Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 04:30

7
آبان
وصول مهریه

وصول مهریه

خانمی هستم كه حدود دو سال پیش به عقد مردی درآمده‌ام؛ اما با او ازدواج نكرد‌ه‌ام. مهریه‌ام طبق سند ازدواج تعداد 300 سكه بهار آزادی و عندالمطالبه است. چگونه می‌توانم آن را قبل از عروسی از همسرم دریافت کنم؟ در ضمن تا زمانی كه مهریه‌ام را نپردازد، حاضر به تمكین از زوج خود نمی‌باشم. لطفاً مرا راهنمایی كنید.

مریم جلالیان؛ وكیل پایه یك دادگستری

خواهر گرامی، عقد نكاح و تشكیل خانواده یك نوع اتحاد بین زن و شوهر محسوب می‌شود. ازدواج و فلسفه آن آنقدر مهم است كه در تمام ادیان و مذاهب برای آن قوانین و اصولی وضع شده است؛ اما به نظر من آن چیزی كه در نظام خانواده حكمفرمایی می‌كند، ابتدا اخلاق است، نه قانون. البته گاه آنچنان مسائل به مراحل قانونی كشیده می‌شود كه دیگر نمی‌توان فقط اصول اخلاقی را در نظر گرفت. از سؤال شما ‌چنین برمی‌آید كه می‌خواهید از حق حبس استفاده كنید. درست است،

طبق ماده 1082 قانون مدنی: «به مجرد عقد، زن مالك مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی كه بخواهد در‌ آن بنماید» و از طرفی، در ماده 1092 همین قانون مقرر شده است: «هرگاه شوهر قبل از نزدیكی زن خود را طلاق دهد، زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلاً داده باشد، حق دارد مازاد از نصف را عیناً یا مثلاً قیمتا استرداد كند». از جمع این دو ماده استنباط می‌شود كه قبل از نزدیكی، طبق قانون، زن مالك نصف مهر می‌شود و اگر شما بخواهید از حق حبس استفاده كنید،

نصف مهریه، یعنی 150 سكه بهار آزادی به شما تعلق می‌گیرد و به محض تمكین 150 سكه دیگر نیز متعلق به شماست؛ ولی من به عنوان یك مشاور حقوقی به شما سفارش می‌کنم كه سعی كنید در زندگی آنچنان مهر بورزید و عاشقانه زندگی كنید كه تمام وجود و دارایی مرد متعلق به زندگی و شما باشد و تا جایی كه می‌توانید در راه ساختن زندگی تلاش کنید؛ چون زن موجودی است مدیر و مدبر كه می‌تواند زندگی هر مرد و خانواده‌ای را با نهایت آرامش اداره کند. امید است شاهد زندگی‌های خوش و خرم تمام ایرانیان باشیم.

تعداد بازديد: 641 تعداد نظرات: 0

شما هم می توانید سؤالات خود را با کارشناسان ما مطرح کنید.

فیلم روز
تصویر روز