Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 03:40

1
فروردین
جلوگیری از اختلافات زناشویی در تعطیلات نوروز

جلوگیری از اختلافات زناشویی در تعطیلات نوروز

نوروز فرصت مناسبی برای در کنار خانواده بودن است. می‌توان زمان شادی را در کنار همسر و فرزندان داشت. گاهی نیز این خوشی عید می‌تواند به راحتی تبدیل به ناراحتی و اختلافات زناشویی شود.

ملیکه سادات عقیلی؛ کارشناس ارشد مشاوره بالینی

 

عید نوروز و خانواده دو یار دیرینه و جدانشدنی هستند. در این هنگام همه مردم هر جا باشند به خانه و كاشانه خویش باز می‌گردند تا در ساعت تحویل سال و نوروز در جمع خانواده و كنار سفره هفت‌سین باشند.

همه مردم در لحظه سال تحویل کنار یکدیگر می‌نشیند، دعا می‌خوانند و سال را تحویل می‌کنند. هر خانواده‌ای برنامه خاص خود را برای نوروز دارد، عده‌ای سفر را انتخاب‌ می‌کنند و عده‌ای تعطیلات خود را در کنار فامیل به دیدوبازدید و مهمانی می‌گذارنند و برخی در خانه ماندن را انتخاب می‌کنند.

تعطیلات نوروز نزدیک است و برنامه ریزی برای سفر، رفت‌وآمد با خانواده خود و خانواده همسر و مسائل مالی از دغدغه‌های مهم خیلی از زن و شوهرهاست؛ که اکثراً ممکن است منجر به تلخی و دلخوری شود؛ اما اکثراً اختلافات بر سر رفت‌آمدهای خانوادگی است. ارتباط با خانواده همسر، یکی از مسائلی است که نیاز به مدیریت و توجه دارد.

به نوعی ازدواج یک قرار و قبول مسئولیت است که قرار نیست؛ افراد خانواده همسر، همسایه، دوست و همکار شما باشند، آن‌ها از این پس، فامیل و خویشاوند شما هستند.

واقعاً نمی‌توانید حساب همسرتان را از خانواده‌اش جدا کنید، یکی را بخواهید و بقیه را پس بزنید.

مقتدرانه با مشکلات و مسائل برخورد کنید

اینکه این ارتباطات چگونه برنامه ریزی شود تا لطمه‌ای به رابطه زن و شوهر نزند، یک مهارت است. شما می‌توانید در زندگی مشترک خود بسیار مقتدرانه با مشکلات و مسائل برخورد کنید.

وقتی به قدرت درونی خود پی ببرید، اعتماد به نفس و عزت نفس کافی داشته باشید، همکاری خواهید کرد و انصاف به خرج می‌دهید و با همسرتان محترمانه رفتار می‌کنید.

شما دیگر نمی‌رنجید و در صدد انتقام بر نمی‌آیید. این امر حالت آینه‌ای دارد و متقابلاً برای شما هم پیش می‌آید.

اگر هر زن و مردی عمیقاً بخواهند زندگی مشترک خود را در جهت مثبت تغییر دهند، آن وقت توافق پیش می‌آید و در واقع زوج با خواستن و انگیزه قوی، در مسیر توانستن قرار می‌گیرند.

با وجود این که زنان و مردان در بسیاری از زمینه‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند، اما زوج‌ها در عمل، کمتر به این تفاوت‌ها توجه می‌کنند و آگاهی کمتری دارند که برداشت هر زن و مردی از هر پدیده و رویدادی بر حس آگاهی، تجربه، شرایط روانی و جسمانی و زاویه دید ویژه خود است.

هر یک از زوجین به علت خودمحور بودن، در برابر هر حادثه‌ای کنش و واکنش متفاوتی را از خود نشان می‌دهند.

زوجین انتظار دارند که دیگری همانند او فکر کند و احساسات خود را مشابه او بروز دهد و عملکردی مشابه او داشته باشد؛ هر یک دیدگاه خود را منطقی، واقع بینانه و درست می‌داند و تصور می‌کند که مسائل را بهتر از دیگری درک کرده و در برطرف ساختن نیازهای خود و همسر به درستی عمل می‌کند.

در این بین سوءتعبیر به وجود می‌آید که نتیجه‌ای جز دلخوری و اختلاف و گاها دعوا نیست.

مثالی از یکی همین سوء تعبیرها به این گونه است:

موقعیتی را تصور کنید که شما به دلیل حجم بالای کار و احساس خستگی در طول سال ترجیح می‌دهید، تعطیلات نوروز را در شهر خود به استراحت بپردازید و به ملاقات مادرتان که تنها و پیر است بروید و زمان بیشتری را با وی بگذرانید.

در این بین همسرتان از شما می‌خواهد بنا به برنامه‌ریزی خانواده‌اش با او به سفر بروید که تقریباً تمام تعطیلات را در بر می‌گیرد. حال باید چه کرد؟

شما ممکن است پاسخ دهید:

ببین من خیلی خسته هستم! یک سال است که هر روزسخت کار می‌کنم. دوست دارم تعطیلات رااستراحت کنم و در خانه بمانم و در خانه بمانم، به مادرم سر بزنم، به کارهای عقب افتاده‌ام رسیدگی کنم.

حوصله سفر و خستگی سفر راندارم، ضمناً یک سال است که به دلیل مشغله مادرم را درست ندیدم و نهایتاً یکبار در هفته او را دیدم، نگرانش هستم.

چقدر به خانواده تو بچسبم. مگر من خانواده ندارم؟ اصلاً چرا خانواده تو باید برای ما تصمیم بگیرند؟

پیشنهاد ما به شما این است که فکر کنید و حساب شده پاسخ بهتری بدهید. اما اگر بخواهید آن را اصلاح کنید وبهتر است بگویید: مثل اینکه هر دو نفرمان دوست داریم وقتمان را با خانواده‌هایمان بگذاریم.

بهتر است نیمی از تعطیلات عید را با خانواده تو به سفر برویم و در نیمه دیگر عید از آنها جدا شویم و به خانه باز گردیم تا من هم بتوانم با خانواده‌ام باشم و زمانی برای استراحت و با تو بودن برایم پیدا شود.

در این پاسخ هم راحت و صادق بوده‌اید، هم ملاحظه خود و همسرتان را کرده‌اید.

برای اینکه بهترین پاسخ را بدهید؛ باید پاسخ دهی را به تعویق بیندازید تا در عین روراستی و صداقت، بین شما و همسرتان فاصله نیافتد.

به یاد داشته باشید که گفتگوی پویا، دلگرمی و روراستی بین شما با همسرتان را بیشتر می‌کند.

به عنوان آخرین توصیه شما می‌توانید با تمرکز بر روی نکات مثبت، در موقعیت‌های دیگر هم دلگرم کننده‌تر پاسخ دهید‌؛ اینکار موجب حفظ تعلق خاطر شما به یکدیگر نیز می‌شود.

 

برچسب ها: روانشناسی ازدواج، زندگی مشترک، روابط همسران، دعوای زن و شوهر، عید نوروز، تعطیلات نوروز، نوروز و شادی تعداد بازديد: 787 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز