Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:52

28
بهمن
كنترل اشتهای كودكان (1)

كنترل اشتهای كودكان (1)

اگر كودكان عادت دارند با انگشت غذا بخورند، غذاهایشان را به اطراف پرت كنند، با دهان پر از غذا حرف بزنند، وسط حرف دیگران بپرند و ... وقتی كه در كنار سایر افراد خانواده می‌نشینند، با رفتارهای قابل قبول‌تر و عادی‌تر آشنا می‌شوند.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند كه بهترین راه برای كنترل اشتهای كودكان، ایجاد تعادل بیشتر است. نوسانات در میزان تحرك و فعالیت روزانه و میزان رشد به این معنی است كه اشتهای كودك شما همیشه در حال تغییر است. در اوایل دو سالگی، كودكان به طور ناگهانی میل كمتری به غذا خوردن پیدا می‌كنند و اشتهای‌شان كاهش می‌یابد و همین دوران خطرناك‌ترین زمان برای به وجود آمدن عادت‌های بدغذایی است.

والدین سعی می‌كنند بیشتر از آن چیزی كه كودك‌شان نیاز دارد به او غذا بدهند و یا اینكه به غذاهای ناسالم متوسل شوند تا شاید كودك‌شان از این راه لااقل چیزی بخورد. اگر شما نیز فكر می‌كنید كودك‌تان به اندازه كافی غذا نمی‌خورد، به خاطر بیاورید كه مجبور كردن كودكی كه اشتهای كمی به غذا خوردن دارد، باعث می‌شود در آینده عادت‌های نامناسب غذایی پیدا كند.

آنها باید یاد بگیرند چگونه میزان غذای دریافتی خود را بر مبنای اشتهایی كه دارند تنظیم كنند. انواع بیسكویت‌ها، چیپس و پفك و بسیاری موادغذایی كه هیچ ارزشی ندارند، اشتهای كودك را سركوب می‌كنند و او دیگر میلی به دریافت غذاهای مغذی نخواهد داشت.

البته آب میوه‌ها و شیر نیز باعث می‌شود كه او بیشتر احساس سیری كند و كمتر غذا بخورد. اگر به نظرتان می‌رسد كه اشتهای نوجوان‌تان كمی از حد معمول بیشتر است و میل زیادی به خوردن غذا دارد، كم‌كم مانع از خوردن غذاهای فرآوری شده شوید.

سعی كنید مقدار غذایی را كه هر روز به او می‌دهید، از مواد مغذی باشد و حجم آن را نیز كمی كاهش دهید. پروتئین و سبزیجات بیشتری در برنامه غذایی‌اش بگنجانید و غذاهای بی‌خاصیت و پركالری را حذف كنید. بعد از یك وعده غذای سالم و مغذی می‌توانید مقدار كمی از كربوهیدرات‌ها نیز به او بدهید.

حدود 20 دقیقه طول می‌كشد تا مغز پیغام پر شدن معده را دریافت كند. بنابراین نیمی از غذای او را در یك وعده به او بدهید و 10 دقیقه صبر كنید و بعد نیم دیگر غذایش را به او بدهید تا مغز پیغام سیر شدن را دریافت كند. شما تصمیم می‌گیرید كه كودك‌تان چه غذایی بخورد و آن غذا را برایش تهیه می‌كنید و كودك‌تان تصمیم می‌گیرد كه چقدر غذا بخورد.

این رفتار به او عادات تغذیه صحیح و درست را می‌آموزد و به این ترتیب شما نیز راحت‌تر می‌توانید همه چیز را كنترل كنید. وقتی كه كودك‌تان در برابر مقدار غذایی كه می‌خورند احساس مسئولیت می‌كنند، كم‌كم مفهوم غذا و مواد مغذی را می‌فهمند.

غذاهای جدید

ممكن است كودك شما هیچ اشتها و میلی برای خوردن غذاهای جدید نداشته باشد؛ مگر آنكه یك غذا را بارها و بارها خورده و به آن عادت كرده باشد؛ در این صورت است كه حاضر می‌شود آن را بخورد. وقتی كه می‌خواهید یك غذای جدید را به او معرفی كنید، برای مدتی مقدار كمی از آن را در كنار بشقاب غذاهایی كه همیشه می‌خورد، بگذارید تا بالاخره برای یكبار هم كه شده طعم آن را بچشد و از آن بخورد.

 

اگر ببیند كه شما نیز از آن غذای جدید می‌خورید، زودتر تحریك می‌شود آن را امتحان كنند. اما اگر علی‌رغم تمام اینكارها باز هم كودك‌تان هیچ علاقه‌ای به خوردن آن نشان نداد، كمی دست نگه دارید. او را مجبور به این كار نكنید و 3-6 ماه دیگر دوباره تلاش كنید. 

ارزش‌های خانوادگی
نشستن دور میز غذا وقتی كه تمام افراد خانواده در كنار هم هستند، فقط مخصوص فیلم‌ها نیست. پدر و مادرها وظیفه دارند كنار هم غذا خوردن را به یك عادت خانوادگی تبدیل كنند. در برخی سنین كودكان درست مثل اسفنج هستند؛ یعنی همه ‌چیز را جذب می‌كنند تا نظرات و رفتارهای خود را شكل دهند.

وعده‌های غذایی خانوادگی از مهم‌ترین كارها برای عادت دادن كودكان به سالم غذا خوردن است. در ضمن كمك می‌كند تا كودكان رابط سالمی با غذا پیدا كنند. رفتارهای افراد خانواده در كنار هم هنگام سرو غذا، علاقه‌مندی به آماده كردن و خوردن غذاهای خانگی، رفتارها و مهارت‌های اجتماعی همگی از اتفاقاتی هستند كه با مشاهده و الگوبرداری ایجاد می‌شوند.

اگر كودكان عادت دارند با انگشت غذا بخورند، غذاهایشان را به اطراف پرت كنند، با دهان پر از غذا حرف بزنند، وسط حرف دیگران بپرند و ... وقتی كه در كنار سایر افراد خانواده می‌نشینند، با رفتارهای قابل قبول‌تر و عادی‌تر آشنا می‌شوند.

وقتی كه می‌بینند خواهر یا برادر بزرگ‌ترشان از خوردن غذاها لذت می‌برد و با اشتیاق نوشیدنی‌اش را می‌نوشد، آنها نیز به خوردن غذاها علاقه‌مند می‌شوند. پدر و مادرها می‌توانند با هشیاری زمان غذا خوردن را كمی سرگرم‌كننده‌‌تر كنند و در كنار آن بسیاری نكات را به فرزندان آموزش دهند.

 

 

برای خواندن بخش دوم -كنترل اشتهای كودكان- اینجا کلیک کنید. 

 

برچسب ها: غذای کودک، تغذیه کودک، کودک بدغذا، كنترل اشتهای كودكان، کودک بی اشتها تعداد بازديد: 837 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز