Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 18 شهریور 1403 - 03:40

11
خرداد
چه عاملی باعث استوپ وزنی می‌شود؟

چه عاملی باعث استوپ وزنی می‌شود؟

توقف کاهش وزن که به استوپ وزنی معروف و مصطلح شده است، دلایل بسیار مختلفی داشته و عواملی نظیر جنسیت، میزان تحرک، کمبودهای ویتامینی، نوع رژیم غذایی، سبک زندگی (الگوی خواب و بیداری) و عوامل روانشناختی

دکتر محمد حضوری ، متخصص تغذیه

 

سوال : باسلام. چه عاملی باعث استوپ وزنی می‌شود؟

 

پاسخ : توقف کاهش وزن که به استوپ وزنی معروف و مصطلح شده است، دلایل بسیار مختلفی داشته و عواملی نظیر جنسیت، میزان تحرک، کمبودهای ویتامینی، نوع رژیم غذایی، سبک زندگی (الگوی خواب و بیداری) و عوامل روانشناختی (نظیر سطح استرس یا افسردگی) بر آن موثر هستند.

به عنوان مثال بر اساس مطالعات کمبود آهن و ویتامین  D – به خصوص در زنان - از عوامل موثر در استوپ وزنی است. از طرف دیگر رعایت رژیم‌های غذایی سخت و شدید که کالری آنها بسیار کمتر از استاندارد باشد، اگرچه در آغاز، کاهش وزنی مناسب و نسبتا زیاد را ایجاد می‌کند، ولی اغلب آنها با بروز استوپ وزنی زودرس و متاسفانه پایداری همراه هستند.

به همین دلیل توصیه می‌شود در صورتی که قصد کاهش وزن دارید:

1- به جای عجله و پیروی از رژیم‌های غیرعلمی، تحت نظر متخصص، رژیم مناسب را پیگیری کرده و به طور مستمر فعالیت ورزشی را انجام دهید. فراموش نکنید کنترل عوامل دیگر نظیر کنترل استرس، شرایط و الگوی خواب و بیداری و ... به موفقیت شما بسیار کمک خواهند کرد.

2- با انجام یک آزمایش خون به ویژه پایش وضعیت هورمون‌های تیروئیدی و سایر عوامل مرتبط با متابولیسم نظیر کم‌خونی را کنترل کنید.

3- آنالیزی از ترکیب بدن خود گرفته و بر اساس الگو و توزیع چربی و عضله در بدن، برنامه تمرینی خویش را تغییر دهید.

جالب است بدانید بسیاری از افراد هستند که به دلیل شرایط کاری و شغلی خویش و مشغله زیاد ناشی از آن، زمان ورزش و نظم غذایی از ایشان گرفته شده است. از طرف دیگر با استرس شغلی بالا، پُرخوری عصبی نیز به ایشان دست می‌دهد، بنابراین شاید تغییر پُست سازمانی یا شرایط شغلی، موثرترین و مهم‌ترین عامل برای کاهش وزن آنها باشد.

تعداد بازديد: 48 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز