Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 13:27

4
بهمن
آشپزی ویژه بیماران مبتلا به سلیاك (2)

آشپزی ویژه بیماران مبتلا به سلیاك (2)

از آنجائیكه بیماری سلیاك به دلیل حساسیت به پروتئین گلوتن‌ایجاد می‌شود، اساس درمان حذف غذاهای حاوی‌این پروتئین است. منابع غذایی آن گندم، جو و چاودار هستند و بنابراین‌این موادغذایی باید از رژیم غذایی بیمار حذف شوند.

 

 تغذیه انحصاری با شیر مادر تا شش ماهگی از بروز‌این بیماری می‌كاهد، زیرا به روده كودك اجازه تكامل قبل مواجهه با عوامل حساسیت زا را می‌دهد و در تقویت سیستم‌ایمنی هم موثر است. پس از شش ماهگی نیز بهتر است تغذیه تكمیلی با فرنی حاوی آردبرنج و بدون گندم بوده و سپس سوپ بدون غلات كه حاوی سبزیجات و گوشت است، شروع شود. به تدریج از هفت ماهگی می‌توان غلات را به میزان كم شروع كرد.

به طوركلی شروع هر ماده جدید باید به مقدار كم بوده و حداقل یك هفته تا اضافه كردن ماده بعدی فاصله گذاشته شود. به تاخیر انداختن اضافه كردن گندم، جو و چاودار به غذای كودك و تامین انرژی از طریق برنج و سیب زمینی راه مطمئن‌تری است.

از آنجائیكه بیماری سلیاك به دلیل حساسیت به پروتئین گلوتن‌ایجاد می‌شود، اساس درمان حذف غذاهای حاوی‌این پروتئین است. منابع غذایی آن گندم، جو و چاودار هستند و بنابراین‌این موادغذایی باید از رژیم غذایی بیمار حذف شوند. ترمیم پرزهای روده كوچك پس از حذف این ماده غذایی شروع شده و به طور معمول 3 تا 6 ماه طول می‌كشد، اما در برخی موارد ممكن است نیاز به 2 سال باشد.

اگرچه علائم بالینی بیماری معمولا 8 -2 هفته پس از شروع درمان بهبود یافته و سطح آنتی بادی‌ها نیز پس از 6-3 ماه به حال طبیعی برمی‌گردد، حذف منابع غذایی گلوتن باید مادام العمر باشد.

مواد لازم نان ذرت، پیاز و پنیر

برای تهیه 2 عدد نان

روغن آفتابگردان                                       1 قاشق سوپخوری                  135 كیلوكالری

پیاز نازك حلقه‌كرده                                  1 عدد                                    25 كیلوكالری

آرد ذرت                                                175 گرم                                620 كیلوكالری

آرد برنج                                               100 گرم                                 360 كیلوكالری 

بیكینگ پودر                                          یك و یك چهارم قاشق چایخوری      10 كیلوكالری

شكر                                                  1 قاشق چایخوری                       20 كیلوكالری

نمك                                                  1 قاشق چایخوری                        0 كیلوكالری

پنیر چدار                                            115 گرم                                    460 كیلوكالری

شیر                                                 200 میلی‌لیتر                               80 كیلوكالری

تخم‌مرغ                                            2 عدد                                        200 كیلوكالری

پودر زنجفیل                                      یك‌دوم قاشق چایخوری                     2 كیلوكالری

روغن آفتابگردان                                2 قاشق چایخوری                            90 كیلوكالری

روش تهیه نان ذرت، پیاز و پنیر

فر را با حرارت 180 درجه سانتیگراد گرم نمایید. قالب لوف 900 گرمی را كمی چرب كنید. روغن را در تابه‌ای گرم نمایید، پیاز را به آن بیفزایید و كمی تفت دهید تا پیاز نرم شود. سپس آن را از روی حرارت بردارید و كنار بگذارید تا خنك شود.

سپس آرد ذرت، آرد برنج، بیكینگ پودر، شكر و نمك را در كاسه‌ای بریزید و خوب مخلوط كنید. آنگاه پنیر را بیفزایید و خوب مخلوط نمایید. حالا شیر، تخم‌مرغ‌ها، پودر زنجفیل و روغن آفتابگردان را خوب با همزن برقی بزنید تا رنگ آن روشن شود. سپس آن را به مخلوط آرد اضافه نمایید و خوب مخلوط كنید. اكنون آن را با نیمی از پیاز پخته و خنك شده خوب مخلوط نمایید.

خمیر نان را در قالب آماده شده بریزید، روی آن را صاف كنید و برای حدود 45 دقیقه بپزید تا نان بالا بیاید و طلایی شود.

سپس اطراف نان را با چاقو از قالب جدا نمایید و نان را روی توری سیمی بگذارید تا كمی خنك شود. حالا روی نان را با پیاز باقیمانده تزئین كنید و برش بزنید.

به برچسب‌ها توجه كنید

حذف كامل گلوتن از رژیم غذایی مشكل است. گلوتن عامل اصلی كش آمدن خمیر نان بوده و ارزش كیفی و پخت نان به آن بستگی دارد. به دلیل همین خصوصیات، این پروتئین ممكن است به بسیاری از غذاهای فرآوری شده مثل سوسیس، كالباس و انواع نان‌ها، كیك‌ها و شیرینی‌ها اضافه شود.

توجه به برچسب‌های غذایی و استفاده از غذاهایی كه فاقد این ماده باشند ضروری است، اما متاسفانه در بسیاری از برچسب‌های غذایی ما وجود این ماده ذكر نشده است. علاوه بر دقت در هنگام خرید مواد غذایی نیاز به توجه ویژه در هنگام سفارش غذا در رستوران‌ها و یا مهمانی‌ها است. به عنوان مثال سوپ‌های آماده، بستنی، ماءالشعیر، سس‌ها و حتی سبزیجات پخته شده ممكن است حاوی گلوتن باشند.

گلوتن ممكن است به آب نبات، شكلات، آدامس و حتی داروها و یا دهان شویه‌ها هم اضافه شود. بنابراین اگر در هنگام خرید اطلاعاتی از وجود گلوتن در آنها نیافتید، حتما با كارخانه سازنده تماس بگیرید و در صورتیكه اطلاعات كافی بدست نیاوردید از مصرف آن خودداری كنید.

 

 

براي خواندن بخش اول- آشپزی ویژه بیماران مبتلا به سلیاك- اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: راهاي بروز بيماري سلياك، غذاهاي مناسب بيماري سلياك، علائم بالینی سلياك، روش تهيه نان ذرت، پیاز و پنیر، غذاي هاي مضر براي بيماري سلياك تعداد بازديد: 724 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز