Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 11:45

28
بهمن
مشكلات استخوانی در كودكان (2)

مشكلات استخوانی در كودكان (2)

بهبودی رگ به رگ شدن و دررفتگی حدوداً دو هفته بعد از آسیب‌دیدگی روی می‌دهد. بعد از بهبودی، كودك آرام آرام فعالیت‌ها و حركات فیزیكی قبلی‌اش را شروع می‌كند؛ اما اگر دوباره احساس درد كرد، باید فوراً او را متوقف كنید.

استفاده از كمپرس

استفاده از كمپرس سرد بعد از آسیب‌دیدگی بهتر است یا استفاده از كمپرس گرم؟
معمولاً استفاده از كمپرس سرد در دردهای شدید بهتر است. فقط نباید سطح سرد تماس مستقیمی با پوست داشته باشد؛ چرا كه ممكن است موجب سرمازدگی یا یخ‌زدگی بافت شود. از كمپرس‌های گرم هنگام ورم مفاصل و آسیب‌دیدگی‌های بسیار شدید استفاده می‌شود. این‌گونه آسیب‌دیدگی‌ها معمولاً در بزرگسالان رخ می‌دهد.

بهبودی رگ به رگ شدن و دررفتگی حدوداً دو هفته بعد از آسیب‌دیدگی روی می‌دهد. بعد از بهبودی، كودك آرام آرام فعالیت‌ها و حركات فیزیكی قبلی‌اش را شروع می‌كند؛ اما اگر دوباره احساس درد كرد، باید فوراً او را متوقف كنید. استفاده صحیح از باند، هنگام آسیب‌دیدگی‌های اینچنینی نیز روش موثری در كاهش درد و بهبودی سریع‌تر است. 

پاهای پرانتزی كودكان به سمت داخل معمولاً نگرانی‌های زیادی برای والدین ایجاد می‌كند؛ اما در بیشتر موارد، این مشكل خود به خود و با بزرگ‌تر شدن كودك برطرف می‌شود. پدر و مادرها نگران پاهای كودكان خود هستند. در این حالت وقتی او در حالت طبیعی ایستاده، بین زانوها فاصله است و پاها به صورت كمانی هستند.

عدم هماهنگی در رشد كودك، بیماری‌هایی مثل راشیتیسم، آرتروز، پارگی رباط‌های زانو، آرتریت روماتویید از عواملی است كه موجب پاهای پرانتزی می‌شود. كودكانی كه زود راه می‌افتند. نیز ممكن است پاهای‌شان پرانتز می‌شود؛ ولی این عارضه به مرور و با بزرگ‌تر شدن كودك برطرف می‌شود.

اگر درجه پرانتزی پای كودك شدید باشد و تا پایان دوره كودكی برطرف نشود، نیاز به درمان دارد. برای درمان، معمولاً پزشك متخصص استفاده از كفش‌های طبی مخصوص كودكان و در موارد حاد، عمل جراحی را توصیه می‌كند. در صورت عدم درمان پای پرانتزی در بزرگسالی، منجر به آرتروز زانو می‌شود. 

همان پای پرانتزی است كه تغییر شكل یافته است. در این حالت بین زانوها فاصله نیست، بلكه ساق پا نسبت به حالت طبیعی به سمت بیرون است. این وضعیت معمولاً در كودكان 3-5 ساله بسیار دیده می‌شود كه با پوشیدن كفش مخصوص كف پای صاف برطرف می‌گردد. در موارد شدید به عمل جراحی نیاز است. به طور كلی عواملی كه باعث پرانتزی شدن پاها می‌شوند، در ضربدری بودن آنها نیز مؤثرند.

در مواردی كه فقط یكی از پاها به حالت ضربداری است، باید حتماً كودك را به پزشك متخصص نشان دهید تا مورد درمان قرار گیرد. موارد ضعیف خود به خود تا شش سالگی كودك برطرف می‌شوند. 

بسیاری از كودكان با كف پای صاف متولد می‌شوند و بعد از مدتی كف پایشان قوس پیدا می‌كند. اما در برخی موارد، كف پا برای همیشه صاف می‌ماند و قوس پیدا نمی‌كند. كف پای صاف به خودی خود مشكل خاصی ایجاد نمی‌كند، فقط ممكن است در راه رفتن كودك كمی تغییر به وجود آورد. كودكی كه كف پای صاف دارد، می‌تواند به راحتی ورزش كند. فقط باید از كفی‌های مخصوص كف پا استفاده كرد تا به پا فشار وارد نشود. 

این بیماری مربوط به رشد استخوان‌هاست و در كودكان و نوزادان دیده می‌شود. در این عارضه، استخوان‌ها دچار خمیدگی می‌شوند و احتمال ایجاد شكستگی در آنها افزایش می‌یابد. كمبود ویتامین D مهم‌ترین علت ایجاد این بیماری است. كودكانی كه سوء تغذیه دارند، بیشتر دچار راشیتیسم یا نرمی استخوان می‌شوند.

ویتامین D برای جذب كلسیم در روده می‌ماند و اگر بدن به اندازه كافی ویتامین D نداشته باشد، به خوبی جذب بدن نمی‌شود و استخوان‌ها نقص پیدا می‌كنند. كودكان 6- 24 ماهه بیشتر از سایر كودكان در معرض ابتلا به نرمی استخوان هستند. اگر این بیماری بموقع تشخیص داده شود، به راحتی درمان می‌گردد؛ و گرنه در تكامل مهارت‌های حركتی كودك، در رشد و نمو او، در بد شكلی و ناهنجاری‌های استخوانی، كوتاهی قد و حتی در دندان‌هایش تأثیر بسیاری می‌گذارد.

تشخیص این بیماری از روی علائم ظاهری كودك و آزمایش خون و عكسبرداری از استخوان‌ها صورت می‌گیرد. به بیماران مبتلا به نرمی استخوان توصیه می‌شود. در رژیم غذایی‌شان از ویتامین D و فسفات‌ها استفاده كنند. جذب ویتامین D از طریق نور خورشید بسیار مفید است؛ اما باید به خطراتی همچون آفتاب سوختگی و عوارض قرار گرفتن بیش از حد در معرض نورخورشید، مثل سرطان‌های پوست نیز توجه داشت. 

 

 

برای خواندن بخش اول -مشكلات استخوانی در كودكان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سلامت کودک، مشكلات استخوانی در كودكان، شکستگی استخوان کودک، آسیب‌دیدگی کودک، کمپرس گرم، کمپرس سرد، در رفتگی تعداد بازديد: 660 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز