Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 18 شهریور 1403 - 03:30

31
خرداد
آیا استفاده از ظروف یکبار مصرف رنگی مخصوصا ظروف مشکی، ایمن می‌باشد؟

آیا استفاده از ظروف یکبار مصرف رنگی مخصوصا ظروف مشکی، ایمن می‌باشد؟

ظروف رنگی اگر دارای مجوز بهداشتی از ارگان‌های نظارتی مرتبط نباشند، بسیار خطرناک‌تر از ظروف سفید و شفاف هستند. این ظروف ممکن است رنگ‌های مصنوعی و مواد نگهدارنده داشته باشند که با غذا واکنش داده و سمومی را تولید کنند.

محدثه آصفری : دانشجوی دکترای تخصصی بهداشت و ایمنی موادغذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 

سوال : باتوجه به ایام مبارک ماه رمضان و استفاده گسترده از ظروف یکبار مصرف در این ایام، آیا استفاده از ظروف یکبار مصرف رنگی مخصوصا ظروف مشکی، ایمن می‌باشد؟

 

پاسخ : ظروف رنگی اگر دارای مجوز بهداشتی از ارگان‌های نظارتی مرتبط نباشند، بسیار خطرناک‌تر از ظروف سفید و شفاف هستند. این ظروف ممکن است رنگ‌های مصنوعی و مواد نگهدارنده داشته باشند که با غذا واکنش داده و سمومی را تولید کنند، اما ظروف رنگی که دارای نشان و شماره پروانه بهداشتی معتبر هستند، به دلیل نظارت و کنترل‌های مستمر دارای مواد اولیه و مستر‌بچ‌های (گرانول مورد استفاده در رنگ‌آمیزی) مطمئن و با کیفیت از نظر مصرف در صنعت غذا هستند که پایه غذایی داشته و از حیث سلامتی قابل اطمینان می‌باشند. همچنین این ظروف دارای طرح‌ها و رنگ‌های زیبا و طبیعی هستند که می‌توانند جلوه‌ای خاص به سفره بدهند.

ظروف شفاف فقط برای نوشیدنی‌ها و غذاهای سرد مناسب هستند. این ظروف معمولا از پلی‌استایرن (PS) ساخته می‌شوند که در مواجهه با حرارت و موادغذایی چرب می‌توانند مواد شیمیایی بسیاری را به غذا منتقل کنند.

ظروف سخت و محکم برای غذاهای گرم بهترین گزینه هستند. این ظروف از پروپیلن (PP) تهیه می‌شوند که در برابر حرارت و غذاهای اسیدی و چرب مقاوم‌تر هستند. ظروف آلومینیومی نیز احتمال واکنش با برخی غذاهای اسیدی را داشته و می‌توانند آلومینیوم را به غذا انتقال دهند.

 بهترین نوع این ظروف، ظروف گیاهی یا سلولزی هستند که از مواد طبیعی مانند نشاسته، سلولز، آرد، نخل، بامبو و ذرت ساخته می‌شوند و سازگار با محیط زیست و تجزیه‌پذیر هستند. این ظروف برای غذاهای سرد و گرم مناسب می‌باشند و مواد شیمیایی مضری را به غذا منتقل نمی‌کنند، اگرچه بسیار ساده و فاقد زیبایی هستند.

به طور کلی ظروف یکبار مصرف انواع مختلفی دارند که از مواد اولیه متفاوتی ساخته می‌شوند. برخی از این ظروف می‌توانند برای سلامتی انسان و محیط زیست مضر باشند. برای استفاده از ظروف یکبار مصرف باید به نشان سازمان غذا و دارو (سیب سلامت) و پروانه بهداشتی ساخت آن محصول توجه کرد.

تعداد بازديد: 28 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز