Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 08:53

10
دی
لزوم تقویت فرهنگ گفت‌وگو در خانواده‌ها

لزوم تقویت فرهنگ گفت‌وگو در خانواده‌ها

آموزش سواد اجتماعی و مهارت‌های زندگی یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری و کاهش طلاق است و گفت‌وگو میان خانواده می‌تواند راهکارهای موثری برای کاهش طلاق در جامعه باشد.

نهاد خانواده  تضمین  کننده سلامت  جامعه است و  هر خانواده‌ای یکی  از سلول‌های پیکره  اجتماع  را تشکیل می‌دهد، وقتی  این‌ها سالم  باشند  و رفتار درست  داشته باشند جامعه  نیز سالم  خواهد بود.

ویژگی‌های  فرهنگی اقتصادی  و اجتماعی  تأثیر مستقیم  بر چرایی کودک‌همسری دارد و فقر فرهنگی، نبود دانش و مهارت لازم والدین و فرزندان، دختران بازمانده از تحصیل در سنین پایین ، فقر مالی از عوامل مؤثر بر این مسئله است.

طلاق یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است و ارائه  سیاست‌ها و راهبردهایی که بتواند  کارآمد و مؤثر  باشد گام مهمی  است که در وهله اول در مقیاس کوچک‌تر  در درون خانواده  و در مقیاس  بزرگ‌تر  به وسیله برنامه‌ریزان جامعه باید صورت بگیرد.

آموزش سواد اجتماعی و مهارت‌های زندگی  یکی از مهم‌ترین  روش‌های پیشگیری  و کاهش  طلاق است و گفت‌وگو میان خانواده می‌تواند راهکارهای موثری برای کاهش طلاق  در جامعه باشد  و این زمانی اتفاق می‌افتد  که زوج‌ها از آموزش‌های لازم  در این زمینه برخوردار  باشند  و مهارت‌ها را به خوبی یاد بگیرند.

جوانان از بسیاری از آموزش‌های نوین در حوزه سبک زندگی بی‌اطلاع و بی‌بهره هستند. متاسفانه آموزش‌های  موجود در حوزه مهارت‌های زندگی مستمر، کافی و کیفی نیستند و این مانع اثرگذاری آن می‌شود.

اگر هر واحد انسانی را به عنوان یک اندیشه و عمل سیار و سیال در جامعه بپنداریم ضرورت آموزش و توانمندسازی افراد نمایان‌تر می‌شود چرا که اگر یک فرد از بدو تولد در هر موقعیت جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی تربیت و تعالی نیابد در آینده و  در هر موقعیتی اثرات سوء بجا خواهد گذاشت. مادامی که سازوکار اصولی، علمی و قانونی برای مداخله‌گری نخبگان و فعالان فرهنگی، اجتماعی و  اقتصادی در جامعه فراهم نشده نمی‌توان توقع تاثیرگذاری بیشتر آنها را داشت. اگر سازوکاری منطقی در قالب ایجاد تیم‌های مشاوره، ارزیابی و روشنگری برای ورود به مسائل اجتماعی و ایجاد تفاهم در جامعه عملی شود پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تسهیل می‌شود.

«فقر» به عنوان یکی از مهم‌ترین موانع توسعه و از عوامل تاثیرگذار در تضعیف جامعه است. فقر در هر شکلی اعم از اقتصادی، فرهنگی، علمی، مهارتی، فقر امکانات و خدمات، افراد را به سمت آسیب‌ها سوق می‌دهد.

برچسب ها: زندگی مشترک، زندگی آنلاین، فرهنگ، ازدواج و تشکیل خانواده، سواد اجتماعی تعداد بازديد: 2890 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز