Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 15:07

3
بهمن
افـــتادگي رحــم؛ درد سر بعد زايمان (1)

افـــتادگي رحــم؛ درد سر بعد زايمان (1)

يكي از عوامل خطر مهم در زمينه بيرون‌زدگي، زايمان طبيعي (واژينال) است. در زناني كه حداقل يك بار زايمان طبيعي داشته‌اند، در مقايسه با زناني كه زايمان نداشته‌اند، احتمال بيرون‌زدگي اعضاي لگن، دو برابر است.

دكتر نوشين صحابی جراح و متخصص زنان، زايمان و نازایی

 

عوامل خطر یا ریسك فاكتورها

یكی از عوامل خطر مهم در زمینه بیرون‌زدگی، زایمان طبیعی (واژینال) است. در زنانی كه حداقل یك بار زایمان طبیعی داشته‌اند، در مقایسه با زنانی كه زایمان نداشته‌اند، احتمال بیرون‌زدگی اعضای لگن، دو برابر است. با این وجود عوامل دیگر هم دخیل هستند. بین 20 تا 59 سالگی، احتمال بیرون‌زدگی به ازای افزایش هر دهه زندگی دو برابر می‌شود؛ یعنی سن یك عامل خطر مهم به شمار می‌آید.

عوامل خطر دیگر عبارتند از: سابقه درآوردن رحم، چاقی، سابقه جراحی‌های انجام‌شده برای درمان بیرون‌زدگی و نژاد.

دلایل بیماری

بیرون‌زدگی اعضای لگن، در اثر ضعیف شدن ساختمان‌های پشتیبان ناحیه، به علت پارگی‌ها و یا اختلال عملكرد عصبی- عضلانی و یا هر دو.

تعریف

انواع شایع‌تر اختلالات پشتیبانی لگن، شامل ركتوسل و سیستوسل، انتروسل و پرولاپس رحم می‌باشد.

ركتوسل: به معنی برآمده شدن ناحیه انتهایی روده بزرگ به داخل مجرای واژن است.

سیستوسل به معنی بیرون زدن مثانه از میان دیواره جلویی واژن می‌باشد.

انتروسل: بیرون‌زدن صفاق و روده كوچك به داخل واژن را گویند.

پرولاپس رحم: در اثر بیرون‌زدگی رو به پایین دهانه رحم و خود رحم به طرف مدخل ورودی واژن ایجاد می‌شود. پروسیدنشیا، شامل بیرون‌زدگی رحم و واژن و بیرون زدن كامل سقف واژن است و احتمال دارد بعد از جراحی درآوردن رحم هم رخ بدهد. بر معكوس شدن كل واژن دلالت دارد.

ارزیابی

اگرچه تقریباً در 50 درصد زنان بالای 50 سال درجاتی از بیرون‌زدگی اعضای لگن وجود دارد، فقط كمتر از 20 درصد آنان در صدد درمان برمی‌آیند. این مسأله دلایل متعددی دارد كه می‌توان به نبود علائم، خجالت كشیدن و یا تصورات نادرست در مورد روش‌‌های درمانی موجود اشاره كرد. اگرچه این بیماری، اختلال خطرناكی نیست، می‌تواند محدودیت‌های چشمگیری در فعالیت‌های اجتماعی و فیزیكی ایجاد كند، بر سلامت روانی فرد تأثیر بگذارد و كیفیت كلی زندگی را تحت تأثیر قرار دهد.

علائم

بیرون‌زدگی اعضای لگن در اغلب موارد با علائم اختلال در دفع ادرار، از جمله بی‌اختیاری ادرار، علائم انسدادی رفع ادرار، احساس فوریت و تكرر ادرار و در موارد فوق‌العاده شدید با احساس ادرار و اختلال در بخش‌های فوقانی سیستم كلیوی و درد و قطع ادرار ناشی از آن همراه است.

علائم دیگر به شرح زیر هستند: درد لگن، مشكلات دفع مدفوع (مانند یبوست، اسهال، دل‌پیچه، بی‌اختیاری مدفوع)، كمردرد و درد پهلو، ناراحتی كلی لگن و درد هنگام نزدیكی. علائم معمولاً با وسعت و محل بیرون‌زدگی ارتباط چندانی ندارد. درمان انتخابی برای بیمار، معمولاً به شدت علائم و میزان بیرون‌زدگی بستگی دارد و باید متناسب با وضعیت سلامت عمومی و سطح فعالیت بیمار انتخاب شود...

 

 

  برای خواندن بخش دوم -افـــتادگي رحــم؛ درد سر بعد زايمان - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: افـــتادگي رحــم؛ درد سر بعد زايمان، درد سر بعد زايمان، افتادگي رحم، افتادگی مثانه چه مشکلاتی در پی دارد؟، زايمان طبيعي افتادگي رحم مي آورد؟، افتادگی رحم‌ و راههای درمان تعداد بازديد: 2429 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز