Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 14:00

13
آبان
صبحانه کودک‬‎

صبحانه کودک‬‎

دختری 7 ساله (كلاس اول) دارم.  صبح برای رفتن به مدرسه فقط آب جوش می خورد و می گويد دلم درد گرفت و ديگر هيچ نمی خورد.  در مدرسه هم فقط يك ميوه می خورد. نهار خوب می خورد و شام خيلی كم می خورد. گاهی اوقات هم دچار يبوست می شود. یلطفا مرا برای تغذيه او به ويژه صبحانه راهنمایی نماييد. آيا مولتی ويتامين مينرال يا آهن نياز دارد؟

پاسخ ارائه شده توسط: برلیانت بزرگمهر، دبیر انجمن تغذیه ایران، مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی

این مادر عزیز توجه داشته باشند كه مهم‌ترین وعده غذایی هر فرد، به‌خصوص كودكان، وعده صبحانه است. كودكان باید صبحانه را به‌طور كامل میل نمایند، اما علت اینكه برخی دانش‌آموزان تمایلی به مصرف صبحانه ندارند بسیار مهم و قابل توجه است. عوامل مختلفی موجب بی‌اشتهایی یا امتناع كودكان از خوردن صبحانه می‌شوند كه عبارتند از:

1- صبح دیر بیدار شدن آنان از خواب و در نتیجه اضطراب جهت دیر رسیدن به مدرسه و مورد مؤاخذه قرار گرفتن توسط معلم، مانع مصرف صبحانه می‌شود. یكی از دلایل مهم دیر بیدار شدن، دیر به بستر رفتن در شب و در نتیجه كافی نبودن زمان خواب اطفال است.

2- مصرف شام مفصل و سنگین كه موجب پر شدن معده در كودكان شده و در نتیجه اشتهای آنان را برای صرف صبحانه كور می‌كند.

3- دیر شام خوردن و با فاصله كوتاهی بعد از شام به بستر رفتن نیز از عوامل بی‌اشتهایی كودكان در خوردن صبحانه است.

4- عادت به نخوردن صبحانه كه عمدتاً از مادر و پدر كسب می‌شود یكی از دیگر عوامل مهم امتناع اطفال از خوردن صبحانه است. بنابراین باید در گام اول، عوامل بی‌اشتهایی یا امتناع كودكان از خوردن صبحانه، برطرف شوند. برای تشویق هر چه بیشتر كودكان به خوردن صبحانه لازم است صبح آنان را كمی زودتر از خواب بیدار نمود . سفره صبحانه باید رنگین و متنوع باشد. مادر و پدر باید حتماً قبل از كودكان بر سر سفره صبحانه نشسته و این وعده غذایی را بطور كامل و با اشتها میل نمایند تا الگوی مناسبی برای كودكان خود باشند.

افزایش آگاهی كودكان در مورد اهمیت صبحانه در سلامت آنان گام مهمی است. منظور از صبحانه كامل مصرف غذای سنگین و چرب و شیرین و یا پرنمك نیست، بلكه صبحانه كودكان باید شامل نان و پنیر كم نمك، یك لیوان شیر، كمی عسل یا خرما، یكی دو عدد گردو همراه با نان (نان سبوسدار مفیدتر است) باشد. مصرف ویتامین و مینرال دارویی در صورت مصرف غذای كافی و مناسب لزومی ندارد. روزی 3-2 عدد میوه و آب كافی از یبوست پیشگیری می‌كند

تعداد بازديد: 549 تعداد نظرات: 0

شما هم می توانید سؤالات خود را با کارشناسان ما مطرح کنید.

فیلم روز
تصویر روز