Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 01:53

24
آذر
عندالمطالبه بودن مهریه

عندالمطالبه بودن مهریه

در صورت عندالمطالبه بودن مهریه و حكم بر تقسیط آن و قبول زوج بر پرداخت قسطی آن آیا زوجه می‌‌تواند از پرداخت قسطی آن جلوگیری نموده و زوج را حبس نماید؟

فرید خدایی فر؛ وکیل پایه یک دادگستری

یا در حال حاضر قانون حبس در مورد مهریه تا اعلام معسر بودن زوج صورت می‌‌گیرد؟ 

در صورت تقسیط مهریه عندالمطالبه و پرداخت آن توسط زوج، زوج ممنوع‌الخروج خواهد شد؟ 

چه تضمینی برای زوجه وجود دارد كه زوج پس از خروج از ایران اقساط خود را بپردازد؟

در صورت عندالاستطاعه بودن مساله ضمانت اجرایی و حبس بخاطر نداشتن منتفی است. اما در غیر این صورت چون مهریه عندالمطالبه است ماده 2 قانون نحوه اجرای محكومیت‌های مالی می‌‌تواند باعث بازداشت فرد بدهكار شود تا اینكه بتوان عدم استطاعت را بوسیله دادخواست اعسار به اثبات رساند البته هر كس قبل از پایان مهلت اجراییه پرداخت مهریه‌، بتواند اعسار خود را ثابت كند از این خطر ایمن است. 

باید توجه داشته باشید ضمانت‌های اجرایی در قبال مقررات وجود دارد وقتی فردی شرط استطاعت كرده باشد نمی‌تواند قانون را موظف به اعاده حقوق خود كند مگر اینكه شرط تحقق پیدا كرده باشد و لذا ممنوع‌الخروج كردن به نظر من موردی ندارد مگر اینكه شرایط غیر از شرط استطاعت باشد. ماده 3 قانون نحوه اجرای محكومیت‌های مالی توسط مجلس اصلاح گردیده است که با تصویب آن معسرین قبل از زندانی شدن، به درخواست اعسارشان رسیدگی می‌شود و  پس از صدور حکم اعسار، و در صورت عدم تمکین به حکم دادگاه و بعد از آن بازداشت شوند نه اینكه بدون هیچ تحقیقی به روال معمول زندانی شده و بعد از مدتی رسیدگی صورت پذیرد. ضمانت اجرای پرداخت اقساط هم بازداشت است یعنی اگر بصورت اقساط مقرر شده باشد و بدهكار استنكاف كند بازداشت می‌‌شود ولی طلبكار نمی‌‌تواند بعد از قسط بندی بنحو دیگری طلب را مطالبه كند و یا خواستار بازداشت بدهكار شود.

 

تعداد بازديد: 918 تعداد نظرات: 0

شما هم می توانید سؤالات خود را با کارشناسان ما مطرح کنید.

فیلم روز
تصویر روز