Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 10:08

10
مرداد
فشار خون بالا در دوران بارداری (2)

فشار خون بالا در دوران بارداری (2)

بخش دوم- فشار خون مقدار فشار و نیرویی است كه از جانب خون به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود. شخصی كه فشار خونش بیش از (mmHg) 140، فشار خون انقباضی و یا (mmHg) 90، فشار خون انبساطی باشد، به فشار خون بالا دچار است.

 

عوامل افزایش خطر فشار خون بالا و پره‌اكلامپسی در دوران بارداری

دانشمندان علت واقعی این مسئله را نمی‌دانند، اما نظراتی در این باره دارند:  به نظر می‌رسد وقتی كه جفت نمی‌تواند در دیواره رحم به طور معمول رشد كند، پره‌اكلامپسی كم‌كم شروع می‌شود. جریان ضعیف خون در جفت می‌تواند منجر به این بیماری گردد  پره‌اكلامپسی احتمالا زمینه ژنتیكی دارد.

اگر مادر شما در دوران بارداری به این وضعیت دچار بوده است، احتمالا شما نیز دچار آن خواهید شد. همچنین اگر مادر شوهرتان به فشار خون بالا و پره‌اكلامپسی در دوران بارداری دچار بوده، ممكن است دختر شما نیز در آینده به همین مشكل دچار شود  سیستم ایمنی بدن زن نسبت به اسپرم مرد، جفت و جنین واكنش‌هایی نشان می‌دهد  داشتن فشار خون بالا معمولا در دوران بارداری احتمال ابتلا به پره‌اكلامپسی را افزایش می‌دهد. 

مشكلاتی كه باعث افزایش احتمال فشار خون بالا می‌شوند (مثل چاقی، سندرم تخمدان پلی‌كیستیك و دیابت)، می‌توانند خطر ابتلا به پره‌اكلامپسی را افزایش دهند.

 آیا فشار خون بالا و یا پره‌اكلامپسی بعد از زایمان برطرف می‌شود؟

پره‌اكلامپسی یك شرایط جدی است كه حتی می‌تواند بعد از وضع حمل نیز ادامه یابد؛ اما علائم آن برطرف می‌شود و فشار خون نیز به وضعیت طبیعی باز می‌گردد. در هر صورت، این احتمال وجود دارد كه مشكل بعد از زایمان نیز ادامه یابد. حتی در برخی از خانم‌ها فشار خون در دوران بارداری طبیعی است؛ اما بعد از بارداری بالا می‌رود!

در این شرایط با مصرف داروها و برخی اقدامات جدی‌تر دیگر می‌توان فشار خون را تقریبا ثابت نگه داشت و عموما خطراتی كه در اثر فشار خون بالا مادر و جنین را تهدید می‌كند، بیشتر از خطرات بعد از وضع حمل است. اگر 13 هفته بعد از وضع حمل باز هم دچار فشار خون بالا باشید، ممكن است خطر جدی‌تری شما را تهدید كند.

روش‌های كنترل فشار خون قبل از بارداری

 اگر قبل از بارداری به فشار خون بالا دچار هستید، حتما موضوع را با پزشك‌تان در میان بگذارید تا در صورت نیاز داروهای‌تان را تغییر داده و یا اقدامات دیگری انجام دهد  تحت نظر پزشك باشید  ورزش و برنامه غذایی مناسب خود را دنبال كنید تا دچار افزایش وزن نشوید  داروهای كاهش فشار خون‌تان را بموقع مصرف كنید  سیگار نكشید چرا كه باعث افزایش فشار خون می‌شود.

 در طول دوران بارداری چه كار می‌توان كرد؟

 اگر فشار خون بالا دارید، حتما تحت نظر پزشك باشید  در صورت تشخیص و توصیه پزشك، همواره فشار خون خود را در خانه كنترل كنید.

 توصیه‌هایی برای كاهش فشار خون قبل از بارداری

بعد از بارداری و در حین بارداری، كاهش وزن از مهم‌ترین نكات برای جلوگیری از افزایش فشار خون است. اگر این كار در دوران بارداری ممكن نیست، قبل و بعد از بارداری به آن اهمیت دهید  برخی از حركات ایروبیك اگر به طور مرتب انجام شوند، تاثیر زیادی در كاهش فشار خون دارند  پرهیز از مصرف سیگار و الكل.

كاهش استرس

 استرس باعث ترشح هورمون نورآدرنالین می‌شود و افزایش میزان این هورمون با بالا رفتن فشار خون همراه است  كاهش مصرف نمك  مصرف داروهایی كه پزشك تجویز كرده است  با نظر پزشك معالج‌تان آزمایش خون و ادرار بدهید تا از عملكرد كلیه‌ها مطمئن شوید.

 

 

برای خواندن بخش اول- فشار خون بالا در دوران بارداری- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: دوران بارداری، پره اکلامپسی، جنین، سیستم ایمنی بدن، سندرم تخمدان، عوامل فشار خون، دیواره رحم تعداد بازديد: 652 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز