Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 22:46

30
فروردین
سنگ مثانه و نوشیدن آب

سنگ مثانه و نوشیدن آب

با توجه به این که جوشاندن آب موجب ته‌نشینی بخشی از املاح (به ویژه) کلسیم آن می‌شود، لذا بعضی از مردم معتقدند نوشیدن آب جوشیده بهتر است.

 د ‌کتر احمد ‌رضا د ‌رستی - متخصص تغذیه

 

 سوال :  با سلام. آقایی هستم که به دلیل سابقه سنگ مثانه همیشه برای نوشیدن آب، از آب جوشیده سرد شده استفاده می‌کنم. آیا این کار از نظر شما خوب است یا خیر؟

 

پاسخ : با توجه به این که جوشاندن آب موجب ته‌نشینی بخشی از املاح (به ویژه) کلسیم آن می‌شود، لذا بعضی از مردم معتقدند نوشیدن آب جوشیده بهتر است. این گروه باور دارند که لازم است کلسیم دریافتی مبتلایان به سنگ کلیه و سنگ مثانه از راه آب و غذا، تا حد امکان کاهش یابد و لذا حتی پیشنهاد می‌کنند لبنیات از سبد غذایی حذف گردد و یا مصرف آن کاهش یابد.

لازم به ذکر است که علم تغذیه مدت‌ها است اعلام می‌دارد کلسیم مورد نیاز افراد مبتلا به سنگ‌ها بایستی در حد نیاز فرد و از راه خوردن و نوشیدن دریافت گردد و فقط از زیاده‌روی در مصرف آن خودداری شود. کاهش مصرف مواد معدنی و از جمله کلسیم به سلامت بدن لطمه می‌زند و حتی موجب افزایش احتمال سنگ اگزالاتی می‌گردد.

به این ترتیب، لازم است افراد مبتلا به سنگ و یا در خطر ابتلا به آن، روزانه 2 واحد لبنیات دریافت کنند و نوشیدن آب آشامیدنی سالم نیز به ایشان توصیه می‌گردد. بدیهی است فقط کسانی که در مناطق دارای آب بسیار سخت (دارای املاح بسیار زیاد) زندگی می‌کنند، بهتر است از آب معدنی و یا جوشیده شده استفاده نمایند. با این حال، چنانچه خواننده محترم مجله تغذیه مناسبی داشته باشند و لبنیات کافی دریافت کنند، نوشیدن آب جوشیده نیز مناسب بوده و اشکالی ندارد.

تعداد بازديد: 33 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز