Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 13:16

15
تیر
شماره 200 ماهنامه دنیای تغذیه منتشر شد

شماره 200 ماهنامه دنیای تغذیه منتشر شد

در اینجا مطالبی را از زبان متخصصان برجسته تغذیه کشور و اعضای تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه به مناسبت دویست‌امین شماره انتشار این ماهنامه وزین می‌خوانید.

د‌کتر سید‌ضیاءالد‌ین مظهری؛ متخصص تغذیه و رژیم د‌رمانی، نایب‌رئیس انجمن علمی پیشگیری و د‌رمان چاقی

رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود

ره رو آن است که آهسته و پیوسته رود

با انتشار شماره دویست اولین نشریه فرهنگ‌ساز و تأثیرگذار در سبک زندگی و منش غذا و تغذیه‌درمانی مفهوم بیت آغازین را جناب آقای دکتر نعمتی و تمامی دست‌اندرکاران و همکاران سخت‌کوش ایشان از صدر تا به ذیل عینیت بخشیده‌اند و بجا و به‌موقع هست که این‌جانب، تبریک و تهنیت قلبی و صمیمانه‌ام را به حضور تمامی این بزرگواران ابراز داشته و درخشش دائمی‌شان در عرصه اشاعه علم و معرفت از درگاه ایزد منان خواستار شوم و در راستای این مداومت و مقاومت بعد از 16 سال یا 192 ماه همکاری مداوم و بدون وقفه‌ام، تردید اولیه‌ام را جهت آغاز همکاری به‌عنوان یک خاطره به‌یادماندنی و مثبت تقدیم همراهان و علاقه‌مندان نازنین و فرهیخته خودم نمایم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

باید اعتراف نمایم تمام مسئولیت‌های مدیریتی و سوابق آموزش و تصورات آن زمانم شک و تردیدی را همواره در دست یازیدن به ناشناخته‌ها در هر تصمیم‌گیری تازه‌ام ایجاد می‌نمود.

لذا در این مورد نیز هفت ماه به طول انجامید اما بعد از نشست طولانی‌مدتی که با جناب آقای دکتر نعمتی با پادرمیانی یکی از دانشجویان علاقه‌مند به علوم تغذیه رخ داد، اولین نوشتار بنده در شماره هشتم دنیای تغذیه به چاپ رسید و هرگز در باورم نمی‌گنجید که آغاز پرتردید همکاری بنده تا 192 ماه (تا به این شماره) با علاقه‌مندی و احساس وظیفه و دل‌بستگی تداوم یابد و باوجود تمامی فرازوفرودهای فراوانی که بنا به مقتضیات گردش ایام بر روند زندگانی فردی‌ام رخ‌داده و می‌دهد و هم در رشد و بالندگی و ریشه گرفتن این نهال ترد و آسیب‌پذیر صورت می‌گرفت و بر شاخ و برگ ثمراتش افزوده می‌شد و می‌شود، با صمیمیت بیشتر و دلگرمی افزون‌تر، همراهی تنگاتنگ بنده با کادر فرهیخته و مسئولین مدیر و مدبر این ماهنامه و دیگر نشریات ارزشمندشان ادامه یافته و در دهه دوم آغاز همراهی‌مان به 192 ماه بالغ گردیده است.

گرچه در طول پیمودن مسیر همکاری و همیاری‌مان باهدف سرسبز شدن و پرثمر گشتن این نهال غرس شده در کویری از کمی‌ها و کاستی‌ها، کینه‌توزی‌ها و غرض‌ورزی‌ها، کارشکنی‌ها و شایعه‌پراکنی‌هایی از طرف افراد فرصت‌طلب اعمال می‌شد، اما خوشبختانه باخرد ورزی‌های دست‌اندرکاران و مهرورزی‌های قابل‌تقدیرشان، نخل وجود این ماهنامه روزبه‌روز سرسبزتر و پرثمرتر گردیده است.

گرچه اثرپذیری و اثرگذاری متقابل همواره بین بنده و کادر اجرایی، جاری و ساری بوده ولی شیرین‌ترین و خاطره‌انگیزترین آن‌ها برمی‌گردد به سال 1383 که بنده به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره اتا و مدیر گروه تغذیه دانشکده بهداشت و رئیس مرکز آموزشی و درمانی شهید اکبرآبادی به دبیری علمی هشتمین کنگره دوسالانه تغذیه ایران تحت عنوان "پلی میان علم و

سیاست: کلید سلامتی تغذیه جامعه" برگزیده‌شده بودم.

از تصادف روزگار هم‌زمان در بحبوحه تدارکات در حال انجام، چندین استاد مجرب و کارآزموده هیئت‌مدیره انجمن به علل گوناگونی در خارج از کشور دچار مشکلاتی شده و ماندگار شدند.

بنده به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره و دبیر کنگره و سرکار خانم بزرگمهر و جناب آقای علی میلانی در این ایام بی‌یار و یاور و تنها و سرگردان ماندیم.

در آن روزگار جناب آقای مهندس نعمتی آن روز و دکتر نعمتی امروز، که توانسته بود با نیک‌اندیشی‌ها و رایزنی و بهره‌گیری از خرد جمعی، نام‌آورترین و پرآوازه‌ترین اساتید رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی و مسئولین اجرایی و سیاست‌گذاری را گرد هم فراهم آورد و از تراوش‌های ذهنی و تجربیات گران‌قدر آن‌ها در جهت مبارزه با ناآگاهی و دریدن ظلمات ناشی از زودباوری‌ها و به دام افتادن بیشمار کسان ناآگاه تا حد توان ممکن، بهره کافی و نمرات نیکویی به دست آورد، دست یاری و مددکاری خود و کادر مجربشان را به‌سوی بنده دراز نمودند و در این راستا از هیچ تلاش و کوششی فروگذاری ننمودند و چنان اعتمادبه‌نفس در بنده به وجود آوردند که معدود همکاران باقیمانده بخصوص دانشجویان عضو وابسته انجمن که از دانشجویان خود بنده بودند این امکان را پیدا نمودیم که برای اولین بار شخص وزیر محترم علوم پزشکی و چند تن از مسئولین شخصاً در برگزاری و افتتاح کنگره حضور پیدا کردند.

همچنین امکان حضور و ایراد سخنرانی پروفسورهای بین‌المللی از قبیل دکتر گیل هاریسون، دکتر گلال عثمان، پروفسور والتر ویلت، دکتر کورت اکرت و دکتر محمد نواب فراهم گردید.

در خاتمه لازم می‌دانم از صمیم قلب ضمن تکرار تهنیت و تبریک خود به مناسبت انتشار دویستمین شماره ماهنامه دنیای تغذیه به تیم پرتلاش جناب آقای دکتر نعمتی، از خدماتی که به علوم تغذیه در طول این سال‌های طولانی قلمی و قدمی همکاری و همراهی نموده و می‌نمایند تشکر نموده و موفقیت روزافزونشان را در خدمت مداوم به خلق و خالق، از درگاه ایزد منان مسئلت می‌نمایم. 

دکتر احمدرضا درستی؛ متخصص تغذیه

حفظ کیفیت و تدوام انتشار مشخصه دنیای تغذیه

در سال 1381 برای اولین بار با جوانی علاقه‌مند به امور فرهنگی و به‌ویژه مطالب ارزشمند تغذیه آشنا شدم که خود را آقای نعمتی معرفی نمود.

بعد از آشنایی با ایشان متوجه شدم مهندسی کشاورزی خوانده‌اند و پس از مدتی نیز دکترای مدیریت خود را از دانشگاه تهران دریافت نمودند.

آقای مهندس نعمتی آن روزها، با جمع‌کردن تعدادی جوان علاقه‌مند به فعالیت‌های فرهنگی در زمینه غذا و تغذیه، تیم زحمتکشی را ایجاد کرده بودند که حاصل تلاش دائمی آن‌ها مجله‌ای علمی- مردمی بنام دنیای تغذیه بود که با کاغذی اعلا و عکس‌هایی رنگی و مطالبی علمی به زبان ساده و روان، برای مردم منتشر می‌شد. اقبال مردم به مجله با سرعت چشمگیری افزایش می‌یافت و هر نسخه مجله در بین خانواده‌ها دست‌به‌دست می‌شد و هر کس یک شماره از مجله را مطالعه می‌کرد، برای خرید نسخ بعدی مشتاق می‌شد. به یاد دارم که من چون در هر شماره مطلبی علمی ارائه می‌کردم، مورد سؤال مردم قرار می‌گرفتم که شماره‌های قبلی این مجله را باید از کجا پیدا کنند!

ازآنجاکه آقای دکتر نعمتی بسیار به علمی بودن مطالب و خالی از نقص بودن نوشتارها اهمیت می‌دادند، مطالب قبل از چاپ مورد ویرایش ادبی قرار می‌گرفتند و با عنایت به دوستی و همکاری ایجادشده بین من و تیم گران‌مایه دنیای تغذیه، این‌جانب ویرایش علمی را به عهده گرفتم که طی سال‌ها این همکاری به‌خوبی ادامه یافت و هنوز بسیاری از مطالبی که برای چاپ در مجله آماده می‌شود، ابتدا برای ویرایش به این‌جانب ارائه می‌گردند.

بدیهی است مطالب اساتید گران‌مایه علم تغذیه نیازی به ویرایش علمی مجدد ندارند و تنها مطالب همکاران جدید صرفاً برای همفکری موردبررسی قرار می‌گیرند.

آقای دکتر نعمتی در مرور زمان با گسترش فعالیت‌های علمی-فرهنگی خود، سرمنشأ انتشار مجلات متعدد دیگری شدند که هریک تیم علمی-اجرایی ویژه‌ای دارند و گاهی مطالب علمی این‌جانب را نیز در آن‌ها چاپ می‌کنند.

کسانی که دستی به قلم دارند، می‌دانند که تداوم کار علمی- فرهنگی در شرایط مختلف کشور عزیزمان با فراز و نشیب‌های مختلف روبرو است و بسیاری از همکاران و اساتید به‌مرور به ارائه مطالب جدید خود می‌پردازند و عده دیگری به‌مرور از گردونه فعالیت‌های علمی خارج می‌شوند و به‌اصطلاح بازنشسته می‌شوند.

 تدارک کاغذ و وسایل چاپ و اخذ مجوزها و تداوم همه این فعالیت‌ها هر یک مقوله جداگانه‌ای است که گاهی باعث توقف یا کندی انتشار برخی نشریات می‌شوند؛ با همه این‌ها، تلاش و پشتکار آقای دکتر نعمتی و تیم کاری ایشان تا امروز که 200 امین شماره این مجله چاپ‌شده، از ایجاد هر نوع وقفه و تاخیری در انتشار آن جلوگیری نموده و گذر زمان نیز در ارزش علمی مطالب خللی وارد نساخته و کار انتشار باکیفیت عالی ادامه داشته است.

این‌جانب به مناسبت چاپ دویست امین شماره مجله دنیای تغذیه، مراتب تقدیر خود را از تلاش‌های تیم عزیز و قوی علمی-اجرایی مجله و به‌ویژه آقای دکتر نعمتی، سرکار خانم کاظمی، سرکار خانم دادخواهی پور و کلیه همکاران ارجمندی که با کوشش خستگی‌ناپذیر و ارزشمند خود تداوم انتشار این مجله را رقم زدند، اعلام می‌دارم و برای همگی پشتکار و توان ادامه این راه خیر را آرزو می‌کنم و از این‌که دوستانی ارزشمند در این تیم دارم به خود می‌بالم و از سعه‌صدر این عزیزان در تداوم همکاری کمال تشکر و امتنان را ابرازمی دارم.

امید که انتشار این مطالب علاوه بر خیری که برای مردم عزیز به ارمغان می‌آورد، خیر اخروی نیز برای همه دست‌اندرکاران داشته باشد و این‌جانب نیز به حول و قوه الهی توان ادامه همکاری با این عزیزان را داشته باشم. 

دکتر سید مرتضی صفوی؛ دانشیار گروه تغذیه بالینی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

موفق در اطلاع رسانی و اصلاح شیوه زندگی

احتراماً سابقه همکاری من با دنیای تغذیه به سال 1380 برمی‌گردد. و از سال 1384 که به‌عنوان مدیرکل دفتر بهبود تغذیه کشور انتخاب شدم همکاری بیشتری با

مجله‌های وزین دنیای تغذیه و دنیای سلامت داشتم.

مجله دنیای تغذیه ازنظر کیفیت مطالب و شکیل بودن به لحاظ رنگ آمیزی تصاویر دارای جذابیت بالایی می‌باشد.

به کلیه متخصصین و فارغ‌التحصیلان تغذیه در داخل و خارج کشور توصیه می‌کنم با طرح موضوعات جدید و ارائه تحقیقات ارزشمندشان زمینه‌ی آگاهی‌رسانی به مردم و اصلاح شیوه‌ی زندگی را بیاموزند.

در پایان توصیه من اینست که سعی کنیم با نشر مطالب علمی در راستای تغذیه سالم زمینه‌ساز آینده‌ای بهتر باشیم. 

برلیانت بزرگمهر؛ مشاور رئیس انجمن تغذیه ایران، مشاور تغذیه و رژیم درمانی

از آن به دیر مغانم عزیز می‌دارند که آتشی که نمیرد، همیشه در دل ماست

چه مصداق دقیق و زیبایی دارد این بیت پر مفهوم، با انتشار دویستمین شماره مجله دنیای تغذیه. 

این‌جانب به‌عنوان عضو کوچکی از همکاران این نشریه مفید و پرمحتوا، وظیفه خود می‌دانم در مدت 17 سال تلاش بی‌وقفه، بی‌دریغ و شبانه‌روزی جناب آقای دکتر نعمتی مدیرمسئول محترم مجله و همکاران صدیق و سخت‌کوش ایشان را که ایثارگرانه کمر به خدمت در راه اشاعه علم تغذیه در جامعه و کمک به فرهنگ‌سازی صحیح تغذیه‌ای، از طریق انتشار نشریه‌ای مفید، پربار و ثمربخش در این راه نموده‌اند، تبریک عرض نموده و خوشحالی و افتخار خود را جهت همکاری با مجله دنیای تغذیه ابراز دارم.

انتشار شماره 200 این مجله مرا بر آن داشت که شمه‌ای مختصر و قاصر، اما صادقانه و خالصانه در ارتباط با همکاری خود با این نشریه ابراز دارم.

همکاری من با مجله دنیای تغذیه بدین گونه شکل گرفت که صبح یکی از روزهای هفته در محل کارم بشدت درگیر کارهای تحقیقاتی و آموزشی بودم که تلفنم زنگ زد و خانمی از پشت تلفن تقاضای همکاری مرا با نشریه‌ای بنام "دنیای تغذیه" مطرح نمود.

با صراحت اعلام داشتم که لازم است مطالب آن را دقیقاً مطالعه و بررسی نمایم و سپس در این مورد تصمیم‌گیری کنم. در آن زمان، به علت اشتغال شدید کاری و عدم اطمینان به مفید و مثمر ثمر بودن برخی نشریات در فرهنگ‌سازی مؤثر تغذیه‌ای در جامعه، تمایل زیاد به همکاری با نشریات نداشتم.

اما پس از مطالعه اولین شماره مجله دنیای تغذیه و سپس در جلسه‌ای که در حضور آقای دکتر نعمتی برگزار نمودیم، عقیده‌ام تغییر کرد و احساس نمودم که با همکاری با این مجله قادر خواهم بود گام‌های مؤثر و مفیدی در افزایش آگاهی تغذیه‌ای هم‌وطنانم و کمک به ارتقا سلامت جامعه بردارم و بدین گونه بود که همکاری خود را با این نشریه آغاز نمودم.

پس از ارائه چند مقاله و مطالعه دقیق مطالب آن، موارد زیر را در مورد محتوای مجله دریافتم:

این مجله مسائل تغذیه‌ای را از ابعاد مختلف علمی مورد بررسی قرار می‌دهد

* تنوع در ارائه مطالب کاملاً رعایت می‌شود

* مطالب علمی به‌صورت مشروح، کامل و قابل‌استفاده عموم ارائه می‌گردد

* نو بودن مطالب علمی و عدم تکرار آن قابل‌توجه است

* مطالب همگی ملموس، مبتلابه و مورد نیاز جامعه است

* نظم در ارائه مطالب کاملاً رعایت می‌شود (مثلاً در فصل تابستان تکیه‌بر تغذیه در این فصل است و...)

* هرگز وقفه در چاپ مجله رخ نداده است

* مقالات با دارا بودن پشتوانه غنی علمی، به زبان ساده و قابل‌استفاده عموم ارائه می‌شود. و بسیاری نکات مثبت دیگر.

بدین ترتیب بود که روزبه‌روز تمایلم به همکاری با این نشریه افزون گردید و چنین شد که با 199 شماره آن همکاری مستمر و مداوم دارم و خوشحال و مفتخرم که در کنار مدیرمسئول محترم و همکاران صدیق و علاقه‌مند ایشان توانسته‌ام سهمی ولو بسیار مختصر در فرهنگ‌سازی صحیح تغذیه‌ای در جامعه داشته باشیم.

سپاس می‌دارم زحمات بی‌دریغ، بدون چشمداشت و صادقانه و صمیمانه دست‌اندرکاران مجله را که صادقانه و ایثارگرانه در نشر و تنظیم بی‌وقفه این مجله تأثیرگذار، مفید و پرمحتوا، اوقات ذی‌قیمت خود را، نستوه و پرتلاش نثار می‌کنند تا گام‌های مؤثری در اشاعه فرهنگ صحیح تغذیه‌ای و کمک به ارتقا سلامت جامعه بردارند.

به‌جرئت می‌توان گفت که این عزیزان، آن آتشی را که هرگز نمیرد، همیشه در دل خود دارند عزمشان راسخ، دلشان پرامید و راهشان پیوسته روشن و پربرکت باد. 

د‌کتر محمد‌ حسین صالحی سورمقی؛ د‌کترای تخصصی فارماکوگنوزی

منبعی معتبر برای تقابل با دنیای مجازی

در ابتدا باید چاپ دویستمین شماره مجله علمی وزین دنیای تغذیه را که با زحمات بسیار زیاد چاپ می‌شود را خدمت همه دست اندرکاران بخصوص آقای دکتر نعمتی که مدیریت و هدایت آن را عهده‌دار می‌باشند، تبریک عرض نمایم.

نکته مهمی که جای تفکر دارد اینکه امروز فضای مجازی دنیا را متحول نموده است و هرروزه میلیون‌ها مطلب در آن ارائه می‌شود.

با توجه به اینکه بسیاری از آن‌ها علمی، صحیح و قابل‌استفاده می‌باشد اما متأسفانه مطالب و نکات غیرعلمی و گاه غلط بخصوص در امور پزشکی، داروسازی، تغذیه، سلامتی و.. در آن‌ها دیده می‌شود که برای بسیاری از خوانندگان قابل‌تشخیص نیست و ممکن است آن‌ها را به راه اشتباه هدایت کند.

در این شرایط باید توجه داشت که با همه پیشرفت‌ها در فضای مجازی هنوز کتب و مجلات علمی جایگاه خود را حفظ نموده، چه‌بسا برای کنترل این اشتباهات استفاده از آن‌ها ضروری می‌باشد.

ماهنامه دنیای تغذیه حاوی مطالب علمی است که توسط متخصصان خوب کشور تهیه و با نظر آن‌ها آماده و نشر می‌گردد و می‌تواند در ارتقا سطح علمی هم‌وطنان عزیزمان تأثیر بسزایی داشته باشد.

این‌جانب ضمن توصیه استفاده از این مجله جامع که مخصوصاً با توجه به شرایط آب و هوایی، جغرافیایی، تغذیه، سلامتی و عوامل دیگر ایران عزیز تهیه می‌شود، مجدداتوفیق و موفقیت تمامی دست‌اندرکاران این مجله را از خداوند خواستارم. 

دکتر سیدعلی کشاورز؛ متخصص تغذیه

طرح مشکلات روز تغذیه جامعه تلاش در ارائه راه حل‌های علمی

اعتبار یک نشریه علمی به مجموعه هیئت تحریریه، ویراستار و سردبیر آن می‌باشد. در این راستا نشریه علمی فرهنگی دنیای تغذیه یکی از معدود نشریه‌های علمی است که موفق شده مجموعه‌ای از اساتید طراز اول کشور را در هیئت تحریریه در کنار هم گردآورد که بی‌شک این‌یک موفقیت بزرگ و منحصربه‌فرد می‌باشد.

به همین خاطر مطالب علمی این نشریه به‌روز و نحوه نگارش آن کاربردی و قابلیت استفاده همگانی دارد، بطوریکه تنوع مطالب علمی، طرح مشکلات روز تغذیه جامعه و تلاش در ارائه راه‌حل‌های علمی، یکی از ویژگی‌های بارز و نقاط قوت این نشریه برشمرده می‌شود. کشور ما در حال گذر تغذیه می‌باشد، بدین مفهوم که عادات غذایی سنتی پدران و مادران ما در حال فراموش‌شدن است و متأسفانه جامعه در حال جایگزینی سفره سنتی نیاکان خود با عادات و رفتارهای غذایی مدرن است که از تأثیر مخرب آن هیچ چشم‌انداز روشنی وجود ندارد.

این تغییر الگوی مصرف موجب افزایش رو به رشد مشکلاتی از قبیل اضافه‌وزن و چاقی و پیامدهای آن مانند افزایش بیماری‌های قلبی عروقی، انواع سرطان، دیابت، نقرس، سنگ کیسه صفرا، ناباروری و.. شده است.

خوشبختانه در این ایام نه‌چندان خوش، رسالت مهمی را این نشریه به عهده گرفته و در مقالات ارائه‌شده همیشه تلاش کرده این مشکلات اجتماعی را مطرح کند تا در حدتوان از شدت آسیب وارده کاهش دهد.

این تلاش شایسته تقدیر بوده و باید در سطح ملی الگو برداری ‌شده و در رده‌های بالاتر برای کاهش هزینه‌هایی که جامعه برای این تغییر الگوی مصرف پرداخت می‌کند به یک سیاست کلی تبدیل شود.

این‌جانب خرسندم که با این نشریه از شماره اول تابه‌حال در نوشتن مقالات و پیگیری روند مثبت فعالیت‌های علمی کم‌وبیش همکاری داشته‌ام. ضمن آرزوی سلامتی برای هم‌وطنان عزیز که رسالت همیشگی این نشریه بوده و کماکان نیزمی‌باشد، موفقیت مسئولان این نشریه را در جهت نیل به این هدف والا و انسانی خواستارم. 

دکتر محمد حضوری؛ متخصص تغذیه

موفق در تلفیق جنبه نظری و عملی تغذیه

هر دانشی دارای دو جنبه نظری و عملی است.

جنبه نظری مخصوص اندیشمندان آن عرصه بوده و بخش عملی دانش، حاوی نکاتی است که باید به اطلاع عامه مردم از نقش و کاربرد آن دانش در فعالیت‌های روزانه رسانده شود.

در جوامع پیشرفته، وظیفه و نقش این انتقال دانش را رسانه‌های دانش‌محوری بر عهده می‌گیرند که علاوه بر غیرانتفاعی بودن و عدم وابستگی به نهادها، انجمن‌ها و یا اشخاص، تلاش می‌کنند صادقانه و بر مبنای دانش روز، سطح آگاهی عمومی جامعه را در زمینه تخصصی خویش افزایش دهند.

 دانش تغذیه نیز از این قاعده مستثنا نیست.

دانش و علم تغذیه را می‌توان کاربردی‌ترین علم در عرصه علوم پزشکی و پیراپزشکی دانست که تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت و بیماری در جوامع بشری دارد. همواره دغدغه‌ای مبنی بر نحوه انتقال نکات کاربردی و عملی این دانش از مراکز معتبر علمی و اندیشمندان این عرصه به عامه مردم و مصرف‌کنندگان وجود داشته است.

حدود دویست ماه قبل بود که آقای مهندس نعمتی از همکاران خدوم و باسابقه عرصه علم تغذیه با همکاری جمعی افراد خبره در عرصه رسانه اقدام به انتشار مجله دنیای تغذیه نمودند.

این مجله از همان آغاز، تلاش نموده است تا با جلب همکاری متخصصان به نام و جذب مقالات ایشان، نکاتی کاربردی، به‌روز و موردنیاز جامعه را در قالب شماره‌های مختلف بر اساس شرایط جامعه و تغییرات فصلی منتشر نماید.

همواره با بروز مشکلات یا دغدغه‌هایی در عرصه تغذیه سالم، با انتشار مقالات و جمع‌بندی نظرات صاحب‌نظران، سطح آگاهی جامعه را افزوده و به تصمیم گیران سطح کلان، نظرات متخصصین و تصمیم سازان را منتقل نموده است.

 باعث مسرت و خوشحالی این‌جانب است که این مجله وزین و ارزنده، مورد استقبال مردم عزیز کشورمان قرارگرفته و مقالات آن تأثیری ارزنده در افزایش سواد تغذیه‌ای جامعه ایفا نموده است.

این‌جانب نیز افتخار دارم در طی این سالها و انتشار 200 شماره از این مجله، همواره تلاش خویش را برای اطلاع‌رسانی بیشتر و انتقال مطالب علمی با زبانی ساده و مورد اقبال عمومی در این نشریه وزین به شما عزیزان و خوانندگان گرامی داشته‌ام و بسیار امیدوارم در ایفای این نقش کوچک، نظر شما عزیزان را جلب نموده باشم.

برای این نشریه که می‌تواند نقشی بی‌بدیل در عرصه آموزش تغذیه سالم و اعتلای فرهنگ عمومی در این عرصه ایفا کند، آرزوی توفیق روزافزون داشته و از شما خوانندگان گرامی درخواست می‌کنم تا نکات و پیشنهادات خویش را برای ارتقای هر چه بیشتر این مجله به همکاران محترم آن منعکس فرمایید. 

دکتر آزیتاحکمت دوست؛ متخصص تغذیه

ارتقا سطح سلامتی و سواد تغذیه‌ای جامعه

من از سال ٨٣ با دنیای تغذیه آشنا شدم و شروع به همکاری کردم.

به نظرم این نشریه، در ارتقا سطح سلامتی و سواد تغذیه‌ای جامعه تاکنون موفق بوده و همچنان می‌تواند نقش مؤثری را در این رسالت ایفا نماید.

محتویات مجله قابل‌اعتماد هستند چراکه تحت نظارت اساتید دانشگاه نوشته می‌شوند و منطبق با جدیدترین علم روز دنیا هستند.

پیشنهاد می‌کنم که همه اساتید تغذیه در حد توان خود با این نشریه همکاری داشته باشند تا همگی باهم بتوانیم گامی در جهت ارتقای سطح سلامت جامعه برداریم. 

دکتر نازلی نمازی؛ متخصص تغذیه

دربرگیرنده موضوعات علمی و جدید تغذیه

در حال حاضر بنده از اساتید پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم و به‌طورجدی از زمانی که دانشجوی کارشناسی ارشد (سال 88) بودم، با مجله دنیای تغذیه آشنا و مشتاق ارسال مقاله به مجله شدم. آشنایی بنده با مجله از طریق جناب آقای دکتر محبوب که از اساتید خیلی خوب بنده در دانشگاه علوم پزشکی تبریز بودند، آغاز شد.

ایشان دانشجویان را تشویق می‌کردند که برای مجله مقاله ارسال کنند. هرچند که به دلیل تعداد زیاد مقالات ارسالی به مجله ممکن بود چندین ماه منتظر بمانیم تا مجله اطلاع دهد که مقاله پذیرفته‌شده است یا موضوع تکراری است.

اما بازهم مشتاق ارسال مقاله به این مجله بودم و هستم. ناگفته نماند که جناب آقای دکتر حضوری جهت انتخاب موضوع و پیگیری مقالات از مجله به بنده بسیار کمک می‌کردند و جا دارد از ایشان تشکر ویژه کنم.

با توجه به اینکه مجله دنیای تغذیه موضوعات متنوعی را در یک شماره در برمی‌گیرد و همین‌طور مقالات زیر نظر اساتید معتبر تغذیه آماده می‌شود، در مقایسه با مجلات دیگری که مقالات مرتبط با تغذیه را چاپ می‌کنند، قابل‌اعتمادتر هستند.

به نظر بنده مجله ازنظر علمی و نوع صفحه‌آرایی به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که برای خوانندگان (هم مردم عادی و هم کلینیسین‌ها) جذاب است.

بخصوص اینکه مجله سعی می‌کند موضوعات جدید را تحت پوشش قرار دهد.

بنده از اینکه حدود 10 سال است با مجله دنیای تغذیه همکاری دارم بسیار خوشحالم و امیدوارم بتوانم در آینده همکاری بیشتری با مجله داشته باشم. 

دکتر لادن گیاهی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن‌سینا

هر که رنجی برد، گنجش شد پدید

هر که جدی کرد، بر جودی رسید

دویست شماره ماهنامه دنیای تغذیه، سرمایه ایست گران‌بها و دنیایی است از دانشی که با تعهد به مردم این سرزمین در پس تلاش مستمر و هدفمند مدیرمسئول محترم ماهنامه دنیای تغذیه، مهربانی، نظم و ادب کادر فنی و اجرایی و پایبندی همه آن‌ها به ارائه علمی و صحیح دانش تغذیه، همراهی برجسته‌ترین اساتید و اندیشمندان تغذیه و صنایع غذایی را سالیان سال به زیبایی حفظ نموده است.

این موفقیت باارزش را خدمت جناب آقای دکتر نعمتی، همکاران محترم و اعضا گران‌قدر تحریریه که افتخار شاگردی بسیاری از آن‌ها رادارم تبریک عرض می‌کنم. امیدوارم مطالبی که به قلم بنده از اواخر دوران تحصیل در مقطع کارشناسی تا امروز به محضر خوانندگان فرهیخته تقدیم شد در افزایش خرد تغذیه و انتخاب‌های سالم‌تر و هوشمندانه مفید واقع‌شده باشد.

توفیقاتتان روزافزون و سلامتی‌تان پایدار. 

دکتر آزاده نجار زاده؛ دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی یزد

دنیای تغذیه موفق در پیشبرد اهداف رسانه‌ای

نقش مستقیم تغذیه بر سلامتی و تندرستی انسان چه از بعد سلامت و چه از بعد سلامت روان از دیرباز شناخته‌شده و روزبه‌روز با پیشرفت علم جنبه‌های مختلف و جدیدی از آن آشکار می‌گردد.

غذای لازم، کافی و مغذی نه‌تنها نشاط فردی را به دنبال خواهد داشت بلکه می‌تواند در سلامت و پیشرفت جامعه نیز نقش مهمی را به خود اختصاص دهد.

در سال‌های اخیر با پدیده‌ای به نام گذر تغذیه‌ای در جوامع مختلف مواجه بوده‌ایم. این پدیده عبارت است از تغییر رژیم غذایی سنتی به‌نوعی از رژیم غذایی که

با مصرف غذاهای آماده، پرنمک و پرچرب توأم است.

شاید بتوان گفت در الگوی غذای سنتی، توجه مردم به غذاها از روی حس گرسنگی و جهت رفع نیاز فیزیولوژیک بوده است.

درحالی‌که در الگوی تغذیه‌ای جدید، انتخاب نوع غذا می‌تواند تحت تأثیر عوامل بسیار زیادی ازجمله رسانه‌ها باشد.

تأثیر رسانه در شکل‌دهی رفتارها و عادات غذایی بسیار بالا بوده و افراد به‌صورت ناخودآگاه بر اساس مطالبی که از تلویزیون یا رادیو یا رسانه‌های چاپی مانند روزنامه و مجلات دریافت می‌کنند، مواد غذایی را خریداری و مصرف می‌نمایند. درواقع رسانه می‌تواند در مردم ایجاد تقاضا نماید و ازاین طریق بر دریافت غذا و سلامت جامعه مؤثر باشد.

با توجه به ظرفیت رسانه‌ها در آموزش تغذیه، آنچه بسیار پراهمیت بوده و دغدغه‌ی امروز متولیان امر سلامت کشور نیز تا حدودی بوده و هست میزان اعتماد به مطالبی است که در رسانه‌های مختلف ارائه می‌گردد.

موضوعی که غفلت از آن سبب گمراه شدن بخش قابل‌توجهی از جامعه می‌گردد و چه‌بسا داشتن اطلاعات غلط و نادرست از ناآگاهی بدتر و مخرب‌تر است.

مجله وزین دنیای تغذیه از ابتدای انتشار با همراهی جامعه علمی تغذیه کشور که قابل‌اعتمادترین و موثق‌ترین منبع جهت اطلاعات علمی می‌باشد، سعی بر این داشته که نه‌تنها به کمیت بلکه به کیفیت کار رسانه‌ای نیز توجه داشته باشد و خوشبختانه امروز باگذشت حدود بیست سال و در آستانه چاپ دویستمین شماره در این امر موفق بوده است.

حال نوبت ما جامعه دانشگاهی و محققین است که با ادامه همکاری از این ظرفیت مناسب استفاده نموده و وظیفه خود را در تبادل اطلاع‌رسانی صحیح به مردم به انجام رسانیم.

موفقیت مدیرمسئول محترم جناب آقای نعمتی و تمامی همکاران مجله دنیای تغذیه را از خداوند بزرگ خواستارم. 

دکتر پیام فرح‌بخش؛ متخصص تغذیه

تنوع علمی و ارائه مطالب به‌روز تغذیه

سلام و عرض ادب خدمت خوانندگان مجله وزین دنیای تغذیه، این‌جانب چند سالی است که افتخار همکاری با ماهنامه دنیای تغذیه رادارم.

درزمانی که من دانشجوی دکترای تغذیه بودم هرماه مجله برای دانشکده ارسال می‌گردید و ما هم با شوق کل مطالب را دریکی دو روز مطالعه می‌کردیم و مطالب جالب و جدید مجله در بسیاری از اوقات ما را به سمت مطالعه عمیق‌تر در موضوعاتی که گهگاه از آن غافل بودیم سوق می‌داد و به‌این‌ترتیب منجر به این می‌گردید که در زمینه سایر حیطه‌های تغذیه و خارج از بحث اصلی تز دکترا هم مطالعاتی داشته باشیم که تا امروز در محل کار بارها به کمک من آمده است.

این آشنایی سبب شد که با پیشنهاد استاد ارجمندم جناب آقای دکتر سعید حسینی که از اعضای هیئت تحریریه مجله بودند با مجله همکاری خود را در سال 93 آغاز نمایم و باکمال مسرت این همکاری تا امروز نیز ادامه دارد.

با توجه به اینکه حوزه فعالیت من تغذیه بالینی و بخصوص تغذیه بیمارستانی و بیماران بدحال است. و در کنار آن به رژیم‌درمانی سرپایی هم اشتغال دارم کمتر فرصت آن رادارم که خودم مطلب کاملی را برای مجله تهیه نمایم ولی با تصحیح متون دانشجویان عزیز کارشناسی ارشد و دکترا و همچنین پاسخگویی به سؤالات شما خوانندگان عزیز سعی می‌کنم همچنان در جمع خانواده‌دوست داشتنی مجله دنیای تغذیه حضور مفیدی داشته باشم.

شاد و سلامت باشید. 

دکتر حسین ایمانی؛ متخصص تغذیه

انتشار جدیدترین مطالب تغذیه و افزایش آگاهی در عصر بمباران اطلاعات نادرست تغذیه‌ای

امروزه، تغذیه بیش از هر زمان دیگری در زندگی اهمیت پیداکرده است، زیرا مطالعات نشان داده‌اند که عامل بسیاری از مرگ‌ومیرها و بیماری‌های مختلف ازجمله بیماری‌های قلبی، عروقی، سرطان‌ها، دیابت و... ریشه در تغذیه فرد دارد.

 با توجه به این‌که در حال حاضر تکنولوژی و زندگی ماشینی روزبه‌روز در حال پیشرفت است، فعالیت فیزیکی کم‌تر شده و پیامد آن چاقی و اضافه‌وزن است، که خود منشأ بسیاری از مشکلات جسمی است.

بنابراین دست‌یابی مردم به اطلاعات صحیح در ارتباط با جدیدترین مسائل تغذیه‌ای می‌تواند نقش مهمی در افزایش آگاهی‌های مرتبط با سلامت داشته باشد.

در دنیای امروزی که افراد با بمباران اطلاعات ناصحیح در زمینه انواع مسائل پزشکی و تغذیه‌ای مواجه‌اند، وجود مجله‌ای که رویکرد آن انتشار جدیدترین یافته‌های علم تغذیه می‌باشد بسیار ارزشمند است.

مایه مباهات برای بنده و همکارانم می‌باشد که در طول یک سال گذشته همکاری ارزشمندی با مجله دنیای تغذیه داشته‌ایم.

امید است که تیم تحریریه مجله دنیای تغذیه با همکاری اساتید و دانشجویان علوم تغذیه قدم‌های بلندی در راستای ترویج تغذیه سالم و افزایش آگاهی‌های جامعه در ارتباط با علم تغذیه برداشته و به توفیقات بیشتری دست یابند. 

دکتر بهار عظمتی؛ متخصص تغذیه

زندگی تکرار فرداهای ماست

آنچه می‌ماند فقط نقش نکوست

هنوز باور نمی‌کنم که حدود 16 سال از همکاری این‌جانب با نشریه دنیای تغذیه می‌گذرد؛ و شماره 200 مجله به‌زودی منتشر خواهد شد.

همکاری‌ام با دنیای تغذیه از زمانی آغاز شد که اساتیدم سعی در معرفی نشریه و جلب همکاری دانشجویان داشتند.

هم‌زمان با این رویداد, هشتمین کنگره تغذیه ایران در تهران برگزار شد که آقای دکتر نعمتی نقش بسیار پررنگی در برگزاری و حمایت از جلسه‌ای که به‌منظور آشنایی بیشتر صاحبان صنایع غذایی و اساتید محترم تغذیه ترتیب داده‌شده بود، داشتند.

در این زمان افتخار آشنایی با جناب آقای دکتر نعمتی را پیدا کردم و از اشتیاق, جدیت و تعهد ایشان برای انتشار مجله به وجد آمدم.

زمانی که برای تکمیل تحصیلاتم کشور را ترک کردم، نتوانستم به‌طور پیوسته با نشریه همکاری داشته باشم اما از زمانی که برگشتم افتخار همکاری با نشریه دوباره برایم فراهم شد.

همواره امیدوارم بتوانم در افزایش دانش تغذیه‌ای عموم مردم کشور عزیزم و فرهنگ‌سازی برای اصلاح الگوی غذایی و ترویج تغذیه سالم مؤثر واقع شوم.

بدیهی است این مهم بدون همکاری با نشریات از جمله نشریه پرمخاطب دنیای تغذیه که سعی در ارتقاء آگاهی تغذیه عمومی دارد و از آن به‌عنوان منبع "معتبر" یاد می‌شود, میسر نخواهد بود.

آنچه همیشه ذهن مرا به خود مشغول می‌کند این است که آیا نقشم را به‌عنوان متخصص تغذیه به‌درستی انجام می‌دهم و یا مشغله‌های روزمره مرا از وظیفه خطیر آموزش تغذیه به هم‌وطنانم بازداشته است!

بهترین آرزویم برای نشریه پر باری مانند دنیای تغذیه, تداوم تلاش برای فرهنگ‌سازی جهت تغذیه سالم, بهبود وضعیت سلامتی و کمک به پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن و غیر واگیر از طریق ترویج شیوه زندگی سالم برای عموم جامعه, علیرغم تمام دشواری‌ها و چالش‌های به وجود آمده و در پیش رو می‌باشد.

از خداوند منان موفقیت روزافزون تمامی همکارانم در نشریه دنیای تغذیه را خواستارم.

 

برچسب ها: تغذیه سالم، زندگی آنلاین، شماره 200 ماهنامه دنیای تغذیه، مجله دنیای تغذیه، ماهنامه تغذیه ای تعداد بازديد: 385 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز