Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 20:40

17
بهمن
مصاحبه با پروفسور كاظم عباسیون جراح ایرانی (2)

مصاحبه با پروفسور كاظم عباسیون جراح ایرانی (2)

کاری که من در جامعه جراحان انجام می‌‌دهم خیریه است و بابت آن حقوقی در یافت نمی‌کنم.

مهمترین کارها ی خیریه و یا ارضاء کننده روحی خود را بیان بفرمایید

کاری که من در جامعه جراحان انجام می‌‌دهم خیریه است و بابت آن حقوقی در یافت نمی‌کنم.  من هر روز صبح در انجمن و در خدمت جامعه پزشکی و جراحان هستم و مرتب به اینجا سرمی زنم و امور را اداره می‌‌کنم. البته تمام اعضا هیئت مدیره هزینه‌ای را دریافت نمی کنیم.  جامعه جراحان در 15  استان شعبه دارد و به امور آنها رسیدگی می‌شود .

طرح تحول نظام سلامت به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت یازدهم طراحی و طی مراحل مختلف در سراسر کشور به مرحله اجرا درآمد.  آیا این طرح توانسته عامل افزایش کیفیت خدمات پزشکی بخش دولتی باشد ؟

پس از اعلام تدوین کتاب جدید تعرفه‌‌های پزشکی توسط وزارت بهداشت ما برای آنها نامه‌ای نوشتیم و گفتیم این کتاب با شکست روبه رو می‌‌شود.  برای اینکه اولا این کتاب ترجمه ای از یک کتاب در آمریکاست و از آن در آمریکا استفاده می‌‌شود ونسبت اعمال جراحی و ضرایبی که در آن آمده برای شرایط و متخصصان آنجا تدوین شده است.

وزارت بهداشت آن را آنالیز کرده و آنها در این کتاب دخل و تصرف کردند؛ اول این دخل و تصرف باید برداشته شود .  به آنها اعلام کردیم دخل و تصرف برداشته شود و بعد با در نظر گرفتن عادلانه بودن قیمت‌‌ها در مقایسه با کشورهای اطراف یک ویزیت و تعرفه و ضریب معقول برای هر خدمت و تخصص تعریف کنیم.  ما الان ارزان‌ترین طب داخلی و جراحی را ارائه می‌‌دهیم .  مدارک و نامه نگاری آقای دکتر فاضل رییس جامعه جراحان در این مورد موجود است.

شایع ترین علت مراجعه افراد به جراحان مغز و اعصاب چست ؟       

در حال حاضردردکمر و درد گردن از شیوع بالایی برخوردار است.  انواع سکته‌ها در سنین بالا، مانند سکته‌های مغزی كه یا به علت بسته شدن رگ‌هاست در اثر خونریزی داخل نسج مغز از شایعترین علت‌‌های مراجعه است. صرع یکی دیگر از عواملی است که خیلی مراجعه کننده دارد و سر درد بسیار شایع است که به نظر من اگر خیلی طولانی شد حتما باید به پزشک اعصاب مراجعه کنند. به خصوص در کودک، وقتی از خواب بیدار می‌‌شود و می‌‌گوید سرم درد می‌‌کند و بعدها با استفراغ همراه باشد حتما برای بررسی مغزی باید به پزشک مراجعه گردد.

ایران در تشخیص ودرمان تومورهای مغزی درچه جایگاهی قرارداردودردرمان تومورهای مغزی وضعیت کشورمان چگونه است؟

بعد از انقلاب مجبور می‌‌شدیم به علت کم و کاست در وسایل تشخیصی و درمانی بیماران را به خارج اعزام کنیم اما اکنون به جایی رسیدیم که مگر در موارد استثنایی درمانی مثلا زیر یک درصد نیاز باشد فردی برای درمان به خارج از کشور برود.

شباهت‌های علامتی تومورهای ناحیه نخاع با عارضه دیسک کمر چیست؟

اصولا  توموری اگر روی ریشه عصب باشد به آن نوروفیبروم می‌‌گویند و دردی مانند درد سیاتیک دارد.  به علت دررفتگی دیسک ریشه عصب سیاتیک در آن ناحیه تحت فشار قرار می‌گیرد و اگر درد در مسیر آن اگر پیشرفت کند، کرختی و ضعف عضله بوجود می‌آورد. 

تومورهای ناحیه دم اسبی رشته‌‌هایی از اعصاب هستند چون نخاع معمولا درموازات مهره 1 و 2 کمر تمام می‌شود و رشته‌‌های عصبی می‌آید که تشکیل عصب سیاتیک را بدهد آن رشته‌‌ها تحت فشارقرار می‌‌گیرند و به اینکه کدام رشته در مقابل کدام دیسک تحت فشار قرار بگیرد  به تشخیص نهایی از طریق  اِم‌آر‌آی بستگی دارد.  وقتی توموری هم باشد که به صورت خیلی نادر از دیسک باشد آن را  بررسی و نسبت به درمان تصمیم گرفته می‌‌شود .

تنگی کانال نخاع یکی از بیماریهای مهم درتخصص شماست،علل بروز و راهکارهای درمان آن چیست؟

هر انسانی با یک قطر کانال به دنیا نمی آید.  مقداری هم به  فاکتور ژنتیکی ارتباط دارد. مثلا بعضی از اقوام کانال آنها وقتی به دنیا می‌‌آیند تنگ است.  تنگی در کف جمجمه در گردن و ناحیه پشتی مثل دنده‌‌ها و جناغ ثابت و حرکت در ناحیه پشت محدود است.  ولی دو محلی که حرکت زیادی داردو بیشتر وزن روی آن است یکی گردن است که سر را دائما جابجا می‌‌کند و دیگری کمر است که کل وزن بدن روی آن قرار دارد.

تنگی کانال از نوع ژنتیک را اگر کنار بگذاریم، وقتی که عوارض سنی هم روی ستون فقرات اضافه می‌‌شود، آن زمان به علت آرتروز سفت شدن مفصل و برجسته شدن دیسک به سمت کانال این تنگی را واضح تر می‌‌بینیم به همین خاطرسعی بر عمل جراحی داریم که آن را گشاد کنیم.  زمانی که بیمار می‌‌گوید وقتی راه می‌‌روم بعد از مدتی پاهایم کرخت می‌‌شود و ضعف عضله می‌‌گیرم و مجبورهستم چند دقیقه جایی بشینم و بلندشوم و راه بروم این مهمترین علامت برای عمل جراحی است.

در حال حاضرمیزان شیوع شکستگی‌‌های جمجمه درکشور به دنبال تصادف‌های جاده‌ای بسیار بالا است.  بیشترین قربانی‌ها  در چه رده سنی قرار دارند و راههای پیشگیری از بروز شکستگی‌های جمجمه و آسیب‌های نخاعی چیست؟

ضربه‌‌ها یکی از شایعترین مشکلات با مرگ و میر خیلی بالاست.  بیشترین كسانی كه قربانی می‌شوند بین دهه‌های 20 ،30 و 40 هستند.  اگر بتوانیم آموزش رانندگی صحیح به افراد  دهیم کمک فراوانی به کاهش تلفات و صدمات رانندگی کرده ایم.  فردی که سوار برموتورسیکلت با یک دست وسیله را می‌‌راند و با دست دیگر با تلفن همراه خود در حال صحبت کردن است. 

به طور حتم جان خود را به خطر می‌اندازد.  یکی از مشکلات ما عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط موتورسواران است. لابه‌لای مردم ویراژ می‌دهند و عبورمی کنند.  مسبب حدود40درصد از تصادفاتی که درتهران اتفاق می‌‌افتد موتورسواران هستند كه همه جوان از اقشار کم بضاعت می‌باشند.  اگر بتوانیم جلوی مرگ و میر را بگیریم توانسته‌ایم خدمت بزرگی برای مردم و جامعه داشته باشیم.

ابزارها وتجهیزات نوین چه فرصت و امکانی جهت درمان دقیق و اثر بخش در اختیار جراحان مغز و اعصاب قرار داده است؟

هر وسیله‌ای را که لازم باشد، در حال حاضر در اختیار داریم و كم و كسری در ایران وجود ندارد.  اصولا بیمارستان‌‌هایی هستند که تیم جراحی مغز و اعصاب آنجا قوی تر از تیم‌‌های دیگراست. بنابراین در اتاق عمل باید امکانات آنها بیشتر باشدوالزاما این امکانات در بیمارستان‌های درجه یك تهران وجود دارد.  برای  تیم جراحی اعصاب ضرورتی ندارد همه امکانات در یک بیمارستان دورافتاده وجودداشته باشد.

 

برای خواندن بخش اول - مصاحبه با پروفسور كاظم عباسیون جراح ایرانی - اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم - مصاحبه با پروفسور كاظم عباسیون جراح ایرانی - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: پروفسور کاظم عباسیون، کاظم عباسیون، جراحان ایرانی، دکتر و جراح، دکتر عباسیون تعداد بازديد: 4126 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز