Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 21:05

1
اسفند
ضربه به سر، مرگ و معلولیت دائمی در پی دارد

ضربه به سر، مرگ و معلولیت دائمی در پی دارد

با وجود تلاش های فراوانی که برای کاهش ضربه به سر در انواع حوادث انجام شده، این عامل همچنان یکی از شایع ترین آسیب هایی است...

پروفسور «علی گرجی» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: با وجود تلاش های فراوانی که برای کاهش ضربه به سر در انواع حوادث انجام شده، این عامل همچنان یکی از شایع ترین آسیب هایی است که جان هزاران نفر را تهدید می کند.

وی ادامه داد: در ایران روزانه حدود 70 نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست می دهند که تعداد قابل توجهی از این مرگ ومیرها بدنبال ضربه به سر رخ می دهد.

مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی خاتم النبیا(ص)، مهمترین علل ضربه به سر را تصادفات رانندگی، سقوط از ارتفاعات، درگیری فیزیکی، حوادث هنگام کار، حوادث داخل منزل و حوادث ورزشی عنوان کرد.

گرجی گفت: در افراد بالای 65 سال، احتمال آسیب های ناشی از سقوط از ارتفاع بیشتر از سایر افراد است و این در حالیست که گروه سنی بین پنج تا 65 سال بیشتر در معرض تصادفات رانندگی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: طبق ارزیابی های انجام شده از مصدومان دچار ضربه به سر مشخص شد، 50 درصد از آنان هنگام تصادفات رانندگی با موتور سیکلت، 21 درصد از آنان هنگام سقوط از بلندی، 12 درصد از آنها در درگیری های فیزیکی، 10 درصد از این افراد در حوادث ورزشی و هفت مورد دیگر نیز هنگام وقوع سایر حوادث دچار مصدومیت شده اند.

گرجی علایم هشدار دهند پس از ضربه به سر را سردرد، استفراغ، فراموشی، کاهش هوشیاری، اختلال جهت یابی، بی تعادلی، تاری دید، درد گردن، اختلال در خواب، وزوز گوش و تغییر خلق برشمرد و گفت: در صورت مشاهده هر یک از این علایم، فرد مصدوم را باید بلافاصله برای معاینه به مراکز درمانی و بیمارستانی منتقل کرد.

رییس بخش تحقیقات صرع دانشگاه مونستر آلمان، پیامدهای ضربه به سر را خطرناک عنوان کرد و افزود: بسیاری از ضربات سر که در زمان وقوع حادثه علایم جدی ندارند، در سنین بالاتر می توانند به بیماری هایی از قبیل سردرد و صرع منجر شوند.

وی ادامه داد: تشنج، سردردهای مداوم، خونریزی مغزی، فراموشی، عفونت مغز، عقب ماندگی ذهنی، اختلالات روانی و هورمونی از عوارض ضربه به سر هستند که می توانند تا پایان عمر همراه بیمار باقی مانده و حتی با مصرف دارو و جراحی نیز درمان نشوند.

گرجی تصریح کرد، با رعایت برخی قوانین از جمله بستن کمربند ایمنی در هنگام رانندگی، قرار دادن کودکان زیر چهار سال در صندلی مخصوص کودک و استفاده از کلاه ایمنی در هنگام موتور یا دوچرخه سواری، می توان احتمال وقوع آسیب های مغزی را بطور چشمگیری کاهش داد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از صندلی کودک در خودروها، احتمال بروز آسیب و جراحت ناشی از ضربات سر را تا 80 درصد و میزان مرگ و میر را تا 90 درصد کاهش می دهد، حتی استفاده از کلاه ایمنی در هنگام موتورسواری، احتمال بروز آسیب و جراحت را 69 درصد و میزان مرگ و میر را 42 درصد کاهش می دهد.

تعداد بازديد: 374 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز