Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 04:40

24
آذر
عقد نامه

عقد نامه

خانمی هستم كه 10 سال از زندگی مشتركم می‌گذرد و به خاطر اینكه در عقدنامه من هیچ مهریه تعیین نشده، همسرم با هر دعوای جزئی به این موضوع اشاره ‌کرده و مرا صاحب هیچ حقی نمی‌داند و تهدید به جدایی می‌کند. می‌خواهم بدانم كه آیا صِرف عدم تعیین مهریه به این معنی است كه من بعد از 10 سال هیچ حق و حقوقی ندارم؟

 مريم جلاليان؛ وكيل پايه يك دادگستری

با عرض سلام خدمت شما خواهر گرامی. اینكه شما در ابتدای زندگی اصل را بر اعتماد قرار داده‌اید، جای احترام دارد و صداقت شما را می‌رساند؛ اما عدم تعیین مهریه به معنای نداشتن حق و حقوق نیست. البته نكاح دائم با نكاح موقت تفاوت دارد. در نكاح موقت اصل بر تعیین مهریه است و اگر مهر تعیین نگردد، اصولاً عقد محقق نمی‌گردد؛

اما گاه اتفاق می‌افتد كه در نكاح دائم مهر تعیین نمی‌شود و یا آنقدر ناچیز است كه به معنای هیچ می‌باشد (مثلاً یك شاخه گل رز). در این حالت قانون مدنی راهكار خاصی دارد و آن مهرالمثل می‌باشد كه قاضی محترم بر اساس شرایط و اوضاع و احوال و تمام مسائلی كه مربوط به شماست، مهریه‌ای تعیین می‌کند و همسرتان نمی‌تواند شما را به نداشتن هیچ‌گونه حقی محکوم کند. البته بهتر است قبل از هر چیز سعی كنید با عشق و صداقتی كه دارید، زندگی خود را از اختلاف و درگیری و سوءتفاهم دور کرده و آن را آرام و شاد کنید؛ اما اگر راه حل دیگری نداشتید، می‌توانید از طریق مراجع قضایی اقدام كرده و مهریه و نفقه و تمام حق و حقوقی را كه طی این 10 سال برای شما محفوظ است، دریافت نمایید.

تعداد بازديد: 684 تعداد نظرات: 0

شما هم می توانید سؤالات خود را با کارشناسان ما مطرح کنید.

فیلم روز
تصویر روز