Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 10:44

14
تیر
لحظات ناب با فرشتگان خانگی (1)

لحظات ناب با فرشتگان خانگی (1)

چیزی كه كودكان از مادر و پدر خود می‌خواهند داشتن لحظاتی است كه در كنار آنها با صمیمیت و همدلی سپری شود.

ركسانا خوشابی؛ كارشناس ارشد مشاوره بالینی

 

 

كودكان منابعی غنی از عشق و پاكی و خلوصند. آنها می‌توانند دوستانی صادق و مهربان باشند. می‌توانند معلمانی باشند كه صمیمیت و صداقت را به ما یاد می‌دهند. می‌توانند شادی حقیقی و معنویت را به ما یادآوری كنند و برایمان به ارمغان بیاورند. اما ما از آنها این هدایا را نمی‌خواهیم!

ما از صمیمی شدن با آنها می‌ترسیم و اغلب از آنها دوری می‌كنیم یا سر آنها را با اسباب بازی‌های متعدد گرم می‌كنیم. اما آیا اسباب بازی برای آنها كافی است؟!

فرشتگان خانگی از ما چه می‌خواهند؟

به راستی كودكان  از ما بزرگترها چه می‌خواهند؟ اسباب بازی‌های گران قیمت ؟ كلاس‌های آموزشی فانتزی و گران؟ لباس‌های مارك‌دار ؟ رفتن به مسافرت‌های پرهزینه و شهربازی‌های افسانه‌ای؟ شاید هر یك از این چیزها مدت زمان كوتاهی فرزندان ما را به خود مشغول كنند. اما هر كودكی خیلی زود از این چیزها خسته می‌شود.

چیزی كه كودكان از مادر و پدر خود می‌خواهند داشتن لحظاتی  است كه در كنار آنها با صمیمیت و همدلی سپری شود. آنها نیاز دارند در پرتوی احساس نزدیك و عمیقی كه والدین به آنها دارند به سطحی سالم و رضایت بخش از اعتماد به نفس و عشق به خود برسند.

در واقع آنچه كودكان لازم دارند این‌هاست:  كودكان می‌خواهند  احساس دوست داشتنی بودن و ارزشمند بودن كنند.  می‌خواهند احساس كنند در زندگی ما تأثیری مطلوب دارند.  می‌خواهند همانطوری كه هستند احساس خوب بودن و دوست داشتنی بودن كنند.

 می خواهند احساس كنند كه ما به آنها افتخار می‌كنیم و آرزو نكنیم كه‌ای كاش آن‌ها بچه‌های ما نبودند. گذراندن لحظه‌های پر عمق و صمیمانه  با فرزندانمان به آنها نشان می‌دهد كه برایمان مهم است كه  عشق ما را نسبت به خودشان به وضوح و با قدرت احساس كنند.

متأسفانه برای بسیاری از پدر و مادرها ساده تر است كه برای بچه‌هایشان اسباب بازی تازه بخرند تا این كه بخواهند وقت صرف او كنند و یا جلوی او بایستند و نه بگویند و لحظه‌هایی از صداقت، رك گویی، صمیمیت، عشق و نزدیكی را با او سهیم شوند. در حالیكه آنچه احساس ارزشمند بودن به فرزندان ما می‌دهد عشق است، نه اسباب بازی. متأسفانه هنگامی كه اسباب بازی و اشیا را جانشین عشق خودتان می‌كنید و به بچه‌ها می‌دهید، به آنها یاد می‌دهید كه این اشیا و دارایی‌ها هستند كه برای آنها خوشبختی واقعی به ارمغان می‌آورد نه عشق و صمیمیت.

منظور از صمیمیت، درونی‌ترین، عمیق‌ترین، شخصی‌ترین و خصوصی‌ترین چیزهای درون وجود  هر انسان است به همین دلیل صمیمیت واقعی، تجربه‌ای از ارتباط میان درونی‌ترین و شخصی‌ترین بخش  وجود انسان‌ها با انسانی دیگر است. تجربه صمیمیت، با كودكان هنگامی اتفاق می‌افتد كه روح شما روح آنها را لمس كند.

بچه‌ها تشنه صمیمیت و نزدیكی با والدین شان هستند. آن‌ها به وقت و توجه كامل شما نیاز دارند. هنگامی كه حتی چند دقیقه، تمام توجهتان را به بچه‌هایتان جلب می‌‌كنید، آن‌ها احساس مهم بودن می‌كنند و این بدین معناست كه  آن كه و آن چه هستند و آن چه برای گفتن دارند ارزشمند است.

هنگامی كه ده دقیقه از توجه كامل و عشق خودتان را بی هیچ حواس پرتی به بچه‌های‌تان می‌دهید، درست مثل این است كه روح او را از عشق خود پر كرده اید. با بچه‌هایتان بنشینید و به درون قلب آنها نگاه كنید. به دقت به سخنان او گوش دهید.

روح خاص، ویژه و منحصر به فردی را كه او در خود دارد را كشف كنید و بدانید كه هیچ كس دیگری مثل او در این دنیا وجود ندارد او انسانی منحصر به فرد و ممتاز است. باربارا دی آنجلیس می‌گوید: «بچه‌ها امانت و وامی هستند كه از طرف خداوند به ما داده شده است. توجه كنید كه دقیقاً چه كسی به سوی شما فرستاده شده تا از او مراقبت و مواظبت كنید».

كودكان و لحظه‌های اعجاز

 كودكان به طور فطری و غریزی می‌دانند كه چگونه برای خودشان لحظه‌های نابی بسازند. آن‌ها در «اكنون» زندگی می‌كنند و این هنر را دارند كه زندگی تكراری را پر از اعجاز و عجایب ببینند و با این دید، و با روحیه خاص و منشی كه دارند می‌توانند ساده‌ترین، معمولی‌ترین و پیش پا فتاده‌ترین مسائل را با اعجازهمراه كنند.

اگر دوست دارید در زندگی‌تان لحظه‌های ناب بیش تری را احساس كنید از یك بچه بخواهید شما را به دنیاهای درونی خودش ببرد. اگر توجه كنید متوجه می‌شوید كه بچه‌ها مدام از شما می‌خواهند كه به دنیای سحرآمیز و اعجاب انگیز آن‌ها وارد شوید اما شما همیشه این دعوت را رد می‌كنید. شما می‌توانید با آنها بنشینید و با هم راجع به دوستان، افكار و احساسات آنها صحبت كنید.

می‌توانید با آنها به ابر‌ها نگاه كنید و از داخل آها اشكال عجیب و غریب در بیاورید. می‌توانید همراه با آن‌ها  به گربه‌هایی كه در خیابان با هم بازی می‌كنند نگاه كنید و پیش خودتان تصور كنید كه الان به هم چه می‌گویند. با آنها راجع به فیلم‌ها، كارتون‌ها و غذاها و رنگ‌های مورد علاقه‌تان حرف بزنید و لحظاتتان را مانند لحظه‌های آنها پر از اعجاز و شگفتی كنید...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- لحظات ناب با فرشتگان خانگی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کودکان، بازی با کودکان، برخورد با کودکان، توجه به کودکان، فرشتگان خانگی، کودکان و اسباب بازی، صمیمیت با کودکان، درک کودکان تعداد بازديد: 792 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز