Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 05:10

4
آبان
رازهایی برای داشتن نوزاد شاد

رازهایی برای داشتن نوزاد شاد

وقتی برای اولین بار باردار شده بودم تمام وقتم به خواندن مقالاتی در مورد كودكان می‌گذشت. تصور می‌كردم این كار بسیار خوب است و آمادگی مرا برای مادر بودن بیشتر می‌كند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

 

 

وقتی برای اولین بار باردار شده بودم تمام وقتم به خواندن مقالاتی در مورد كودكان می‌گذشت. تصور می‌كردم این كار بسیار خوب است و آمادگی مرا برای مادر بودن بیشتر می‌كند. زمانی كه نوزاد من به دنیا آمد، مثل تمامی نوزادان دیگر بود، گریه می‌كرد ولی خیلی زود ساكت می‌شد.

در پنج ماه اول تولد، تمام شب را می‌خوابید و نمی‌‌توانستم باور كنم برعكس مادرهای دیگر كه شب‌ها مجبورند بارها بیدار شوند و نوزادشان را آرام كنند، من می‌توانم شب‌ها به راحتی بخوابم. دكتر متخصص اطفال معتقد است كه اگرچه ژنتیك در خلق‌و‌خوی كودك نقش مهمی دارد، ولی قطعاً چگونگی برخورد مادر و به رسمیت شناختن نیاز كودك قبل از اینكه كودك احساس ناراحتی كند، در آرامش او بسیار مؤثر است.

هر چقدر كودك خود را بهتر بشناسید، در درك خواسته‌های او موفق‌تر خواهید بود. شاید افسردگی یك گرایش ژنتیكی باشد ولی ژن‌ها انعطاف‌پذیر هستند و در اثر محیط تغییر می‌كنند. در اینجا به مادران توصیه می‌كنیم  كه حتماً نكات كوچك زیر را جدی بگیرند كه با ایجاد تغییرات كوچك می‌توان تفاوتی بزرگ ایجاد كرد. نكات زیر چگونگی رفتار شما را با كودكان خود در سال اول تولد تغییر می‌دهد.

 ماندن در مسیر

مطالعات نشان می‌دهند كه هر چقدر زمان می‌گذرد و پدر و مادرها پیر می‌شوند، از تربیت و تغییر رفتار كودك ناامید می‌گردند و كودك به خوبی این را درك می‌كند و نسبت به آن واكنش نشان می‌دهد و این موضوع به یك چرخه دشوار تبدیل می‌شود. حفظ آرامش به تشخیص نیازهای كودك كمك می‌كند.

یك متخصص كودكان می‌گوید: من همیشه به پدر و مادرها می‌گویم، اگر در مورد موقعیتی خاص از كودك خود ناراضی هستید و با او مشكل دارید، به راحتی می‌توانید این وضعیت را تغییر دهید. تطبیق با شخصیت كودك و درك نیازهای او به شما كمك می‌كند تا قبل از اینكه این مشكل بزرگ شود، بتوانید رفتار او را تغییر دهید.

در واقع مطمئن‌ترین روش برای حفظ سلامت عاطفی كودك این است كه با او رابطه برقرار كنید و به او عشق بورزید. به گریه‌ها و خواسته‌های او توجه نشان دهید و او را در آغوش بگیرید.

ایجاد شرایطی شبیه شرایط داخل رحم

برخی از نوزادان بیش از حد گریه می‌كنند، چون در خانه جدید خود احساس راحتی ندارند و احساس می‌كنند خانه اول خود را از دست داده‌اند. نویسنده كتاب «شادترین كودك دنیا» می‌گوید، می‌توانید با برخی روش‌های ساده محیط خارج از محیط بدن را شبیه محیط آمنیوتیك داخل رحم تغییر دهید:

نوزاد خود را قنداق كنید: با این كار نوزاد، احساس گرما می‌كند و این احساس شبیه همان حسی است كه درون رحم داشته است. او را روی سمت چپ خود بچرخانید. با این كار هضم غذا در شكم او آسان‌تر می‌شود و احساس بهتری خواهد داشت. با استفاده از یك تلفن همراه، می‌توانید صدایی ضبط‌شده از داخل صدای رحم و عبور جریان خون را برای او پخش كنید.

مكیدن سینه، پستانك و یا شیشه شیر موجب آرامش نوزاد می‌شود. حتی گاه مكیدن انگشت شما نیز مؤثر خواهد بود. صداهای داخل رحم یك صدای ثابت و زیاد و بلند است. صداهای داخل رحم بلندتر از صدای یك جاروبرقی است. اجازه دهید نوزاد حركت كند. او را حركت دهید. چرا كه در بدن مادر او دائم در حال تكان و حركت بوده است.

 به او عشق بورزید

با نوزاد خود تماس فیزیكی برقرار كنید. یك رابطه عاطفی نزدیك بین مادر و نوزادتان علاوه بر آرامش نوزاد، باعث آرامش مادر نیز می‌شود. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند كه در آغوش گرفتن نوزاد از روبه‌رو گریه او را كاهش می‌دهد.

نیازی نیست كه كل روز كودك خود را در آغوش بگیرید، فقط كافی است برای نوزاد خود وقت بگذارید، با او به حمام بروید و شكم و پاهای او را ماساژ دهید و با او صحبت كنید. برای او كتاب بخوانید. نتایج پژوهش‌های پنجاه ساله پژوهشگران حاكی از آن است كه ایجاد رابطه یكی از مهمترین دلایل شادی است.

 هنگامی كه در ابتدا موفق نشدید

اگر در مراحل اولیه كارتان موفق نشدید، ناامید نشوید و راه‌های مختلف را امتحان كنید تا دریابید چه چیزی برای نوزاد شما مؤثر خواهد بود.

یك برنامه مشخص داشته باشید

یك برنامه ساده و عادی هم برای مادر و هم برای نوزاد بهتر خواهد بود. مادر باید قبل از اینكه نوزادش به گریه بیفتد، دریابد كه او به چه چیزی نیاز دارد. برنامه مادرها شاید براساس ساعت تنظیم نشود، ولی یك برنامه یكسان و عادی داشته باشند، به طور كلی تمام نوزادها با داشتن یك برنامه ثابت غذایی و خواب، احساس آرامش می‌كنند.

داشتن یك برنامه ثابت به نوزاد كمك می‌كند تا به مرور درك كند كه اطراف او چه اتفاقاتی می‌افتد و حتی بتواند معنی زمان و ساعت را نیز درك كند و دریابد كه چه كاری قرار است انجام شود. در روال عادی زندگی هر ازگاهی تغییرات جزئی نیز ایجاد كنید؛ مثلاً در حالی كه روی یك صندلی گهواره‌‌ای نشسته‌اید، به او شیر دهید و یا هنگام شیر دادن به یك موسیقی آرام‌بخش نیز گوش دهید.

 كودك خود را سرگرم كنید

برای او این فرصت را فراهم كنید كه بتواند خودش را سرگرم كند. كودكان دوست دارند كه خودشان سر و صدا ایجاد كنند، ولی احساس امنیت هم بكنند و شما در كنارشان باشید. او را كنار پنجره اتاق خود ببرید تا بتواند مناظر بیرون را تماشا كند و هنگامی كه این شرایط او را خسته كرده جای خود را عوض كرده و او را به اتاق دیگری ببرید تا منظره دیگری را تماشا كند و یا به او قاب عكس‌های خانه‌تان را نشان دهید.

 

برچسب ها: نوزادان، سلامت کودکان، رفتار کودکان، کودکان شاد، نوزادان شاد، گریه در نوزادان، عشق به کودکان تعداد بازديد: 1276 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز