Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 14:40

28
آذر
آزیتا حاجیان؛ بازیگر فعال در آستانه 60 سالگی

آزیتا حاجیان؛ بازیگر فعال در آستانه 60 سالگی

آزیتا حاجیان در زمره آن دسته از بازیگران سینما و تلویزیون قرار دارد که عقبه تئاتری‌اش اسباب حضورش در این مدیوم‌ها را فراهم کرد. در اینجا بیشتر با آزیتا حاجیان آشنا می‌شوید.

اشرف‌السادات موسوی

 

آزیتا حاجیان در آستانه 60 سالگی همچنان در بازیگری فعال است

روزهای بهتر در راه است...

آزیتا حاجیان در زمره آن دسته از بازیگران سینما و تلویزیون قرار دارد که عقبه تئاتری‌اش اسباب حضورش در این مدیوم‌ها را فراهم کرد.

آزیتا حاجیان فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه هنر بود و فعالیت بازیگری خود را نیز از میانه دهه 50 خورشیدی و با نمایش «خورشید خانم آفتاب کن» آغاز کرد و در ادامه فعالیت تئاتری خود در نمایش‌هایی مانند «بهرام چوبینه»، «ژاندارک»، «نسل آواره»، «نمایش بی کلام» و «دایره گچی قفقازی» ایفای نقش نمود.

حاجیان فعالیت در سینما را در اواخر دهه 60 و با حضور در یکی از فانتزی های کودکانه آن سالها یعنی «دزد عروسک‌ها» ساخته محمدرضا هنرمند آغاز کرد.

حاجیان در «دزد عروسک‌ها» در دو نقش بازی کرد؛ یکی نقش مادر مهربان دو کودک که همه تلاشش را می کند برای خرید یک خانه و دیگری نقش جادوگری اهریمنی به نام «عجوز» که فرزندش را می فرستد تا سرمایه این مادر را برباید.

«دزد عروسک‌ها» در زمان خود به قدر کفایت دیده شد و همین شرایطی را فراهم آورد که حاجیان کمی بعد از تولید آن فیلم در یک فانتزی کودکانه دیگر با نام «سفر جادویی» بازی کند. جالب بود که به مانند «دزد عروسک‌ها» در «سفر جادویی» هم حاجیان ایفاگر دو شخصیت بود.

داستان «سفر جادویی» دو بخش داشت؛ یکی در دوران معاصر می گذشت و ماجرای سختگیری‌های یک پزشک نسبت به فرزندش را بیان می کرد و دیگری در گذشته که تصویرسازی کودکی پزشک بود.

آزیتا حاجیان در بخش معاصر فیلم در نقش مادر مهربان کودکی ایفای نقش کرد که پدرش سختگیری‌های فراوانی نسبت به اوضاع درسی او دارد.

در بخش گذشته و وقتی همین پدر سختکوش را در قامت نوجوانی پرشر و شور می دیدیم آزیتا حاجیان نقش مادر دختری را بازی می کرد که این نوجوان به او علاقه دارد!

*آغاز با آثار ماندگار کودکانه

آزیتا حاجیان با چهار کاراکتر در دو فیلم کودکانه پا به سینما گذاشت و جالب اینکه همین حضور هم باعث شد بتواند در سه دهه بعد پیشنهادات متفاوتی را در سینما و تلویزیون به دست آورد و البته نیز همواره بکوشد به بهترین شکل ایفاگر نقش‌هایش باشد.

آموزه های آکادمیک تئاتر سبب ساز این شد که حاجیان در انتخاب نقش برای بازی در سینما و تلویزیون هم دچار محافظه کاری نشود و بکوشد نقش‌های متنوع و بعضا کاملا متعارض را ایفا کند.

او هم در «اوینار» شهرام اسدی بازی کرد که مضمونی در حاشیه ماجرای شیمیایی شدن مردمان ایران در جریان جنگ تحمیلی را روایت می کرد و هم در «آدم برفی» داوود میرباقری که داستانی نمادین درباره مردی بود که برای رسیدن به سرزمین موعود به وادی تغییر جنسیت می افتد ولی این معجزه عشق است که سرراهش قرار می گیرد و او را رستگار می کند.

حاجیان یک دهه بعد از آغاز بازیگری در سینما توانست مهمترین جایزه کارنامه اش که سیمرغ بلورین بهترین بازیگری نقش اول زن است را از جشنواره هفدهم فیلم فجر برای بازی در فیلم نمادگرایانه «روبان قرمز» ابراهیم حاتمی کیا بگیرد.

این موفقیت سبب ساز آن شد که حاجیان در فیلم بعدی حاتمی کیا با عنوان «موج مرده» هم بازی کند اما «موج مرده» که حتی به لحاظ مضمون در کارنامه کاری خود حاتمی کیا هم اثری بکر به شمار نمی رفت چنان که باید دیده نشد و مورد توجه قرار نگرفت.

«معادله» ابراهیم وحیدزاده، «شمعی در باد» پوران درخشنده، «محیا» اکبر خواجویی، «خواب زمستانی» سیامک شایقی و «کیمیا و خاک» عباس رافعی از جمله آثار سینمایی سالیان آزیتا حاجیان بوده اند.

*موفق در تلویزیون

حاجیان کار در تلویزیون را هم دو سال بعد از حضورش در سینما آغاز کرد و آن هم با سریال خاطره انگیز «امام علی(ع)» از ساخته های داوود میرباقری.

«آوای فاخته» و «آپارتمان» به کارگردانی بهمن زرین پور و اصغر هاشمی سریالهای بعدی حاجیان بودند تا برسد به مجموعه «دبیرستان خضراء» اکبر خواجویی.

«دبیرستان خضراء» محوریت خود بر روی شخصیت یک معلم امور تربیتی‌ با نام «شکیبه» گذاشته بود که سعی می‌کرد با فعالیت‌های مثبت و ثمربخش خود چهره‌ای مناسب از این طیف آموزشی در مدارس به نمایش بگذارد.

ایفاگر این شخصیت آزیتا حاجیان بود که می کوشید با نوعی آرامش درونی و در عین حال عملگرایی ذاتی شخصیتی سمپاتیک را برای سریال خلق کند.

«سفر سبز» محمدحسین لطیفی، «ساعت شنی» بهرام بهرامیان و «آینه های نشکن» جواد اردکانی دیگر سریال‌های حاجیان در سال‌های بعد بوده اند. «تا ثریا»ی سیروس مقدم و «کیمیا»ی جواد افشار جزو تازه ترین سریال‌های حاجیان هستند.

*ایفای نقش‌های متفاوت

آخرین کار سینمایی آزیتا حاجیان «ماه در جنگل» دومین همکاری وی با سیامک شایقی به شمار می رود؛ فیلمی که تقابل جنگلبانی پیر و فرزندش با قاچاقچیان چوب را در دل جنگلهای شمال به تصویر می کشد.

حاجیان در این فیلم با بازیگرانی نظیر لادن مستوفی، علی عظیمی و کیوان زند همبازی بوده است و تلاش زیادی کرده برای پیشبرد درامی که بخش عمده جذابیت خود را از لوکیشنهای بکر و زیبایش می گیرد.

حاجیان به تازگی مقابل دوربین مجموعه «روزهای بهتر» هم رفته است. داستان سریال درباره «اسفندیار» نوجوانی روستایی است که رویای بدست آوردن شهرت و ثروت از راه فوتبالیست شدن را در سر دارد.

او در این راه تلاش فراوانی می کند تا بدین وسیله به مادرش که سالهاست به تنهایی بار زندگی را بر دوش می کشد، کمک کند...

حاجیان در این سریال در نقش یک زن روستایی ایفای نقش می کند؛ زنی که مادر نوجوان بطن سریال است و باید بکوشد به نوبه خود به فرزندش در مسیر رشد کمک کند.

*فرزندانی که بازیگرانی قابل اعتماد هستند

آزیتا حاجیان از جمله بازیگرانی است که زندگی خانوادگی اش با محمدرضا شریفی نیا به ورود دو چهره تازه به سینما و تلویزیون منجر شد.

هرچند در نهایت کار حاجیان و شریفی نیا به جدایی انجامید اما ثمره ازدواج این دو نفر ملیکا و مهراوه شریفی نیا هستند که هر دو آنها متولد دهه 60 هستند.

مهراوه فارغ‌التحصیل موسیقی است و ملیکا فارغ‌التحصیل گرافیک با این حال عقبه خانوادگی سبب‌ساز آن شده است که فرزندان حاجیان هم بیشتر به عنوان بازیگر شناخته شوند.

مهراوه و ملیکا در زمره بازیگرانی هستند که سعی کرده‌اند تجربیات متفاوتی را در کارنامه شان داشته باشند و زیاد در قید و بند قرارگیری در رده بازیگران آثار هنری نبوده اند شاید برای همین باشد که در کارنامه شان هم تجربه همکاری با داریوش مهرجویی وجود دارد و هم رخشان بنی اعتماد و هم مسعود ده نمکی.

آموزه های خانوادگی هنری این دو نفر سبب ساز آن شده است که یک ویژگی مهم برای بازیگری که داشتن اعتماد به نفس برای اجرا جلوی دوربین است همراه آنها باشد و همین است که باعث می شود ملیکا شریفی نیا در «اشباح» داریوش مهرجویی که اساسا فیلمی زیر حد متوسط در کارنامه سازنده اش است چنان تصویرسازی از یک خدمتکار ارائه دهد که تا برنده شدن سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر هم پیش رود و از آن رو مهراوه شریفی نیا در «قصه ها»ی رخشان بنی اعتماد علیرغم کوتاه بودن نقشش تصویرسازی کاملی از کاراکترش ارائه می دهد.

اینها همه مرهون آموزه‌های هنری است که آزیتا حاجیان به عنوان یک رکن اساسی تربیت فرزند در محیط خانواده در اختیار فرزندانش قرار داده بود و البته محمدرضا شریفی نیا نیز کوشید به نوبه خود و با کمک به قرارگیری فرزندان در پروژه های متفاوتتر شرایط افزایش تجربیات آنها را فراهم کند.

 

برچسب ها: بازیگر سینما و تلویزیون، ملیکا شریفی نیا، مهراوه شریفی نیا، بازیگر تئاتر، بازیگری، هنرمند سینما و تلویزیون، آزیتا حاجیان، دزد عروسک ها تعداد بازديد: 1464 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز