Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 12:21

20
اردیبهشت
حفظ روحیه خوب در دوران بارداری

حفظ روحیه خوب در دوران بارداری

حتما قبلا هم این جمله را شنیده‌اید که بارداری اصلا هم تجربه ساده و راحتی نیست. هنوز زخم‌های‌تان التیام نیافته‌اند، باید مراقب فرزندتان باشید، مشکلات مالی به یک باره جدی‌تر می‌شوند، فرصت کافی برای استراحت کردن

ترجمه : اعظم اسلامی مجد

 

تحریریه زندگی آنلاین : حتما قبلا هم این جمله را شنیده‌اید که بارداری اصلا هم تجربه ساده و راحتی نیست. هنوز زخم‌های‌تان التیام نیافته‌اند، باید مراقب فرزندتان باشید، مشکلات مالی به یک باره جدی‌تر می‌شوند، فرصت کافی برای استراحت کردن ندارید و باران سختی‌ها یکباره باریدن می‌گیرند.

با پیشرفت بارداری، با مشکلات چالش برانگیزتری نیز مواجه می‌شوید. از مشکلات و دردهای فیزیکی گرفته تا انواع تنش‌ها، استرس‌ها و نگرانی‌های روحی. خستگی مفرط بدن، حالت تهوع و استفراغ و مشکلات مربوط به اضافه وزن، مشکلات پوستی (در هفته‌های بالاتر بارداری) و ... .

اما وظیفه شما چیست؟ وظیفه شما این است که علی‌رغم این مشکلات و پیچیدگی‌ها، روحیه خود را خوب نگه دارید و تلاش کنید که نگرانی‌ها را از خودتان دور کنید، یعنی در طول دوران بارداری باید بتوانید مثبت بمانید تا آسیبی سلامت فرزندتان را تهدید نکند، اما چگونه؟

فرزند اول‌تان درگیر آنفلوانزا شده است، همسرتان سرفه می‌کند و شما با شکم برآمده، باید مراقب هر دوی آن‌ها باشید. بله، اوضاع بر وفق مرادتان نیست، اما باز هم راه درست، تلاش برای حفظ و بقای بارداری مثبت و سالم است.

بیشتربخوانید:

پیامدهای روحی بارداری

 

 

 

1- بر روی چیزهای خوب تمرکز کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش میزان نگرانی‌ها و استرس‌هایتان این است که وضعیت ذهنی خود را آرام کنید و سعی کنید که به چیزهای دیگر فکر کنید، حتی برای مدت زمانی کوتاه. هر چه بیشتر روی مشکلات‌مان تمرکز کنیم، بیشتر درگیر افکار منفی می‌شویم و وسواس بیشتری روی جزئیات پیدا می‌کنیم. حواس‌پرتی حتی با تماشای یک فیلم، به ما کمک می‌کند فضای ذهنی خود را تغییر دهیم. اگر با اطرافیان خود صحبت می‌کنید، درباره موضوعاتی غیر از بارداری حرف بزنید. برای کوچک‌ترین داشته و نعمت‌ها شکرگذار باشید. هنوز هم چیزهایی دارید که از آن‌ها لذت می‌برید. اگر توجه دقیق‌تری داشته باشید، متوجه می‌شوید که نکات ارزشمند و خوشایند زندگی‌تان کم نیستند.

2- گریه کنید

در عین حال که تلاش می‌کنید شادی را به هر طریقی که برایتان ممکن است تجربه کنید، شاید لازم باشد که احساسات خود را از مدار واقعی‌شان خارج نکنید. این روند باعث می‌شود به شما آسیبی وارد نشود. شما نمی‌خواهید برای مدت طولانی در خلق و خوی بد بمانید. گاهی اوقات پوشاندن و مخفی نگاه داشتن احساسات منفی، راهکار اصلی نیست و لازم است که احساسات خود را پذیرا باشید. خواه احساس گناه باشد، خواه خشم و خواه اضطراب و نگرانی شدید. گریه کنید و احساسات ناراحتی دورنی خود را تخلیه کنید. بعد از گریه کردن احساس سبکی خواهید کرد. سعی کنید مقاله‌ها و کتاب‌های پیرامون این موضوع را بخوانید. حمایت دوستان، گروه‌های آنلاین و مجازی و خانواده را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید:

دوران بارداری را با شادی سپری کنید

افسردگی پس از زایمان

 

 

 

3- به خودتان بگویید که این سختی‌ها و چالش‌ها موقتی هستند

این وضعیت دائمی نیست. خودتان هم می‌دانید. در زندگی هیچ وضعیتی ثابت و بدون تغییر نیست. در هر شرایطی می‌توان تغییری ایجاد کرد و اوج و فرودی به وجود آورد. بدانید که این روزها می‌آیند و می‌روند و این مرحله سخت و نا امید کننده هم دوام نخواهد داشت. خود بارداری امری موقتی است. گذر از مرحله زایمان و حتی دوران پر چالش بعد از آن هم مرحله بعد است. بله، شما دچار کم‌خوابی می‌شوید و روال زندگی‌تان تغییر می‌کند، اما بر موانع زندگی غلبه پیدا خواهید کرد.

4- این‌ها همه به خاطر یک دلیل خوب است

این جمله را عمیقا درک کنید. روابط غلط، مشکلات، تصمیم‌گیری‌های نادرست، حوادث، چالش‌ها و ... از شما انسان قوی‌تر می‌سازند. با هر حرکت و قدم اشتباه، بالغ‌تر و آگاه‌تر می‌شوید، البته نه به این معنا که برای رسیدن به آگاهی، باید اشتباه کرد، ولی از مشکلات و خطاها نترسید. شما این مرحله را طی می‌کنید و با زمینه‌ای که داشته‌اید و مواردی که تجربه کرده‌اید، روزهای بهتری را تجربه خواهید کرد. از درس‌هایی که در این فصل از زندگی خود می‌آموزید، نکته‌های خوب را بردارید. این بارداری سخت چه چیزی به شما می‌آموزد؟ چگونه می‌توانید در جایگاه یک انسان رشد کنید و چگونه می‌توانید یاد گرفتن غلبه بر مشکلات را به فرزند خود بیاموزید؟ برای اطمینان از سلامت خود و فرزندتان، آزمایش‌های پزشکی دوران بارداری را انجام دهید. حتی سخت‌ترین روزها هم سپری می‌شوند و روزی به آخر می‌رسند. فقط شما هستید که باید با احساسات خود کنار بیایید.

بیشتربخوانید:

افسردگی قبل حین و بعد از زایمان شوخی نیست

 

 

نتیجه

با گریه کردن، احساسات خود را بیرون بریزید. برخی از شاخ و برگ‌های اضافی را قلع و قمع کنید و بیرون بریزید. از احساس افسردگی در این شرایط نترسید، چرا که کاملا طبیعی است. مطمئن باشید بعد از این کار یک روز صبح از خواب بیدار می‌شوید و می‌بینید که حال‌تان خوب است.

وسواس در پنهان کردن شرایط ناخوشایند نداشته باشید. شما یک انسان هستید و از خودتان توقع بیشتر از آنچه توانش را دارید، نداشته باشید. احساسات خود را رها کنید. یقین کنید که این روزها نیز عبور خواهند کرد و به زودی خستگی از تن‌تان به در می‌شود.

 

برچسب ها: استرس، سلامت روان، وسواس فکری، افسردگی، بارداری، افکار منفی، دوران بارداری، حالت تهوع، احساس گناه، افسردگی در بارداری، گریه کردن تعداد بازديد: 111 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز