Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 10:43

20
دی
سقط‌ مکـرر ؛ علل و راهکار‌های درمان

سقط‌ مکـرر ؛ علل و راهکار‌های درمان

اگر خانمی دو بار یا بیشتر سقط داشته باشد که به صورت متوالی یا پشت سر هم باشند، در تعریف «سقط مکرر» قرار می‌گیرد. خود «سقط» یعنی فرد حامله شود و با سونوگرافی که معمولا از 6 هفتگی ساک حاملگی دیده می‌شود.

د‌کتر لاد‌ن سیفی : متخصص زنان و زایمان

 

تحریریه زندگی آنلاین : اگر خانمی دو بار یا بیشتر سقط داشته باشد که به صورت متوالی یا پشت سر هم باشند، در تعریف «سقط مکرر» قرار می‌گیرد. خود «سقط» یعنی فرد حامله شود و با سونوگرافی که معمولا از 6  هفتگی ساک حاملگی دیده می‌شود و یا با پاتولوژی از محصول دفع شده در موقع سقط تایید شود که فرد حامله بوده و سنی که محصول حاملگی دفع می‌شود، تا قبل از 24 هفتگی باشد. پس تشخیص سقط باید با یکی از این دو روش باشد. اگر فرد مراجعه کند و بگوید 5 روز عقب انداخته‌ام و عادت ماهیانه شده‌ام و فکر می‌کنم حامله بودم، نمی‌توان به صورت مستند گفت این فرد حامله بوده است. حاملگی باید توسط سونوگرافی یا پاتولوژی تایید شود، البته در مواردی که فرد تحت درمان مراکز ناباروری است، حاملگی‌های بیوشیمیایی یعنی حاملگی‌هایی که با تست حاملگی مشخص می‌شوند، آنها را هم پیگیری می‌کنند.

 

بیشتربخوانید:

 

 

 

شیوع سقط مکرر

خود سقط به صورت سقط یکباره (یعنی فرد حامله شود، سقط کند و دیگر تکرار نشود)، معمولا حدود 10 تا 15 درصد شیوع دارد، البته این مقدار به طور کلی هست، یعنی از 15 – 16 سالگی تا 45 سالگی (در کل سن باروری)، وگرنه در دهه های مختلف، عدد آن متفاوت است، مثلا میزان سقط با افزایش سن خانم بالا می‌رود. یک فرد 40 ساله حدود 50 درصد ممکن است سقط کند تا یک فردی که 25 ساله هست (که شامل همان 10 تا 15 درصد می‌شود). این مقدار شیوع سقط تکی است، اما در مورد سقط مکرر باید گفت که به حمد‌ا... شیوع آن خیلی کمتر است و حدود 1 تا 2 درصد خانم‌ها دچار سقط مکرر می‌شوند. خوشبختانه درصد بالایی ندارد، ولی بسیار مزاحم و نگران‌کننده برای زندگی زوجین است.

 

 

سقط مکرر در سنین متفاوت حاملگی

سقط مکرر اگر در سنین پایین‌تر حاملگی صورت بگیرد، یعنی سن جنین کمتر باشد، متفاوت است با اینکه سن جنین بیشتر باشد، مثلا دیده شده در سنین متفاوت حاملگی، بین 6 تا 10 هفتگی، احتمال سقط بیشتر است و بعد از 10 هفتگی، به طور مشخصی کم می‌شود.

 

بیشتربخوانید:

دیدگاه طب سنتی برای جلوگیری از سقط جنین با تغذیه

 

 

 

سقط مکرر در مورد حاملگی های داخل رحم است

وقتی سقط مکرر را در نظر می‌گیریم و تعریف می‌کنیم، شامل حاملگی خارج رحم و حاملگی مول یا بچه‌خوره نمی‌شود. منظور، حاملگی‌های داخل رحم و حاملگی‌های با محصول حاملگی غیر مولار یا غیر بچه خوره است. اگر فردی حاملگی خارج رحم داشته باشد، مثلا اولین حاملگی او خارج رحم باشد و دومین حاملگی سقط شود، سقط مکرر به حساب نمی‌آید، مگر اینکه حاملگی بعدی هم به سقط بینجامد، یعنی دو سقط داخل رحمی داشته باشد که در این صورت، سقط مکرر به حساب می‌آید. در شماره آینده به علت‌های سقط مکرر می‌پردازیم.

 

بیشتربخوانید:

نكاتی در مورد سقط جنین

 

 

برچسب ها: سقط جنین، بارداری، د‌کتر لاد‌ن سیفی تعداد بازديد: 270 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز