Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 02:53

28
بهمن
رشد كودكان، مهم‌ترين دغدغه مادران (2)

رشد كودكان، مهم‌ترين دغدغه مادران (2)

مصرف مواد نشاسته‌ای جهت تأمین رشد لازم است، زیرا حاوی انرژی لازم برای رشد كودكان و نوجوانان می‌باشد، ولی افراط در مصرف آن كمكی به رشد بیشتر آنان نمی‌كند، به اضافه اینكه علاوه بر چاقی موجب افزایش برخی چربی‌های نامطلوب خون نیز می‌شود.

افراط در مصرف نان، برنج و سایر مواد نشاسته‌ای نیز به باور برخی مادران، به رشد كودك كمك می‌كند. این عقیده صحیح نیست زیرا مصرف زیاد كربوهیدرات‌ها (مواد قندی- نشاسته‌ای) نه تنها موجب رشد بیشتر نمی‌شود، بلكه زیان‌آور بوده و منجر به چاقی كودك و مساعد كردن زمینه بدن او جهت ابتلا به انواع بیماری‌ها در بزرگسالی می‌شود. 

البته مصرف مواد نشاسته‌ای جهت تأمین رشد لازم است، زیرا حاوی انرژی لازم برای رشد كودكان و نوجوانان می‌باشد، ولی افراط در مصرف آن كمكی به رشد بیشتر آنان نمی‌كند، به اضافه اینكه علاوه بر چاقی موجب افزایش برخی چربی‌های نامطلوب خون نیز می‌شود.

مصرف مداوم و زیاد جگر در برنامه غذائی كودكان نیز از باورهای غلطی است كه مبتلا به بسیاری از مادران می‌باشد. این مادران معتقدند كه جگر می‌تواند باعث افزایش رشد قدی فرزندان‌شان شده و آنها را از  مشكل كوتاه قدی نجات دهد. آنچه كه مسلم است اینكه جگر منبع عالی ویتامین A محسوب می‌شود و از غنی‌ترین منابع این ویتامین است و ویتامین A از مواد مغذی بسیار مؤثر در رشد می‌باشد ولی در مورد جگر لازم است به چند نكته مهم توجه شود.

چند نكته در مورد جگر
الف- جگر و سایر منابع غذائی مؤثر در رشد چنانچه به مقدار كافی و لازم مصرف شوند، در این مورد مؤثرند و افراط در مصرف آنها نمی‌تواند موجب افزایش رشد بشود، بلكه مصرف خیلی بالای آنها می‌تواند حتی باعث بروز عوارض و اختلالات مهم در شخص شود. 

ب- در مورد جگر لازم است به بهداشت و سالم بودن آن توجه كافی بشود، زیرا چنانچه جگر مهر بهداشتی نداشته باشد می‌تواند برای انسان و بخصوص كودكان كه حساسند و آسیب‌پذیرترند بسیار خطرناك باشد. 

پ- جگر كه از منابع بسیار غنی ویتامین A، ویتامین‌های گروه B، آهن، روی و برخی مواد مغذی دیگر است، متأسفانه حاوی كلسترول و پورین بالا است كه می‌تواند به سلامت قلب و عروق لطمه بزند، ضمناً پورین موجود در آن، باعث افزایش اسیداوریك خون و ایجاد نقرس در سنین بالا در افراد می‌شود. 

ت- تصور نكنیم كه تغذیه غلط و نامناسب، فقط در سنین بالا به سلامت افراد لطمه می‌زند. لازم است توجه داشته باشیم كه تغذیه از دوران جنینی می‌تواند زمینه آسیب‌ها و اختلالات مختلف را در سنین بالاتر برای شخص فراهم كند. بنابراین تغذیه مادر در دوران بارداری نیز در سلامت كودك در تمام دوران عمر مؤثر است.  

آبمیوه‌ها
استفاده از آبمیوه‌ها بجای میوه به مقدار زیاد و مداوم در برنامه غذائی كودكان از اقدامات نامناسبی است كه برخی مادران در تغذیه فرزندان‌شان اعمال می‌كنند. البته آبمیوه تازه به علت دارا بودن ویتامین‌ها، برای سلامت و رشد كودكان مفید است ولی افراط در مصرف آن و بخصوص جایگزین كردن آبمیوه بجای میوه، مفید نیست، زیرا: 

الف- مصرف مداوم و زیاد آبمیوه منجر به چاقی در كودكان می‌شود. 
ب- چنانچه زمینه مساعد دیابت (بیماری قند) در خانواده وجود داشته باشد، این زمینه را تشدید می‌كند، زیرا در هر حال میزان قند آبمیوه از میوه بیشتر است. 
پ- با گرفتن آبمیوه‌ها، مقدار زیادی از فیبر غذائی میوه دور ریخته می‌شود، زیرا فیبر موجود در آبمیوه خیلی كمتر از میوه بخصوص با پوست است و این امر كودك را از مصرف فیبر كه خواص زیادی برای سلامت او دارد محروم می‌نماید. 

 

 

برای خواندن بخش اول -رشد كودكان، مهم‌ترين دغدغه مادران- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، کودک و آبمیوه، افزایش قد، تغذیه و رشد کودک، تغذیه و قد کودک، کودک و مصرف جگر تعداد بازديد: 831 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز