Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 15:19

5
مرداد
تهوع و استفراغ شیرخواران (2)

تهوع و استفراغ شیرخواران (2)

در قسمت دوم مقاله هم با تغذیه کودک، راه‌های مراقبت از شیرخواران شیر مادرخوار، کودکان شیر مصنوعی خوار و بزرگتر و نیز مقدار نیاز مایعات در کودکان آشنا می‌شوید.

توصیه‌های خانگی

از شیرخواران شیر مادرخوار چگونه مراقبت کنیم؟

- شیر دادن را قطع نکنید! شیر مادر، مایعی طبیعی است که به آسانی و سرعت هضم و جذب می‌شود. حتی اگر کودک استفراغ کند، بخشی از مایع و مواد مغذی پیش از استفراغ، جذب شده است.

هر نوبت شیردهی را به نصف مدت قبلی، تقلیل دهید ولی نوبت‌های شردهی را دو برابر کنید. به یاد داشته باشید که کودک بیمار به سرعت خسته می‌شود.

برای راحتی شیرخوار، شاید لازم باشد شما کمی شیر بدوشید و پستان کم شیرتر را در دهان شیرخوار بگذارید.

حتما مبحث «توصیه های مهم برای تغذیه کودکان در همه سنین» را بخوانید.

- اگر کودک شما دارو را برگردانده است، می‌توانید از شیاف‌های حاوی استامینوفن استفاده کنید. از دکتر داروساز در خرید فرآورده دارویی مناسب، کمک بگیرید.

- برای استفراغ به کودکان زیر 3 سال هیچ دارویی ندهید. ما متوجه شده‌ایم که دیمن هیدرینات که در کودکان بزرگتر و بزرگسالان برای درمان استفراغ تجویز می‌شود، اغلب غیرضروری است و تجویز آن در کوکان خردسال‌تر کمک کننده نیست.

- استفراغی که به طور نامنظم یا با فاصله زیاد رخ می‌دهد و به کودک امکان می‌دهد بین دفعات استفراغ مایعات بنوشد از استفراغ متوالی یا کم فاصله، کم خطرتر است. به هر حال اگر استفراغ نامنظم یا با فاصله بیش از 24 ساعت به طول انجامد، باید کودک را نزد پزشک ببرید.

- اگر کودک به طور طبیعی، غذای جامد خورده است و 4 تا 6 ساعت است که استفراغ نکرده است، می‌توان با خیال راحت رژیم معمولی غذایی را از سر گرفت و به وی غذا داد.

بعضی متخصصان توصیه می‌کنند با غذاهای نرم مانند پلو، حریره، موز خرد شده، کمپوت سیب، نان، بیسکویت مادر، شروع به از سرگیری غذا شود. توصیه ما این است که از غذاهای سالمی که کودک دوست دارد، تا حدی که دوباره تهوع پیدا نکند، به کودک بدهید تا به تدریج ظرف 1 تا 2 روز به رژیم معمول برگردد.

- شستن مرتب دست‌ها گسترش عفونت را کاهش می‌دهد.

چگونه از کودکان شیر مصنوعی‌خوار و بزرگتر مراقبت کنیم؟

- شیاف‌هایی که از طریق مقعد تجویز می‌شوند استامینوفن را می‌توان در صورت استفراغ کودک به کار برد. از دکتر داروساز یا پزشک کودک خود بخواهید داروی مناسب به شما بدهد.

- به کودکان زیر 3 سال برای کنترل استفراغ دارو ندهید.

- استفراغ نامنظم و به فاصله زیاد که در فواصل آن کودک می‌تواند قدری مایع بنوشد به اندازه استفراغ منظم هر ساعت خطرناک نیست. به هر حال اگر استفراغ نامنظم و با فاصله زیاد بیش از 24 ساعت به طول انجامد باید کودک را نزد پزشک ببرید.

- اگر کودک شما 6 ساعت است که استفراغ نکرده است، می‌توانید شیر و غذا را از سر بگیرید. بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند با غذاهای نرم و سبک مانند پلو، حریره، موز خرد شده، کمپوت سیب، نان، بیسکویت مادر و سیب زمینی پخته شروع کنید.

توصیه می‌شود به کودک غذاهای سالمی که دوست دارد، بدهید.

- شستن مرتب دست‌ها، احتمال گسترش عفونت را کاهش می‌دهد. 

چه مقدار مایع باید به کودک داد؟

کودکان یک ساله و کمتر از آن:  15 سی سی یا یک قاشق چای‌خوری یا نصف پیمانه (هر 15 دقیقه یک بار)     

کودکان یک و دو ساله: 30 سی سی یا دو قاشق چای‌خوری یا 1 پیمانه (هر 15 تا 20 دقیقه یک بار) 

کودکان بزرگ تر از دوسال: 30 تا 60 سی سی یا دو تا چهار قاشق چایخوری یا 1 تا 2 پیمانه (هر 15 تا 20 دقیقه یک بار) 

 

 

برای خواندن بخش اول -تهوع و استفراغ شیرخواران- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، شیردهی به نوزاد، مراقبت از کودک، کودک و مایعات، کودک شیرخوار، استفراغ کودک، سلامت کودک، تهوع کودک تعداد بازديد: 1006 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز