Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 20:05

6
آبان
اسرار جنین درهفته ۶ و۷بارداری

اسرار جنین درهفته ۶ و۷بارداری

در هفته 6 تا 7 بارداری، یک برآمدگی بزرگ در محل قلب و یک برآمدگی در انتهای لوله عصبی به‌وجود می‌آید. این برآمدگی بعدها به مغز و سر تبدیل خواهد شد. جنین در این زمان، خمیده و دارای دم است و کمی به یک بچه قورباغه شباهت دارد.

به قلم : سولماز دانشور نیک

 

تحریریه زندگی آنلاین : شما و فرزندتان در هفته 6 بارداری

کودک شما در 6 هفتگی

در هفته 6 تا 7 بارداری، یک برآمدگی بزرگ در محل قلب و یک برآمدگی در انتهای لوله عصبی به‌وجود می‌آید. این برآمدگی بعدها به مغز و سر تبدیل خواهد شد. جنین در این زمان، خمیده و دارای دم است و کمی به یک بچه قورباغه شباهت دارد. گاه در این مرحله می‌توان ضربان قلب جنین را هنگام سونوگرافی واژینال مشاهده نمود. بازوها و پاهای در حال رشد جنین به‌صورت بیرون‌زدگی‌هایی کوچک (جوانه‌های اندامی) قابل‌مشاهده هستند و فرورفتگی‌های کوچک کنار سر هم بعدا به گوش تبدیل خواهند شد. در جایی هم که چشم‌ها قرار است تشکیل شوند، شاهد دو ضخیم‌شدگی یا افزایش تراکم بافتی هستیم و پیکره جنین با لایه نازکی از پوست شفاف پوشیده شده است.

 بیشتربخوانید:

تغییرات مادر و جنین در هفته چهارم ‌وپنجم حاملگی

 

 

 

وضعیت مادر در هفته 6 بارداری

در این هفته، تجربه طیفی از احساسات مختلف در مادر طبیعی است، گرچه این تجربه از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. رشد رحم در این هفته بیشتر می‌شود و علائمی چون تکرر ادرار به‌دلیل بیشتر شدن جریان خون در کلیه‌ها، تورم و دردناکی پستان‌ها و تیره‌ و بزرگ‌تر شدن هاله رنگین دور نوک پستان‌ها، افزایش احساس خستگی و درد، بدخلقی، سردرد و حالت تهوع ظاهر می‌گردد. در این دوران از مصرف دارو به بهانه سردرد تا جای ممکن پرهیز کنید و از انجام فعالیت‌های افزایش‌دهنده دمای بدن به بیش از 39 درجه همچون استفاده از سونا یا وان آب داغ که می‌توانند به سقط و ناهنجاری‌های جنین منجر شوند، اجتناب نمایید. آب کافی روزانه را به بدن برسانید و 3 ساعت قبل از خواب، نوشیدن مایعات را قطع کنید تا بیرون‌روی شبانه آزارتان ندهد.

 

شما و فرزندتان در هفته 7 بارداری

کودک شما در 7 هفتگی

در هفته هفتم، ساخت گلبول‌های خون در کبد آغاز و حفره‌های بینی به‌صورت سطحی نمایان می‌گردد. قلب هم به‌موجب تشکیل سلول‌ها و رگ‌های خونی یک گردش خون ساده را به‌راه می‌اندازد و متعاقبا اکسیژن و مواد غذایی را از خون مادر دریافت می‌کند. علاوه بر این، طول جنین از بالای سر (تاج سر) تا نشیمنگاه یا همان قد نشسته بدن (CRL: Crown-Rump Length) به حدود 10 میلی‌‌متر افزایش می‌یابد. این نوع اندازه‌گیری که واحد آن سانتی‌متر است با بهره‌گیری از اولتراسوند یا همان سونوگرافی و برای بررسی رشد جنین در طی بارداری و محاسبه سن حاملگی تا پیش از هفته 14 بارداری انجام می‌پذیرد. در این نوع سنجش که بین هفته‌های 7 تا 14 حاملگی قابل‌انجام است، ساک حاملگی که ترکیبی است از اندام‌های جنین، کیسه زرده و مایع آمنیوتیک محاسبه نمی‌شود. این ساک در زمان رسیدن سطح هورمون بارداری به ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ قابل‌مشاهده می‌گردد و یکی از نخستین علائم بارداری محسوب می‌شود. در هفته هفتم، مغز جنین به سرعت در حال رشد است و این باعث می‌شود تا سر سریع‌تر از بقیه بخش‌های بدن رشد کند. جنین دارای یک پیشانی بزرگ است و چشم‌ها و گوش‌هایش همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند. طی این هفته، گوش‌های داخلی شروع به رشد می‌کنند، اما ظهور گوش‌های بیرونی در دو طرف سر چند هفته دیگر زمان می‌برد. همچنین، جوانه‌های اندامی شروع به تشکیل غضروف می‌کنند که بعدها به استخوان‌های پا و بازو تبدیل خواهند شد. با گذشت زمان، جوانه‌های بازو طویل‌تر می‌شوند و انتهای آن‌ها صاف می‌گردد - این‌ها تبدیل به دست‌های کودک خواهند شد. سلول‌های عصبی نیز با شروع شکل‌گیری مغز و نخاع (سیستم عصبی) به تکثیر و رشد خود ادامه می‌دهند.

 بیشتربخوانید:

سرگذشت سه ماهه اول جنین!

 

 

 

 

 

وضعیت مادر در هفته 7 بارداری

رحم مادر در هفته هفتم یا هشتم بارداری به اندازه یک لیمو بزرگ می‌شود. بزرگ‌تر شدن و تورم و احساس درد در سینه‌ها، نفخ، خستگی، کوفتگی، عصبی بودن، احساس نیاز به استراحت و خواب بیشتر و وجود دردهای خفیف در نواحی زیر دل و لگن از شایع‌ترین نشانه‌های این هفته مهم برای شما و فرزندتان هستند. در بیشتر موارد، احساس تهوع صبحگاهی و استفراغ پس از حدود هفته ۱۴ بارداری شروع به بهبود می‌کند. در مورد عفونت‌هایی که ممکن است در طی بارداری برایتان مشکل‌ساز باشند، اطلاعات کسب کنید. برخی از عفونت‌ها مانند عفونت‌های قارچی و باکتریایی می‌توانند به بارداری آسیب بزنند و عواقبی چون زایمان زودرس یا سقط جنین را به‌همراه داشته باشند. اگر فکر می‌کنید به دلایلی چون احساس درد یا سوزش در حین رابطه جنسی، استشمام بوی نامطبوع از ناحیه واژن، وجود ترشحات خروجی غلیظ، سفید و پنیری‌شکل از واژن و یا تجربه خارش در نواحی واژن یا فرج ممکن است به عفونت دچار باشید، مهم است که به پزشک یا مامای خود اطلاع دهید تا بتوانید در اسرع وقت از مراقبت‌های لازم و مناسب آن‌ها بهره‌مند گردید. هنگام بارداری ممکن است خونریزی یا درد لثه داشته باشید. رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها به‌صورت منظم، بهترین راه حفظ سلامت آن‌ها است. این مراقبت‌ها و استفاده از توصیه‌های پزشکی لازم در این رابطه باید تا 1 سال پس از تاریخ زایمان همچنان ادامه پیدا کند.

 

توصیه‌های نهایی

در مورد ماماها، متخصصین زنان و زایمان و سایر متخصصان ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی بارداری (قبل از زایمان) در محله یا شهر خود اطلاعات کسب کنید.

 تا حد امکان از سفر در دوران بارداری خودداری نمایید.

 نسبت به جلسات ملاقات با پزشک‌تان سهل‌انگار نباشید و در صورت مشاهده علائم غیرمعمول حتما با پزشک خود مشورت کنید.

  بهتر است از هفته 6 بارداری به بعد بیشتر از کربوهیدرات‌های فرآوری نشده مانند برنج قهوه‌ای، نان گندم یا جوی کامل استفاده کنید، زیرا به موجب آزادسازی تدریجی و یکنواخت گلوگز علاوه بر ایجاد سیری طولانی‌تر و کنترل وزن شما، نیاز دائم جنین به گلوکز نیز تأمین می‌شود. در نتیجه، نوزاد از وزن مناسب‌تری در هنگام تولد برخوردار خواهد بود و در آینده کمتر به چاقی مبتلا می‌گردد.

 بیشتربخوانید:

مواد غذایی ممنوعه برای زنان باردار

 

 

 

 

با بزرگ‌تر شدن هرچه بیشتر جنین، شما نیز باید محتاط‌تر شده و موارد زیر را رعایت کنید:

 از انجام کارهای سنگین پرهیز کنید؛

 برای کاهش استرس به موسیقی‌های آرام‌بخش و امیدبخش گوش دهید؛

 گرچه توصیه بر عدم داشتن رابطه جنسی در کل دوران بارداری است، اما در صورت مواجهه با سؤالاتی در این باره با پزشک خود مشورت نمایید؛

 اگر گیاه‌خوار هستید علاوه بر داشتن تغذیه مناسب حتما زیر‌ نظر پزشک درباره استفاده از مکمل‌های مناسب و ضروری در این دوران اقدام نمایید.

بیشتربخوانید:

میان وعده‌های مفید برای خانم‌های باردار

تغذیه ماه به ماه در دوران بارداری

 

 

برچسب ها: تغذیه، استرس، زایمان زودرس، بارداری، حاملگی، ضربان قلب، دوران بارداری، رابطه جنسی، رشد جنین، سولماز دانشور نیک تعداد بازديد: 139 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز