Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 11:21

6
آبان
کمبود آهن در کودکان

کمبود آهن در کودکان

كمبود آهن در كودكان چگونه قابل درمان است؟

پاسخ ارائه شده توسط: دكتر منصور شهركی، متخصص تغذیه

 از نظر علمی کم خونی حالتی است که در آن تعداد گلبول‌های قرمز و یا میزان هموگلوبین موجود در خون كاهش می‌یابد. در خصوص این سوال باید یاد آوری نمود كه كمبود آهن عوامل چند وجهی دارد كه ابتدا باید علت كم خونی مورد واكاوی علمی قرار بگیرد. آنگاه به موازات درمان علت كم‌خونی، رژیم و توصیه‌های مناسب تغذیه‌ای و رفتاری نیز اعمال گردد. در خصوص كودكان عواملی همچون ابتلا به بعضی از انگل‌های روده‌ای مثل ژیاردیا، خونریزی پنهان مخصوصا در سیستم گوارشی كودك، كاهش اشتها، سوء تغذیه، ناهنجاری‌های ژنتیکی، بیماری‌های مزمن، ناراحتی‌های قلبی و ریوی، افزایش نیاز در زمان رشد، مسمومیت‌های دارویی، عدم رعایت موازین بهداشتی و بالاخره رژیم غذایی نامناسب در ایجاد كم خونی ناشی از فقر آهن نقش دارند.

این كم‌خونی نشانگان خاصی دارد كه از مهم‌ترین آنها می‌توان به بی‌اشتهایی، رنگ پریدگی زبان و مخاط داخل لب و پلک چشم، سردرد، خستگی و بی‌حسی، بی‌تفاوتی، تنگی نفس، از بین رفتن بافت پوششی زبان همراه با سوزش و درد، تپش قلب، التهاب و زخم گوشه دهان، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پاها و در کم خونی‌های شدید قاشقی شدن ناخن‌ها در كودكان را نام برد. توصیه‌های تغذیه‌ای، بهداشتی و رفتاری زیر برای كودكان مبتلا به كم‌خونی ناشی از فقر آهن مورد پیشنهاد است: غذای کمکی کودک با كیفیت خوب از ۶ ماهگی شروع شود.

غذاهایی که آهن بیشتری دارند مثل انواع گوشت‌ها (گوشت قرمز یا ماهی یا گوشت مرغ)، سبزی‌های برگ سبز و حبوبات استفاده شوند. در هر وعده غذایی از منابع ویتامین C مثل مرکبات، گوجه فرنگی و غیره استفاده کنید. از خوردن چای یا قهوه با غذا، قبل از غذا و بلافاصله بعد از آن بپرهیزید. قطره آهن بعد از ۶ ماهگی به کودکان زیر ۲ سال داده شود. در صورت ابتلا، درمان عفونت‌های انگلی در اولویت قرار گیرد. اسلوب بهداشتی كودكان بیشتر مد نظر قرار گیرد. تنقلاتی مثل کاکائو، شکلات و غیره به کودک داده نشود

تعداد بازديد: 565 تعداد نظرات: 0

شما هم می توانید سؤالات خود را با کارشناسان ما مطرح کنید.

فیلم روز
تصویر روز