Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 15:13

16
آذر
نارسایی کلیه

نارسایی کلیه

با عرض سلام ،پدرم عمل قلب قرار بوده انجام بدهد ولی گفتن چون کلیه هایش نارسایی دارند نمی تواند عملش کنن هم اوره و هم کراتینش بالا است کراتینش 3.75 می باشد هیچ سابقه قبلی هم ندارد وآزمایش ماه 91/8 همه چیز نرمال بوده و بعد از انجام آنژیو در ماه 91/11 ظاهرا این اتفاق افتاده که بعضی از دکترها میگن بخاطر داروی آنژیو است .حالا می خواستم سوال کنم تغذیه ایشان باید چگونه باشد.

پاسخ ارائه شده توسط: دنیای سلامت

با سلام ، چنانچه بعد از آنژیو بیمار هیدراتاسیون (آب رسانی) کافی نداشته باشد، تجمع داروهای مصرف شده برای آنژیو میتواند باعث آسیب کلیوی شود، البته در مورد بیماران سالمند که نارسایی قلبی دارند هیدراتاسیون بیمار  کمی ‌پیچیده است. در هر صورت رژیم غذایی در کاهش بار کلیوی و کاهش کراتیتین موثر است به شرط آنکه عامل افزایش کراتینن نیز درمان و رفع گردد. اقدامات زیر به طور کلی توصیه میشود:

• محدود کردن سدیم، ضمن کاهش مصرف نمک در غذا و عدم استفاده از نمک در سر سفره و هنگام مصرف سبزیجات از مصرف سبزیجات و حبوبات و ماهی کنسرو شده و گوشت‌های فرایند شده، خیار شور، ترشی‌ها، زیتون شور و پنیرهای شور هم باید پرهیز شود.

• رژیم کم پروتئین و پرهیز دریافت کره، گوشت قرمز و میگو ( میزان دریافت پروتئین باید توسط متخصص تغذیه تنظیم شود)

• استفاده از منابع غذایی غنی از ویتامین A، B2 و ویتامین C

• توصیه به دریافت کلم، خیار پیاز خام، شلغم، شیر، ترب، گل کلم، کاهو، هویح، جو، شیر سویا، جوانه‌ها، کیوی و انار • کنترل وضعیت ویتامین D و تعادل کلسیم و فسفر

• مواد غذایی که خاصیت مدر بودن دارند مانند کرفس و هندوانه مفید است، البته باید مقدار دریافت باید به طور فردی تنظیم شود.

• پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های کافئینه بخصوص چای و قهوه

• پرهیز از نوشیدن ماء‌الشعیر  توجه: در مورد بیماران کلیوی، بهترین رژیم برای آنها رژیمي‌ است که به طور اختصاصی با شرایط فردی آنها تنظیم شود. برای مثال دانستن وضعیت پتاسیم و فسفر نیز مهم است. ممکن است بنا بر شرایط متخصص یک رژیم غذایی کم فسفر را توصیه کند. در این شرایط باید از خوردن مواد غذایی مانند تخمه کدو و آفتابگردان، پنیر و کنجد پرهیز شود. و یا بر حسب شرایط یک رژیم غذایی کم پتاسیم توصیه شود، در این شرایط باید از خوردن مواد غذایی مانند گوجه‌فرنگی، آووکادو، پودر فلفل قرمز، شکلات و پودر کاکائو، برگه زردآلو، کیوی، کشمش، پسته و تخمه کدو و آفتابگردان که از منابع پتاسیم هستند، خودداری شود.

تعداد بازديد: 522 تعداد نظرات: 0

شما هم می توانید سؤالات خود را با کارشناسان ما مطرح کنید.

فیلم روز
تصویر روز