Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 03:23

10
اردیبهشت
کدام روغن؟

کدام روغن؟

صد در صد وقتی صحبت از روغن گیاهی می‌شود، روغن گیاهی مایع مدنظر است و به‌هیچ‌وجه روغن‌های گیاهی هیدروژنه شده مدنظر نیستند، بنابراین روغن‌های گیاهی هیدروژنه به‌هیچ‌عنوان نباید استفاده شوند.

کدام روغن برای پخت‌وپز و کدام روغن برای سرخ کردن مناسب‌تر است؟ و آیا از روغن‌زیتون می‌توان برای سرخ کردن استفاده کرد؟

دکتر لادن گیاهی؛ متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی

در مورد روغن پخت‌وپز بهتر است به جهت تفاوت ترکیب اسیدهای چرب موجود در روغن‌های گیاهی مختلف، از تنوع روغن‌های گیاهی استفاده شود.

صد در صد وقتی صحبت از روغن گیاهی می‌شود، روغن گیاهی مایع مدنظر است و به‌هیچ‌وجه روغن‌های گیاهی هیدروژنه شده مدنظر نیستند، بنابراین روغن‌های گیاهی هیدروژنه (آفتابگردان، سویا و ...) به‌هیچ‌عنوان نباید استفاده شوند.

روغن مناسب برای پخت‌وپز، بهتر است تنوعی از روغن‌های کانولا، کنجد، هسته انگور و سبوس برنج و از همه این‌ها بهتر، روغن‌زیتون فرابکر باشد.

برای سرخ کردن، فقط روغن‌زیتون مخصوص سرخ کردن توصیه می‌شود.

تفت دادن اگر در حد 1 تا 2 دقیقه باشد و دما خیلی بالا نرود و روغن با اکسیژن هوا ترکیب نشود، می‌توان از روغن‌های کنجد، زیتون و یا روغن سبوس برنج استفاده کرد، اما اگر سرخ کردن زمان‌بر هست و غذا در آن غوطه‌ور می‌شود، حتماً باید از روغن مخصوص سرخ کردن برای این کار استفاده شود.

بهتر است از روغن‌زیتون فرابکر برای سرخ کردن استفاده نشود و یا به‌طورکلی روغن‌های زیتون را برای تفت دادن مختصر استفاده کنیم،‌ ولی برای سرخ کردن‌های بیش از این مقدار بهتر از روغن مخصوص سرخ‌کردنی استفاده شود، ولی تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌توان میزان مصرف روغن را کاهش داد و دما را کنترل کرد.

مهم این است که دما خیلی بالا نرود و زمان پایین بیاید، مثلاً اگر پیاز یک قل در آب جوش بخورد و بعد تفت داده شود، روغن کمتری نیاز دارد.

همچنین اگر بادمجان در آب نمک قرار داده شود، بعد در کیسه‌ای گذاشته و آب آن خارج شود، با روغن کمتری سرخ خواهد شد.

در مورد غذاهای دیگری که می‌خواهیم سرخ کنیم هم اگر بعد از اینکه روغن اضافه شد و فرایند سرخ شدن مختصر ظرف مدت 2 دقیقه اتفاق افتاد، مقداری آب و ادویه به آن اضافه شود، غذا هم سرخ شده و هم تفت داده شده و به این ترتیب هم میزان مصرف روغن کاهش یافته و هم ارزش غذایی آن حفظ شده است.

 

تعداد بازديد: 415 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مشاوره چیست؟

فیلم روز
تصویر روز