Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 19:14

17
بهمن
مشكلات خواب در زنان باردار (1)

مشكلات خواب در زنان باردار (1)

تمام زنان آبستن می‌دانند كه برنامه خوابشان در دوران بارداری تغییراتی می‌كند. در طول سه ماه اول، معمولاً خواب خانم‌های باردار بیشتر از حد معمول می‌شود.

تحريريه دنيای سلامت

 

تمام زنان آبستن می‌دانند كه برنامه خوابشان در دوران بارداری تغییراتی می‌كند. در طول سه ماه اول، معمولاً خواب خانم‌های باردار بیشتر از حد معمول می‌شود. در این ماه‌ها، جفت جنین به طور كامل شكل می‌گیرد و برای شكل‌گیری آن بدن خون بیشتری تولید می‌كند و قلب سریع‌تر می‌زند و بعد از سه ماه نخست، اغلب خانم‌ها نمی‌توانند به خواب عمیق بروند و خواب آنها دچار اختلالاتی می‌شود.

چرا خوابیدن تا این اندازه دشوار می‌شود؟ 

مهم‌ترین و نخستین علت اختلال خواب و مشكلات مربوط به آن در زنان باردار، بزرگ شدن جنین است؛ چرا كه هر چه جنین بزرگ‌تر می‌شود، مادر كمتر می‌تواند موقعیت و حالت مناسبی برای خواب بیابد. اگر عادت داشتند روی شكم و یا حتی به پشت بخوابند، باید این عادت خود را تغییر دهند و مدتی به پهلو بخوابند. با بزرگ‌تر شدن اندازه شكم دیگر به راحتی در حین خواب نمی‌توانند جابه‌جا شوند.

سایر عوامل فیزیكی كه روی خواب شما اثر می‌گذارند به قرار زیر هستند:

تكرر ادرار

كلیه‌ها برای تصفیه حجم اضافه شده خون مجبورند بیشتر از قبل كار كنند (30- 50 درصد بیشتر). این افزایش فرایند تصفیه موجب تشكیل ادرار بیشتر می‌شود. با بزرگ‌تر شدن جنین و جفتش، فشار روی مثانه نیز افزایش می‌یابد و به همین دلیل شما نیاز بیشتری به دفع ادرار در طول شب و روز پیدا می‌كنید.

 كوتاه شدن تنفس

افزایش هورمون‌های بدن در طول دوران بارداری روی تنفس خانم‌ها اثر می‌گذارد. آنها احساس می‌كنند به دست آوردن هوا برای تنفس كار دشواری است. با بزرگ‌تر شدن جنین، نفس كشیدن نیز دشوارتر می‌شود، زیرا جنین نیاز به فضای ببیشتری دارد و به دیافراگم مادر فشار وارد می‌كند.

 گرفتگی عضلات ‌ پا و كمر درد

با افزایش وزن و باری كه مادر طی این مدت با خود حمل می‌كند، در ناحیه پاها و كمر، درد ایجاد می‌شود. در طول دوران بارداری بدن شروع به ترشح هورمونی به نام «ریلاكسین» می‌كند. یكی از تأثیرات ریلاكسین از بین رفتن رباط‌های بدن است كه باعث می‌شود زنان باردار به اندازه قبل ثبات نداشته باشند و بیشتر آسیب ببینند؛ خصوصاً از ناحیه كمر.

 افزایش ضربان قلب

در طول دوران بارداری ضربان قلب بیشتر می‌شود تا خون بیشتری را پمپاژ كند؛ زیرا بیشتر ذخیره خون بدن به جنین می‌رسد و قلب بیشتر از قبل فعالیت می‌كند تا خون مناسب را به بقیه اندام‌ها برساند.

 سوزش قلب و یبوست

زنان زیادی در طی دوران بارداری دچار سوزش قلب می‌شوند و دلیل آن هم برگشت محتویات داخل معده به مری است. در طول دوران بارداری، سیستم گوارشی بدن كندتر از قبل كار می‌كند و غذاها بیشتر در معده می‌مانند.

این مسأله باعث سوزش قلب و یبوست می‌شود. وقتی كه جنین در حال رشد در نیمه دوم بارداری فشار بیشتری را به معده و روده طویل وارد می‌كند، سوزش قلب و یبوست نیز بیشتر می‌شود.

مشكلات مربوط به خواب زنان باردار، فقط به این موارد خلاصه نمی‌شود؛ برخی از خانم‌ها می‌گویند كه در این دوران بیشتر دچار وحشت شبانه می‌شوند. استرس نیز روی خواب اثر می‌گذارد.

شاید نگرانی مادر در مورد سلامت فرزندش، نگرانی از اینكه آیا می‌تواند از عهده این مسؤولیت به خوبی برآید و استرس‌ها و نگرانی‌‌‌های مربوط به زایمان همگی كاملاً طبیعی و عادی است، ولی به هر حال روی خواب او اثر می‌گذارند...

 

برای خواندن بخش دوم - مشكلات خواب در زنان باردار - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: مشکلات خواب، خواب راحت، بی خوابی در بارداری، مشكلات خواب در زنان باردار، علل بی خوابی در بارداری، عوامل کاهش خواب زنان باردار، بارداری و اختلالات خواب، علل و رفع بی خوابی در بارداری، علل بی خوابی، کاهش خواب، کاهش خواب در دوران بارداری تعداد بازديد: 1298 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز