Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 07:39

29
شهریور
رهنمود‌های تغذیه‌ای برای نوزادان (1)

رهنمود‌های تغذیه‌ای برای نوزادان (1)

بخش اول- معمولاً مادرها هنگام شروع استفاده از غذاهای جامد برای نوزادشان این دغدغه را دارند كه چه غذاهایی برای آنها تهیه كنند. برای این منظور انتخاب‌های سالم فراوانی وجود دارد.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

معمولاً مادرها هنگام شروع استفاده از غذاهای جامد برای نوزادشان این دغدغه را دارند كه چه غذاهایی برای آنها تهیه كنند. برای این منظور انتخاب‌های سالم فراوانی وجود دارد؛ اما غذاهای خانگی مخصوص نوزادان بهترین انتخاب است؛ چرا كه می‌دانید چه موادی را وارد دهان نوزادتان می‌كنید.

شاید تهیه این غذاها به نظر كمی دشوار باشد، اما راه‌هایی وجود دارند كه باعث سهولت این كار می‌شوند.

مزایای تهیه غذای خانگی برای نوزادان

پدر و مادرهایی كه غذاهای خانگی را برای نوزادان خود ترجیح می‌دهند، دلایل بسیاری برای آن دارند.  می‌دانند چه چیزی به عنوان غذا به نوزادشان می‌دهند.  تهیه این غذاها بسیار مقرون به صرفه‌تر از خرید غذاهای بسته‌بندی شده و آماده است. 

می‌توانند از میوه‌ها، سبزیجات و غذاهایی كه خودشان مصرف می‌كنند، به صورت پوره به نوزادشان بدهند و نیازی نیست برای تهیه یك غذای خاص راهی سوپرماركت‌ها شوند.  به این ترتیب نوزادشان نیز همان غذایی را می‌خورد كه خودشان می‌خورند.

 زمان مناسب برای دادن غذاهای كمكی به نوزادان

این زمان بستگی به وزن‌گیری نوزاد دارد. به طور متوسط شش ماهگی وقت مناسبی برای این كار است؛ اما برخی مواقع پزشكان در چهارماهگی نوزاد، دادن غذاهای كمكی را توصیه می‌كنند. غذاهای جامد را بعد از شیر دادن به نوزادتان به او بدهید و برای شروع، پوره میوه‌جات و سبزیجات بهترین انتخاب است.

فقر آهن در بسیاری از نوزادان و كودكان دیده می‌شود و برخی از پزشكان به همین دلیل دادن غذای كمكی را از چهار ماهگی توصیه می‌كنند تا نوزاد دچار فقر آهن نشود، اما بیشتر پزشكان همان شش ماهگی را بهترین زمان برای شروع غذاهای كمكی می‌دانند؛ چرا كه این زمان، دستگاه گوارش رشد بیشتری می‌كند و احتمال بروز برخی عفونت‌ها كاهش می‌یابد. غذای كمكی خطر آلرژی و اسهال را افزایش می‌دهد؛ به همین دلیل معمولاً توصیه می‌گردد كه تا شش ماهگی این كار انجام نشود.

این چند نكته را حتماً به خاطر بسپارید

1- قبل از پایان یكسالگی نوزاد هیچ‌گاه به او شیر گاو، كلم، عسل، بادام زمینی، كیوی، سفیده تخم‌مرغ و آناناس ندهید. 2- به نوزادان چند ماهه خود هیچ‌گاه غذاهای كنسروی ندهید؛ زیرا باكتری‌های مضر دارند. 3- به غذاهای كمكی نوزاد خود، ادویه‌جات، نمك، شكر و سس اضافه نكنید.

4- قبل از غذا دادن به نوزاد، دست‌های خود را بشویید. 5- تكه‌های درشت میوه‌جات و سبزیجات خطر خفگی نوزاد را به دنبال دارند. 6- بخارپز كردن بهترین روش برای پختن سبزی‌ها و غذاهای نوزادان است. 7- درغذا دادن به نوزادتان زیاده‌روی و اصرار نكنید؛ چرا كه بعداً دچار استفراغ می‌شود.

معایب تهیه غذای آماده

برخی از والدینی كه حاضر نیستند برای نوزاد خود غذای خانگی تهیه كنند، می‌گویند:  زمانی كه باید صرف انجام این كار شود، زمان كمی نیست و آنها آنقدر فرصت ندارند كه برای آماده كردن مقدار كمی غذا، وقت زیادی را صرف كنند؛ پس غذاهای آماده را ترجیح می‌دهند. 

استفاده از غذاهای بسته‌بندی شده و آماده راحت‌تر است و آنها در هر موقعیتی قابل استفاده هستند.  قابلیت نگهداری بیشتری دارند. غذاهای خانگی فقط برای مدت محدودی قابل استفاده هستند و خیلی زود فاسد می‌شوند؛ به خصوص در محیط خارج از یخچال، اما غذاهای بسته‌بندی شده نیاز به یخچال و یا شرایط خاص دیگر ندارند و تا زمانی كه درب آنها باز نشده است، در هر شرایطی قابل نگهداری هستند.

اگر شما به آنچه نوزادتان می‌خورد، اهمیت بسیاری می‌دهید و معتقدید ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدنش به صورت طبیعی‌تر جذب شود، بهتر است به فكر تهیه غذاهای خانگی برای او باشید و اگر وقت كافی برای انجام این كار ندارید، می‌توانید مقداری از غذای خود را به صورت پوره كرده و به او بدهید. تهیه غذای خانگی برای نوزادان، كارچندان زمان‌بر و دشواری هم نیست. می‌توانید غذاها را بخارپز كرده و با استفاده از یك مخلوط‌كن، آنها را آماده خوردن كنید...

 

 

برای خواندن بخش دوم- رهنمود‌های تغذیه‌ای برای نوزادان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه نوزادان، غذای مخصوص نوزادان، غذای کمکی نوزادان، غذای نوزادان، غذای خانگی نوزادان، نوزادان و تغذیه، تغذیه در نوزادان تعداد بازديد: 654 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز