Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 - 03:29

22
آذر
لباس عروس 160/000/000 تومان!

لباس عروس 160/000/000 تومان!

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث گرانی لباس عروس می‌شود را می‌توان چشم و هم‌چشمی دانست.

مهرنوش حیدری 

 

عروسی سلطنتی و چشم و هم‌چشمی عروس‌ها

در بیشتر مزون‌های شمال شهر، ژورنال‌های مدل لباس عروس‌های ترکیه، کشورهای عربی و اروپایی وجود دارد که بسته به سلایق مشتری به آن‌ها ارائه می‌شود. هر چند برخی از عروس‌ها تغییراتی را بر مدل‌های ژورنال اعمال می‌کنند و به اصطلاح خواستار لباس‌های سفارشی هستند.

پس از مراسم ازدواج سلطنتی انگلستان، تمایل عده‌ای از عروس‌های ایرانی به داشتن لباسی شبیه کیت میدلتون بیشتر شده و حاضرند مبالغ گزافی را برای این لباس بپردازند. اما قصه لباس عروس در مناطق مرکزی تهران متفاوت است، در جمهوری و کوچه مهران می‌توان لباس عروس‌های را با قیمت‌های 500، 700 و 950 هزار تومان اجاره کرد و قیمت خرید لباس عروس در مرکز تهران بین 2 تا 12 میلیون تومان در نوسان است.

البته هزینه لباس مجلس عروسی تنها به لباس عروس ختم نمی‌شود و در کنار آن باید حداقل 400 تا یک میلیون تومان نیز بابت تاج، تور، شنل و دست گل پرداخت. 

مزون‌های شمال شهر و لباس عروس‌های چند میلیونی

به گفته برخی از فروشندگان لباس عروس در برخی  مزون‌ها می‌توان لباس عروس‌هایی را خریداری کرد که 50 تا 100میلیون تومان قیمت دارند و برای تزیین آنها از سنگ‌هایی مانند «دركوهی»، «توپاز»، «زمرد»، «یاقوت»، «زبرجد»وحتی «فیروزه» استفاده شده است.

در یکی از این مزون‌ها خرید كیف و كفش عروس بنا بر  شركت بنام  و جنس بین پنج تا 20 میلیون تومان هزینه دارد؛ برای خرید تاج عروس نقره یك میلیون و 500 هزارتومان، تورعروس ابریشم 2 میلیون تومان و كیف و كفش نیز حداقل یك میلیون و 600 هزارتومان باید بپردازید.

در برخی مزون‌هایی که لباس و وسایل عروس از شركت‌های معروف را عرضه می‌کنند به راحتی می‌توانید لباسی بسیار متفاوت و بر اساس آخرین مد روز را باپرداخت صدمیلیون تومان خریداری کنید، همچنین برای خریدن کیف و کفش 20 میلیون تومان، 30 میلیون تومان هم برای تاج، 5 میلیون تومان برای حریر روی شانه، 5 میلیون تومان سنجاق سینه و... بپردازید.

تورعروس با بهترین تورهای اروپایی نیز از جمله موارد دیگری است که عروس خانم‌ها بسیار به آن اهمیت می‌دهند و قیمت تورها بستگی به طول تور، نوع تزیینات به کار رفته در آن و میزان کاری که روی آن انجام می شود از ۸۰۰ هزار تا ۲میلیون و ۴۷۰ هزار تومان متفاوت است.  

مزون‌های جنوب شهر

لباس عروس‌ها در این محله قیمت‌های جالبی به نسبت نقاط مرکزی و شمالی شهر دارند هر چند لباس‌های سفارشی چند میلیونی نیز می‌توان در این بازار یافت اما اکثر کارها قیمتی بین 300 تا یک میلیون تومان دارند و برای اجاره آنها نیز می‌توان مبالغ کمتری پرداخت. بازار دوم نازی‌آباد، یکی دیگر از مراکز فروش لباس عروس در جنوب تهران است و در این بازار می‌توان لباس‌هایی به قیمت 300 تا 800 هزار تومان پیدا کرد. در این بازار، دامادهای خوش شانس می‌توانند با کمتر از یک میلیون تومان لباس، کیف، کفش و تاج عروسشان را تهیه کنند. 

تبعات عاطفی مصرف گرایی در خانواده

به سراغ دکتر امان الله قرایی مقدم ،جامعه شناس رفتیم و با وی در این باره به گفت و گو نشستیم. وی درباره علل گسترش مصرف گرایی در بین جوانان امروزی گفت: مصرف گرایی را می‌توان از دو زاویه مثبت و منفی بررسی کرد. این کارشناس علوم تربیتی اظهار داشت: معمولا در کشورهای پیشرفته با استفاده از انواع تبلیغات و رسانه‌ها سعی می‌شود، مردم را به مصرف گرایی و خرید اجناس تشویق کنند چرا که اگر مردم اقدام به خرید کالاها نکنند، صنایع دچار مشکل می‌شوند و در نتیجه تعداد زیادی از کارمندان و کارگران بیکار می‌شوند در نتیجه مصرف‌گرایی از این منظر خوب و مثبت است.

وی تصریح کرد: اما مصرف بیش از حد وسایل و لوازم که مورد نیاز نیست، سبب تضعیف اقتصاد خانواده می‌شود. وی در مورد برگزاری مراسم‌های پر مخارج عروسی گفت: افراد در ازدواج خود باید از افراط و تفریط بپرهیزند و مراسم جشن ازدواج را با سنجیدن توان اقتصادی خود برپاكنند. وی تاکید کرد: همچنین دخترها در تهیه جهیزیه باید به میزان مورد نیاز برای شروع یک زندگی دو نفره، وسایل خریداری کنند. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد که تهران که دارای بالاترین تأثیر از فرهنگ مصرفی غرب است، بیشترین آمار طلاق و کمترین آمار ازدواج را در میان استان‌های کشور دارد.

قرایی مقدم عنوان کرد: بنیان ازدواج نباید بر پایه مصرف‌گرایی بنا شود؛ هرچه ازدواج ساده‌تر و بنیانش برمبنای عشق و دوستی باشد، دوامش بیشتر است. اما ازدواجی که براساس مادیات باشد پایبندی نداشته و بنیان خانواده را سست می‌کند به طوری که در همان روزهای ابتدایی به جدایی کشیده می‌شود.

این جامعه‌شناس افزود: یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث گرانی لباس عروس می‌شود را می‌توان چشم و هم‌چشمی میان خانم‌ها دانست. برای مثال دیده شده که یک عروس خانم می‌خواهد لباس عروسش از لباس عروس دوست یا فامیلش گران‌تر باشد و یا حتما لباس خود را از یک مزون خاص تهیه کند این عوامل منجر به گران‌تر شدن لباس عروس‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به این موارد بهتر است که عروس‌ها به جای چشم و هم‌چشمی کمی هم به پایه‌های اساسی زندگی مشترکشان بیندیشند. وی با بیان اینکه تجمل‌گرایی و تشریفات در همه طبقات جامعه وجود دارد و محدود به قشر خاصی نیست، اظهار داشت: باید در این زمینه رسانه‌ها فرهنگ‌سازی کنند و عوارض تجملات باید برای جامعه مطرح شود. وی توضیح داد: عوارض تجملات تنها مراسم عروسی را شامل نمی‌شود، اگر روحیه تجمل‌گرایی در خانواده‌ها مطرح شود منجر به کاهش رضایت از زندگی زناشویی می‌شود.

 

برچسب ها: خرید لباس عروس، خرید عروسی، چشم و هم‌چشمی، قیمت لباس عروس، مزون لباس عروس تعداد بازديد: 1190 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز