Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 13:03

10
مرداد
استفاده از لوازم آرایشی اصول دارد!

استفاده از لوازم آرایشی اصول دارد!

امروزه با توجه به تأثیر فرهنگ غرب و برگرفته از سینمای آن استفاده از لوازم آرایشی امری رایج در میان زنان و گاهی پسران جامعه ما می‌باشد؛ بدون آنکه به آسیب‌های احتمالی آن بر سلامت افراد توجهی صورت گیرد.

دکتر علی طاهری - متخصص پوست و مو، زیبایی

 

تحریریه زندگی آنلاین : امروزه با توجه به تأثیر فرهنگ غرب و برگرفته از سینمای آن استفاده از لوازم آرایشی امری رایج در میان زنان و گاهی پسران جامعه ما می‌باشد؛ بدون آنکه به آسیب‌های احتمالی آن بر سلامت افراد توجهی صورت گیرد.  ایران سومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه است. با ما همراه شوید تا با عوارض این محصولات بیشتر آشنا شوید.

 بیشتر بخوانید:

این بیماری پوستی دردسرساز است!

 

 

 

لوازم آرایش

کرم‌ها، مداد چشم و لب، سایه چشم و... معمولاً خطر جدی برای سلامتی ندارد اما اینها حاوی دو ماده الکل، پارافین (استراسید پاراهیدروکسی بنزوئیک) هستند. پارابن به عنوان نگهدارنده در شامپوها، کرم‌های مرطوب کننده، ژل‌های اصلاح، کرم‌پودر و خمیردندان بکار گرفته می‌شود. پارابن در تومورهای سرطانی نیز یافت شده است.

پارابن می‌تواند تا حدودی استروژن را که در ایجاد سرطان سینه نقش دارد را تقلید کند؛ اما هنوز رابطه مستقیمی بین سرطان و پارابن شناخته نشده است. پارابن در برخی افراد می‌تواند باعث التهاب پوستی تحریک، آلرژی و روزاسه شود.

اگر در یک ماده آرایشی واژه Hypoallergen آورده است به این معنا نیست که شما به آن حساسیتی ندارید، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استانداردی برای استفاده از واژه Hypoallergen ندارد و هر محصولی می‌تواند از برچسب Hypoallergen استفاده کند.

در کسانی که پوست‌های چرب و جوش‌دار دارند. استفاده از یک سری محصولات که پایه چرب‌تری دارند، می‌تواند به انسداد بیشتر مجاری غدد چربی کمک کند و جوش‌ها را بیشتر کند. در این افراد بهتر است از موادی استفاده شود که چربی‌های ‌مثل لانولین نداشته باشند که به‌اصطلاح به آنها مواد آرایشی با چربی کنترل شده می‌گویند و گاهی به غلط به آنها oil free نیز می‌گویند که اشتباه می‌باشد، زیرا هیچ کرمی عاری از چربی نیست. برخی لوازم آرایش حاوی سرب هستند که ممکن است وارد گردش خون و مغز استخوان شود مشکلاتی را ایجاد کند. در این بین محصولات چینی سرب بیشتری دارند و در پی آن عوارض بیشتری نیز دارند.

 جالب است بدانید که بیش از 50 درصد لوازم آرایش مثل کرم‌پودر، رژ لب.... موجود در بازار تقلبی هستند برس‌ها، پدها، و مخزن لوازم آرایش می‌تواند جایگاه مناسبی برای رشد باکتری‌ها باشد. به‌ویژه اگر این لوازم به معرض گرما نگهداری شوند. از طرفی قرار گرفتن در معرض نور یا گرما می‌تواند باعث تجزیه با مواد نگهدارنده‌ای شود که با باکتری‌ها مبارزه می‌کنند، بنابراین لوازم آرایش خود را در معرض نور و گرما قرار ندهید.

 بیشتربخوانید:

چگونه چشم ‌های ریز را آرایش کنیم تا درشت ‌تر به‌ نظر برسد؟

 

 

 

رنگ مو:

رنگ مو دارویی است که روی سطح موها قرار می‌گیرد و باعث تغییر رنگ آنها می‌شود. این ماده برای رسیدن به نتایج دلخواه باید در مو نفوذ کند و این نفوذ بستگی به یک سری پارامترها و عوامل دارد. اولین عامل سایز و اندازه مولکول رنگ مو است که هر چه کوچک‌تر باشد راحت‌تر از غشای مو رد شده و وارد مغز موها می‌شود.  بنابراین رنگ موهایی موفق‌ترند که مولکول‌های کوچک‌تر داشته باشند. عامل مهم دیگر «تورم» مو است هنگامی‌که موها مرطوب باشند حالتی متورم پیدا می‌کنند و لایه‌های آنها از هم باز می‌شوند در نتیجه رنگ مو راحت‌تر داخل مو وارد می‌شود. عامل سوم و نهائی پایه رنگ مو و ساختار آن است رنگ موها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

 

 گیاهی: که در فرهنگ ما استفاده از آنها رایج‌تر است و معروف‌ترین آن‌ها حنا است. در واقع کم‌خطرترین آنها نیز می‌باشد. زیرا تنها در سطح مو قرار می‌گیرد و وارد بافت مو نمی‌شود. مورد بعدی گردو است.

 

 رنگ موهای متالیک (یا فلزی): بیشتر مورداستفاده آقایان قرار می‌گیرد زیرا تغییر رنگ آن به‌تدریج صورت می‌گیرد زیرا وقتی روی موها قرار می‌گیرد به‌مرور در مجاورت هوا تبدیل به رنگی می‌شود که فرد می‌خواهد. استفاده زیاد از آنها باعث شکنندگی و آسیب‌ موها می‌شود اما باز هم به اندازه آسیب ناشی از مصرف رنگ‌های صنعتی نیست.

 

 رنگ موهای ارگانیک سنتیک: طی 60 سال گذشته مصرف آنها رواج بیشتری داشته است و مهمترین فرم رنگ موها هستند، چون با آنها می‌توان طیف گسترده‌ای از رنگ‌های طبیعی را به دست آورد آنها وارد مرکز مو می‌شوند و لذا دائمی هستند.

اتهام سرطانزائی به رنگ‌های صنعتی همیشه خورده شده است. دانشمندان با انجام بعضی از آزمایش‌های حیوانی، شاهد بروز یک سری تغییرات بوده‌اند، اما هنوز در انسان مورد مستندی یافت نشده است.

 در بعضی افراد ماده پارافنیلین دی آمین باعث ایجاد حساسیت از فرم آلرژیک می‌شود که ده درصد افراد استفاده کننده را شامل می‌شود. برای همین توصیه می‌شود که پیش از استفاده از آنها مقداری از رنگ مو را پشت گوش یا پیشانی خود بمالند و اگر حساسیتی رخ نداد آنها را بکار گیرند. سفید کردن پیش از به‌کارگیری موها گاهی بیش‌ازاندازه صورت می‌گیرد و باعث شکنندگی موها می‌شود. آرایشگرها به علت تماس پیگیر با مواد شیمیایی موجود در سالن‌های آرایشی ممکن است دچار حالت تهوع و میگرن شوند.

 بیشتربخوانید:

آموزش حجم دادن به صورت با آرایش

 

 

 

لاک ناخن

لاک ناخن حاوی آلرژی‌های زیادی می‌باشد که هم می‌تواند در پوست اطراف ناخن و هم در پوست نواحی دور از آن باعث ایجاد حساسیت شود. به عنوان نمونه در التهاب پلک‌ها یکی از عوامل ایجاد آن می‌تواند لاک ناخن باشد. از طرفی استون مورد استفاده جهت پاک کردن لاک ناخن نیز می‌تواند یک ماده تحریکی برای پوست اطراف ناخن باشد لاک ناخن از دلایل اصلی ترک ترک شدن نوک ناخن‌ها می‌باشد. و این اشتباهی است که توسط برخی خانم‌ها، انجام می‌شود که فکر می‌کند که لاک ناخن باعث استحکام ناخن می‌شود.

 

چه باید کرد؟

پیش از آنکه نگران شوید، یادتان باشد تعداد کمی از افراد از مواد آرایشی دچار ناراحتی و مشکلات سلامتی شده‌اند. چون بیشتر مردم خیلی زود متوجه می‌شوند که برخی محصولات با پوست آنها سازگاری ندارد. خرید مواد آرایشی ساده‌تر که باعث می‌شود پولمان را برای تبلیغات دروغین محصولات گران دور نریزیم بهترین انتخاب است. مواد آرایشی و بهداشتی ما را پاکیزه‌تر کرده، باعث می‌شود بوی بهتری از ما به مشام برسد و زیبا‌ترمان می‌کند اما برای زیبایی سلامتی واقعی، ریختن پولمان در داخل فروشگاه‌های لوازم آرایش چاره کار نیست. خسته کننده است اما حقیقت دارد: تنها راه سلامت و شاداب نگه‌داشتن پوست‌مان و روشن‌تر و نافذ‌تر کردن چشم‌هایتان همان روش‌های قدیمی آزمایش شده تغذیه و سلامتی است.

 

بهتر است در اینجا چند نکته را یادآور شویم و بحث را خاتمه دهیم:

1- در هنگام خرید لوازم آرایشی و بهداشتی حتماً به مجوز ورود بهداشتی، برچسب اصالت کالا و توضیحات مربوط به تاریخ تولید و انقضا توجه کنید.

2- لوازم آرایشی و بهداشتی را از مکان‌های معتبر نظیر داروخانه‌ها خریداری کنید.

3- متخصص پوست پیشنهاد می‌کنند که از دستورالعمل زیر برای مصرف لوازم آرایش بهره بگیرید:

 کرم‌پودر: یک سال

 رژگونه، سایه، دو سال

 رژ لب: یک سال

 ریمل: 3 تا 4 ماه

4- پس از هر بار مصرف لوازم آرایش باید حتماً پوست را کاملاً با پدهای مناسب پاک کنید و با شوینده ملایم و آب ولرم شستشو دهید.

5- لوازم آرایش نباید مدت زیادی روی پوست بمانند چون آنها جاذب آلودگی محیط بوده و می‌توانند سطح پوست را پوشانده و منافذ پوستی را مسدود کنند. لذا بهتر است پس از 5/1 تا 2 ساعت شسته شوند.

6- استفاده مشترک از وسایل آرایش به دلیل خطر انتقال عفونت توصیه نمی‌شود.

بیشتربخوانید:

پیامدهای کرونا برای زنان

 

 

برچسب ها: پوست، سرطان، لوازم آرایش، کرم پودر، پوست و مو، رنگ مو، ریمل، سایه چشم، رژلب، لاک ناخن، تاریخ انقضا، مواد نگهدارنده، دکتر علی طاهری تعداد بازديد: 227 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز