Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 14:18

7
تیر
زنگ خطر شیوع بیماری سالک در این شهر به صدا درآمد

زنگ خطر شیوع بیماری سالک در این شهر به صدا درآمد

دادستان عمومی و انقلاب ساوه با اشاره به کاهش روند شیوع بیماری سالک روستایی گفت: شیوع سالک شهری در ساوه که مواردی هم گزارش شده، نگران کننده است.

ایسنا نوشت: دادستان عمومی و انقلاب ساوه با اشاره به کاهش روند شیوع بیماری سالک روستایی گفت: شیوع سالک شهری در ساوه که مواردی هم گزارش شده، نگران کننده است.

محمودرضا سازنده در جلسه هم اندیشی به منظور پیشگیری از شیوع بیماری سالک در شهرستان ساوه اظهار کرد: بیماری سالک یک بیماری واگیردار است که از طریق حشره‌های موذی به انسان منتقل می‌شود.

وی به نگرانی‌های موجود برای شیوع بیماری سالک شهری اشاره کرد و گفت: گرچه با اقداماتی که صورت گرفته است بیماری سالک روستایی که در گذشته در برخی روستاهای شهرستان شیوع پیدا کرده بود مدیریت شده و فروکش کرده است اما گزارشی مبنی بر ابتلای چند مورد بیمار به سالک شهری رسیده که در دست بررسی است و موجب بروز نگرانی شده است.

وی با اشاره به اینکه از انتقال بیماری از روستاها به شهر باید جلوگیری‌ شود، اظهار کرد: در سالک شهری چون مخزن بیماری سگ است باید سگ‌های ولگرد از سطح شهر جمع آوری شده و حتی اجازه دسترسی آنها به زباله را هم نداد.

دادستان ساوه با تاکید بر اینکه باید دستگاه‌های ذیربط به تکالیف قانونی خود عمل کنند و مصوبات جلسات گذشته اجرایی شود، تصریح کرد: مجموعه شهرداری و دهیاری‌ها باید منازل مخروبه‌ای که محل تجمع حیوانات و حشرات موذی هستند را تخریب کنند و کار کانال کشی فاضلاب روستایی و ساماندهی فاضلاب خانگی شهری و روستایی نیز هر چه سریعتر اجرایی شود.

بیشتربخوانید:

پاسخ به 9 پرسش رایج درباره «سالک»

 

 

وی بیان کرد: انتقال زباله‌های روستایی برابر دستورالعمل‌های بهداشتی و با نظارت کافی دهیاران و بخشداران صورت گیرد و عملیات جونده کشی و طعمه‌گذاری برای از بین بردن کانون‌های شیوع بیماری با شدت بیشتری انجام شود.

سرپرست مرکز بهداشت ساوه نیز با اشاره به اینکه سالک از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که ناقل آن حشرات هستند، اظهار کرد: مراقبت از بیماری‌های واگیردار در دستور مرکز بهداشت قرار دارد و در خصوص بیماری سالک نیز از سال ۱۳۹۹ اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته و منجر به روند کاهشی این بیماری شده است.

محمدامین قربانپور افزود: آموزش مردم به ویژه جامعه هدف در بخشی روستاهای بخش مرکزی، بیماریابی فعال و جونده کشی از جمله اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری از وقوع بیماری است و تاکنون بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان برای خرید داروی مورد نیاز درمان بیماری هزینه شده است.

وی گفت: در سالک شهری مخزن بیماری ابتدا سگ و در مرحله بعدی انسان خواهد بود و یک پشه می‌تواند این بیماری را از انسان به انسان دیگر منتقل کند و به مراتب نگران کننده بوده و به دلیل زخم‌های متعددی که ایجاد می‌کند خطرناک‌تر است.

بیشتربخوانید:

مراقب ابتلا به سالک باشید

زنگ خطر شیوع بیماری سالک در این شهر به صدا درآمد

وی به کاهش ۶۸ درصدی ابتلا به بیماری سالک در سال گذشته به نسبت مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: در حال حاضر پنج مورد مشکوک به بیماری سالک شهری در ساوه مشاهده شده و جهت تشخیص دقیق به آزمایشگاه ارجاع شده و در صورت تائید قطعی بیماری، موضوع نگران کننده خواهد بود، چون مخزن انسانی داشته و از انسان به انسان منتقل می‌شود و اگر اقدام عاجل صورت نگیرد به دلیل دیر بهبود یافتن زخم، خطرناک است.

قربانپور گفت: جلسات متعددی با تشکیل کمیته‌های مختلف برگزار و وظایف و تکالیف قانونی ادارات مشخص شده است و باید برای پیشگیری عملی، همه دستگاه‌ها مشارکت کنند و جمع آوری سگ‌های ولگرد از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با قوت انجام شود.

شهردار ساوه نیز گفت: شهرداری ساوه پیمانکار طعمه‌گذار جذب کرده است که برابر وظایف ابلاغی فعالیت دارند و در مراکز فراوانی جوندگان، اقدامات پیشگیرانه برای مبارزه با حیوانات موذی انجام می دهد.

امیررضا یوسفیان افزود: تکمیل نشدن کامل شبکه فاضلاب موجب جولان جوندگان و حیوانات ولگرد در جوی‌های فاضلاب شهری شده و برای مجموعه مدیریت شهری دردسرآفرین است.

وی افزود: جمع آوری سگ های ولگرد در سطح شهر نیز از برنامه‌های روتین شهرداری است. شستشوی مرتب معابر سطح شهر و خرید ۴۰۰ مخزن و باکس زباله از دیگر اقدامات برای کاهش شیوع بیماری‌های واگیردار به شمار می‌رود.

بخشدار مرکزی نیز با اشاره به اینکه تمامی پسماندهای روستایی جمع آوری شده و با خرید ماشین آلات مورد نیاز به صورت مکانیزه تحویل شهرداری می‌شود؛ اظهار کرد: ساماندهی سطل‌های زباله و جمع آوری سگ‌های ولگرد بطور مستمر انجام می‌شود اما بعضاً مشاهده می‌شود که برخی پیمانکاران شهرهای مجاور اقدام به رهاسازی سگ‌های ولگرد جمع آوری شده از سایر نقاط در ساوه و روستاهای تابعه می کنند.

بیشتربخوانید:

سالک و راه‌های درمان

 

 

مجید ولدخانی افزود: تخریب خانه‌های مخروبه و کانال کشی فاضلاب روستایی در روستاهایی که بیماری سالک شیوع پیدا کرده است انجام شده و این روند همچنان ادامه دارد.

گفتنی است، سالک از بیماری‌های واگیر مشترک بین انسان و حیوان است و یک بیماری انگلی محسوب می‌شود که فرد را دچار یک ضایعه پوستی می‌کند، در این بیماری گزش پشه خاکی آلوده به این انگل، فرد را دچار ضایعه پوستی به شکل جوش دهانه‌دار می کند که با گذشت زمان قطر آن افزایش پیدا می‌کند.

آب های راکد، فاضلاب سطحی، فضولات حیوانی، خاک و نخاله‌ها بهترین مکان برای تخمگذاری و افزایش تعداد پشه‌هاست و در این شرایط استفاده از توری‌های آغشته به سموم در مناطق آلوده ضروری است و باید از توقف و استراحت بخصوص در هنگام شب بدون رعایت شرایط بهداشتی در این مناطق اجتناب شود.

برچسب ها: حشرات، سالک، بیماری واگیردار، بیماری مسری تعداد بازديد: 133 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز