Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 18 شهریور 1403 - 03:44

4
خرداد
کدام مواد غذایی نباید مجدد گرم شوند ؟

کدام مواد غذایی نباید مجدد گرم شوند ؟

برخی از مواد غذایی بهتر است دوباره گرم نشوند. به عنوان مثال اسفناج و سبزیجات برگ سبز حاوی نیترات هستند که با گرم شدن مجدد به نیتریت تبدیل می‌شوند و می‌توانند مواد سرطان‌زا تولید کنند.

محدثه آصفری: دانشجوی دکترای تخصصی بهداشت و ایمنی موادغذایی

 

سوال : کدام مواد غذایی نباید مجدد گرم شوند و در اثر نگهداری در حدود 24 ساعت باعث تغییرات آسیب زننده به بدن می‌شوند؟

 

جواب : برخی از مواد غذایی بهتر است دوباره گرم نشوند. به عنوان مثال اسفناج و سبزیجات برگ سبز حاوی نیترات هستند که با گرم شدن مجدد به نیتریت تبدیل می‌شوند و می‌توانند مواد سرطان‌زا تولید کنند.

تخم‌مرغ هم که حاوی پروتئین است، با گرم شدن مجدد تغییر ساختار می‌دهد و می‌تواند باعث مشکلات گوارشی یا مسمومیت غذایی شود. مرغ و گوشت‌های پرپروتئین نیز حاوی نیتروژن هستند که با گرم شدن مجدد اکسید شده و می‌توانند رادیکال‌های آزاد خطرناک تولید کنند. علاوه بر آن غذاهای حاوی چربی نیز با اکسیداسیون چربی‌ها، ایجاد رادیکال‌های آزاد و ترکیبات آلدئیدی و سرطانی می‌کنند.

قارچ نیز حاوی پروتئین است که با گرم شدن مجدد توسط آنزیم‌ها و باکتری‌ها آسیب می‌بیند و می‌تواند باعث معده درد شود.

غذاهای حاوی نشاسته و کربوهیدرات نیز بر اثر گرم شدن چند باره هضم سخت‌تری خواهند داشت و برنج نیز اگر بلافاصله در شرایط و دمای مناسب سرد نشود، می‌تواند توسط یک باکتری به نام باسیلوس سرئوس آلوده گردد که با گرم شدن مجدد از بین نمی‌رود و می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود.

به طور کلی، توصیه می‌شود غذاهایی که حاوی پروتئین، نیترات یا نگهدارنده هستند را دوباره گرم نکنید.

تعداد بازديد: 39 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز