Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 15:10

16
مرداد
پیش‌ نیازهای تعاملات اجتماعی

پیش‌ نیازهای تعاملات اجتماعی

اینکه افراد چه میزان می‌توانند هیجان‌ها و عواطف خود و دیگران را تشخیص و پاسخ متناسب دهند. چه میزان از هیجان‌ها برای حل مسئله استفاده می‌کنند. چه قدر در زمان شکست پایداری می‌کنند ...

تحریریه زندگی آنلاین : اینکه افراد چه میزان می‌توانند هیجان‌ها و عواطف خود و دیگران را تشخیص و پاسخ متناسب دهند. چه میزان از هیجان‌ها برای حل مسئله استفاده می‌کنند. چه قدر در زمان شکست پایداری می‌کنند ... این‌ها نشان‌دهنده سطح "هوش هیجانی" یا EQ افراد است.

 

به نتیجه تحقیقات زیر توجه فرمایید:

 سیاروچی و همکاران دریافت دانش‌آموزانی که در شناخت احساسات دیگران توانمند بودند از جمله محبوب‌ترین افراد در مدرسه بودند و بیشترین ثبات هیجانی را نشان می‌دادند.

 تحقیقات نشان می‌دهد که از مجموع موفقیت‌های زندگی، 20% به بهره هوشی و 80% به هوش هیجانی بستگی دارد. بر اساس برخی مطالعات صورت گرفته به نظر می‌رسد که هوش هیجانی یکی از عوامل موفقیت در محیط‌های آموزشی، حرفه‌ای و روابط اجتماعی است.

 بیشتربخوانید:

اگر می خواهید تنها نشوید این مطلب را بخوانید!

 

 

 آیا سطح هوش هیجانی افراد می‌تواند افزایش و بهبود یابد؟

 بله با آموزش مهارت‌های زندگی

 

راهبردهای افزایش هوش هیجانی

  شناسایی هیجانات خود: برای تقویت توانایی شناسایی حالات هیجانی خود، توجه به خود را افزایش دهید. مثلاً در انتهای روز یا حتی بعد از هیجان شدید (مثل خیلی خوشحال شدن یا خیلی عصبانی شدن) به خود بگویید چرا من الان خیلی خوشحال هستم یا این جمله را کامل کنید که "من زمانی خوشحال هستم که...."

با این کار در واقع تجربیات هیجانی گذشته خود را ارزیابی کرده و آیا از واکنشی که در آن لحظه نشان داده‌اید راضی بوده‌اید؟

این نظارت به‌دفعات، باعث می‌شود شما هیجانات خود و موقعیت‌هایی بروز آن هیجان را بشناسید و واکنش هیجانی معقولانه‌تر و ارادی‌تر نشان دهید. (یادداشت نویسی روزانه به بیان و شناسایی بهتر این موقعیت‌ها کمک می‌کند در واقع در زمانی که آن هیجان فروکش کرده است بهتر می‌توانیم واکنش خود را قضاوت کنیم...)

 بیشتربخوانید:

احساس تنهايي مي‌‌كنيد؟

 

 

 به تأخیر انداختن واکنش خود: یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای کنترل هیجان کاهش سرعت پاسخ‌دهی است. یعنی اندک زمانی تأمل کنید تا واکنش مناسب را بیابید و آن را نشان دهید. این روش را در مسائل ساده که نیاز به هیجانات خیلی شدید ندارند پیاده کنید...

 

 استفاده از ارزیابی مجدد شناختی: در حین ابراز هیجان‌های خود لحظه‌ای کوتاه دوباره موقعیت و تناسب هیجان را در ذهن مرور کنید.

 

 معطوف کردن هیجان به‌جای دیگر: زمانی که به‌شدت و نامتناسب به یک موقعیت واکنش نشان می‌دهید حتی برای لحظه‌ای به موقعیت و مسئله دیگر بیاندیشید...در واقع یک روش برای زمان خریدن در بروز هیجان‌هاست.

مثلاً فرض بفرمایید که فردی در هنگام شنیدن خبر برد تیم مورد علاقه‌اش بدون توجه به موقعیت و شرایط به‌طور شدیدی شادی و خوشحالی خود را ابراز می‌کند...چنین فردی با آگاهی داشتن به اینکه معمولاً در برابر خبر برد تیم، هیجان معقولی نشان نمی‌دهم در آن لحظه زمانی به فیلم موردعلاقه یا رنگ لباسی که بر تن دارد فکر کند.

 

 خودشناسی «فکری» چیست؟

یعنی این‌که ما با طرز فکر خود و انواع آن از جمله افکار مثبت و منفی آشنایی داشته باشیم و بدانیم که طرز فکر ما تا چه اندازه روی احساسات و نحوه رفتار ما ابتدا با خودمان و سپس با اطرافیان اثر می‌گذارد و این‌که آیا تاکنون افکار مثبت یا منفی ما به خودمان یا دیگری صدمه زده است؟

همچنین با پیامد نحوه تفکر خود آشنایی داشته و آگاه باشیم که افکار ما تا چه اندازه به پیشرفت و تعالی یا شکست و ناکامی‌مان منجر شده است. در مجموع محافظت از خود در برابر افکار منفی و تعبیر و تفسیرهای ساخته و پرداخته ذهن، داشتن انگیزه لازم برای تقویت افکار مثبت و پرهیز از هرگونه قضاوت و پیشداوری که لازمه برقراری ارتباط سالم و سازنده با دیگران است، از ویژگیهای بارز خودشناسی «فکری» است.

 بیشتربخوانید:

زندگی خود را با آنچه در اینستاگرام می‌بینید، مقایسه نکنید

 

 

 مزیت دردهای روحی

حتماً تاکنون برایتان اتفاق افتاده است که دستتان را ناخواسته با شعله آتش سوزانده یا هنگام خرد کردن سبزی با کاردی بریده باشید. مطمئناً دردآور است. تجربه درد موهبتی است که از آسیب جسمی دوباره پیشگیری می‌کند. اگر درد نبود، ممکن بود تمام دستمان بسوزد و حتی نابود شود اما ما متوجه آن نشویم.

 پس‌دردهای جسمی به ما یادآوری می‌کنند که باید «متوقف شویم و ادامه ندهیم» وگرنه آسیب بیشتری می‌بینیم. دردهای روحی- روانی نیز به ما این هشدار را می‌دهند که بخشی از سلامت روان ما به خطر افتاده است.

 وقوع طلاق یکی از این دردهاست که با انزوای اجتماعی، افسردگی، اضطراب و ... همراه است. دردهای روحی و روانی نیز پیغام مشابهی دارند و به ما می‌گویند: «بهتر است شیوه فکر کردنت را تغییر دهی تا از آسیب‌های بیشتر مصون بمانی»!

برچسب ها: روانشناسی، افکار مثبت، روابط عاطفی، روابط اجتماعی تعداد بازديد: 222 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز