Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 21:10

4
مرداد
رایج ترین دلایل ناباروری در زنان

رایج ترین دلایل ناباروری در زنان

ناباروری در زوجین بسیار مشاهده می شود که عوامل مختلفی باعث بروز این مشکل می شوند

خراسان : ناباروری و نازایی از جمله مشکلات رو به افزایش در بسیاری از زوج‌هاست که گاهی در اثر علل مردانه و گاهی زنانه شکل می‌گیرد. ناباروری در زنان علل مختلفی داردکه معمولاً با اقدام به ‌موقع قابل درمان  است. با این حال، شناسایی دلایل ناباروری زنان و پیشگیری از بروز آن‌ها، در موفقیت روش‌های کمک باروری اهمیت بسیاری دارد.

 بیشتربخوانید:

مشکلات بارداری در عصر جدید

 

 

ناباروری در زنان و علائم آن

ناباروری در زنان، به یک سال تلاش ناموفق بانوان زیر ۳۵ سال و شش ماه تلاش ناموفق بانوان بین ۳۵ تا ۴۰ سال برای فرزند آوری گفته می‌شود. از مهم‌ترین علایم ناباروری زنان باید به موارد زیر اشاره کرد:

قاعدگی نامنظم و زودتر یا دیرتر از موعد

افزایش بی‌دلیل موهای زاید سینه، شکم، زیر چانه و...

اضافه وزن ناگهانی

افزایش آکنه‌های پوستی

ترشح سینه در غیر از ایام شیردهی

درد هنگام رابطه جنسی

 بیشتر بخوانید:

ناباروری‌های مردانه!

 

 

عوامل موثر بر ناباروری در زنان

ناباروری و نازایی در زنان به دلایل مختلفی همچون نداشتن تعادل هورمونی، سابقه بیماری‌های خاص، اختلال اندام‌های جنسی و دستگاه تولیدمثل، مصرف سیگار ، عفونت‌های جنسی، چاقی یا کمبود وزن و...  رخ می‌دهد. در ادامه به معرفی برخی از شایع‌ترین دلایل ناباروری زنان که مربوط به دستگاه تولید مثل است، می‌پردازیم:

پایین بودن کیفیت تخمک‌ها

وجود تخمک‌های سالم برای بارداری موفق ضروری است. تخمدان‌ها که وظیفه تولید تخمک را به عهده دارند، در صورت وجود مشکلات هورمونی با نارسایی‌هایی مواجه می شوند و در نتیجه تخمک‌های بی‌کیفیت و ضعیف تولید می‌کنند.

وجود نقص و مشکلات در لوله‌های رحمی

برای این‌ که‌ تخمک‌های آزاد شده بتوانند به راحتی از مسیر تخمدان به رحم عبور کنند، باید لوله‌های رحمی سالم و باز باشند. در برخی موارد جراحی لگن یا جراحی دهانه رحم می‌تواند به این لوله‌ها آسیب برساند و علاوه بر این، وجود عفونت هم می‌تواند باعث چسبندگی آن‌ها شود.

بیشتر بخوانید:

7نشانه خطرناک در اوایل دوران بارداری

عوارض خطرناک خوردن قهوه برای زنان باردار

 

 

 

ناسالم بودن رحم

در فرایند باروری، شرایط هورمونی و آناتومی رحم نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ زیرا پس از لقاح، جنین باید بتواند لانه گزینی را به خوبی در رحم انجام دهد. در داخل رحم یک بافت طبیعی با عنوان آندومتریوم وجود دارد که به صورت عادی در ابتدای سیکل تکثیر پیدا می‌کند و در میانه سیکل به حدی از رشد می‌رسد که محیطی مناسب برای رشد نطفه اولیه ایجاد می‌کند. گاهی تغییراتی در لگن اتفاق می‌افتد که سبب رشد غیر عادی این بافت در محل غیر طبیعی می‌شود؛ به این حالت بیماری آندومتریوز اطلاق می‌شود که یکی از علل نازایی است.

مشکلات دهانه رحم، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک، بیماری‌های ژنتیکی، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید و بیماری‌هایی مانند ایدز و سرطان می‌تواند از دیگر علل اصلی ناباروری زنان باشد.

برچسب ها: ناباروری، کیست تخمدان، بارداری، حاملگی، رابطه جنسی تعداد بازديد: 267 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز