خواب‌آور

آووكادو: آووكادو سرشار از نیاسین (ویتامین B3) است كه یكی از خواص اصلی آن ایجاد آرامش و خواب طبیعی و كاهش اضطراب و افسردگی است. ویتامین‌های گروه B كربوهیدرات‌ها را به گلوكز تبدیل می‌كنند كه این گلوكز در طی زمان سوزانده می‌شود و انرژی تولید می‌كند. ویتامین B همچنین به بدن كمك می‌كند تا از چربی و پروتئین‌های بدن استفاده نماید. ویتامین B محلول در آب است و این بدان معنی است كه بدن نمی‌تواند آن‌را ذخیره كند. 

موز: موز میوه‌ای است غنی از پیریدوكسین (ویتامین B6). بدن برای تولید سروتونین، به ویتامین B6 نیاز دارد تا هورمون ملاتونین تولید شود. ملاتونین هورمونی است كه موجب خواب می‌شود. داروهای ضد افسردگی همچون پروزاك و اِفكسوروپاكسیل  (Prozacc PaxiEeffexar) نیز بر روی تولید و تنظیم سروتونین تأثیر می‌گذارند.

مارچوبه: مارچوبه‌ حاوی مقادیر زیادی اسید فولیك (ویتامین B9) است كه به عملكرد بهتر مغز كمك می‌كند. این ویتامین در كیفیت خواب، اشتها و سرحالی مؤثر است. سروتونین و دوپامین، انتقال دهنده‌های عصبی و مسؤول كیفیت خواب هستند كه اسید فولیك روی آنها تأثیر فراوانی می‌گذارد. 

اسفناج: اسفناج سرشار از منیزیم است، توصیه می‌شود روزانه دست كم 250 گرم منیزیم استفاده كنید. این عنصر در ایجاد واكنش‌های بیوشیمیایی در بدن و تنظیم هورمون استروژن، تستوسترون و سروتونین مؤثر است. مطالعات نشان می‌دهند كه كمبود منیزیم در بدن موجب بی‌خوابی می‌شود.

ریشه سنبل الطیب: حدود 1000 سال است كه از ریشه این گیاه در درمان كم‌خوابی استفاده می‌شود. این گیاه به سیستم عصبی مركزی كمك كرده و موجب آرامش و كاهش اضطراب و استرس می‌گردد. اثر این گیاه مثل داروی بنزودیازیین‌ها است (والیوم) با این تفاوت كه در روز بعد شما احساس كسلی و بی حالی نخواهید داشت. این گیاه كاملاً غیر سمی است و بر خلاف داروهای شیمیایی، عوارض جانبی خطرناكی ندارد.

روغن لیمو: سال‌هاست كه از آن برای كاهش اضطراب و استرس و بهبود خواب استفاده می‌شود، مطالعات نشان داده‌اند كه تركیب آن با ریشه سنبل الطیب تأثیر بیشتری خواهد گذاشت و عملكردی شبیه تریازولام Triazolam خواهد داشت؛ البته بدون هیچ عارضه جانبی.

بابونه: چای بابونه به رفع بی‌خوابی كمك می‌كند. البته دقت داشته باشید، افرادی كه به گرده‌های گیاه آلرژی دارند، نسبت به این گیاه نیز واكنش و حساسیت نشان می‌دهند. 

مبارزه با بی‌خوابی 
پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه تغییر محیط و محل خواب، یكی از راه‌های مؤثر برای مبارزه با بی خوابی است. این روش، بدون هیچ عارضه جانبی، گاهی اوقات می‌تواند تأثیری بیشتر از مصرف قرص خواب داشته باشد...

 

 

برای خواندن بخش دوم -راه های درمانی بی خوابی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و خواب، مشکلات خواب، درمان کم خوابی، راه های درمان بی خوابی، گیاهان خواب‌آور تعداد بازديد: 797 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز