Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 03:49

12
تیر
باردارشدی بخوان (2)

باردارشدی  بخوان (2)

جنین در دوران بارداری به شدت تحت تاثیر محیط پیرامون خود است. مادری كه كنترل بیشتری روی موادی كه جذب می‌كند دارد، به رشد جسمی و ذهنی كودكش كمك بیشتری می‌كند.

 

 حدود 20 درصد از زنان در دوران بارداری دچار برخی اختلالات و ناراحتی‌های روحی می‌شوند و حدود 10 درصد در افسردگی حاد به سر می‌برند. این مسائل چه تاثیری روی جنین دارد؟

زنان بارداری كه از افسردگی شدید رنج می‌برند، بیشتر در معرض خطر زایمان زودرس و به دنیا آوردن كودكان بسیار كم وزن قرار دارند. وضعیت روحی مادر روی رشد مغزی و سیستم عصبی جنین تاثیر می‌گذارد. كودكی كه از مادر افسرده متولد می‌شود، حساس‌تر و زود‌رنج‌تر است و مشكلات خواب بیشتری دارد.

 یكی از نگرانی‌های اصلی زنان باردار این است كه چه كار بكنند و چه كار نكنند و یا چه بخورند و چه نخورند. آنها چگونه می‌توانند از شك و تردید نجات یابند و بدانند چه كاری واقعا برای خودشان و فرزندشان مناسب است؟

زنان باید به اندازه كافی مطالعه كرده و با متخصص زایمان خود صحبت كنند. هر كاری كه در این دوران برای جنین خود انجام می‌دهند، در تمام طول حیات او تاثیر خود را حفظ می‌كند. اگر نگران این هستید كه چه بكنید و چه نكنید، حتما می‌توانید بهترین كارها را برای فرزندتان انجام دهید.

تغذیه مهم‌ترین عادت

مهم‌ترین عادت برای زنان باردار كدام است؟

هر چیزی كه یك زن باردار می‌خورد و می‌نوشد، بسیار اهمیت دارد. این مساله نه تنها روی سلامت خودش، بلكه روی سلامت فرزندش نیز تاثیر می‌گذارد. بهترین كار این است كه در این دوران یك رژیم غذایی سالم و متعادل را دنبال كنید. میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و ماهی یك رژیم سالم را تشكیل می‌دهند. اغلب زنان در مورد خوردن غذاهای دریایی نگران هستند. شما می‌توانید از ماهی‌هایی كه جیوه كمتری دارند استفاده كنید، مثل: ساردین، ماهی كولی، تیلاپیا و سالمون.

چند نكته مهم كه دانستن آنها برای زنان لازم است

جنین در دوران بارداری به شدت تحت تاثیر محیط پیرامون خود است. مادری كه كنترل بیشتری روی موادی كه جذب می‌كند دارد، به رشد جسمی و ذهنی كودكش كمك بیشتری می‌كند. اگر در فكر بارداری هستید و می‌خواهید فرزند شاد، سرحال و سالمی داشته باشید، بهتر است برخی مراقبت‌های خاص را پیش از مرحله بارداری انجام دهید. مثلا هر روز 400 میكروگرم فولیك اسید بخورید تا از بروز برخی مشكلات عصبی جلوگیری شود.

حتی می‌توانید قبل از بارداری واكسن ضد آنفلوآنزای مرغی و سرخجه نیز بزنید، زیرا در دوران بارداری نمی‌توان از این واكسن‌ها استفاده كرد و بیماری‌ها نیز مشكلاتی جدی برای مادر و فرزند به دنبال خواهند داشت. قبل از بارداری یك آزمایش خون بدهید تا اگر مشكلاتی مثل كم‌خونی و یا عفونت دارید، مشخص شود. قبل از اقدام به بارداری باید راجع به تمام داروها و مكمل‌هایی كه مصرف می‌كنید با پزشك خود صحبت كنید.

برخی از داروهای ضدافسردگی و ضدحمله می‌توانند به قلب نوزاد آسیب برسانند و زایمان مادر را به خطر بیندازند. به هیچ‌وجه سیگار نكشید، زیرا سیگار كشیدن در دوران بارداری باعث افزایش بروز «سندرم مرگ ناگهانی نوزاد» می‌شود. خطر دیابت مربوط به بارداری و زایمان زودهنگام در مادران سنگین وزن كه در طول دوران بارداری 5/6 – 5/11 كیلو نیز وزن اضافه می‌كنند و افرادی كه وزن عادی دارند، ولی در دوران بارداری 5/11- 16 كیلو وزن اضافه كرده‌اند، بسیار بیشتر است.

ورزش‌های نرم و سبك، باعث می‌شود اكسیژن بیشتری وارد خون شده و به جنین برسد. این جمله كاملا نادرست است كه در طول دوران بارداری هر چه بیشتر ویتامین جذب كنید بهتر است. مثلا افزایش ویتامین A می‌تواند موجب برخی نقص‌های مربوط به نخاع، مغز و قلب شود.

بهتر است در مورد ویتامین‌ها و مكمل‌های مصرفی و میزان آنها با پزشك خود مشورت كنید. برخی مواد شیمیایی خاص، پلاستیك‌های حاوی BPA، پوشش ظرف‌های مخصوص غذاهای كنسرو شده و لوازم آرایشی موجب بروز مشكلاتی مثل ناباروری می‌شوند. به جای آن خوردن غذاهای سالم و عدم استفاده از ظروف پلاستیكی نگهدارنده غذا با ناباروری مقابله می‌كنند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- باردارشدی  بخوان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: زایمان زودرس، مراقبت های دوران بارداری، تغذیه بارداری، زنان باردار، افسردگی بارداری، اختلالات دوران بارداری، مشکلات عصبی بارداری تعداد بازديد: 805 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز