Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:08

9
دی
روش های موثر در بهبود روابط همسران

روش های موثر در بهبود روابط همسران

یاد گرفتن اصول ارتباط موجب نزدیکی همسران به یکدیگر می‌شود. آنها با یادگیری مهارت‌های ارتباطی می‌توانند از روابط عاطفی خود نهایت لذت را برده و آن را یک عامل مهم در زندگی بدانند.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

ارتباط موثر نیروی حیاتی هر رابطه ای است.

برای بسیاری از زوج ها، یادگرفتن اینکه چگونه احساسات خود را بروز دهند، تضادهای خود را برطرف کنند و یا چگونه مشکلات و خواسته های خود را با هم به اشتراک بگذارند، یک چالش بزرگ است.

اگر شما بدانید که چگونه احساسات خود را بیان کنید و یا از طرف مقابل تان جویای عشق و محبت باشید، تاثیر زیادی در برطرف کردن تضادهای موجود و داشتن رابطه ای محکم و سالم تر و البته سرشار از محبت به دنبال خواهد داشت.

در این مقاله چند روش که در داشتن ارتباطی موثر با همسرتان به شما کمک می کند، آورده شده است.

شنونده فعالی باشید

بسیاری از تمرین های درمانی روابط زوج ها برپایه ارائه مهارت هایی است که به شما کمک می کند تا شنونده بهتری برای همسر خود باشید.

شنونده فعال بودن نه تنها گفتگو در مورد مشکلات و حساسیت های طرفین را راحت تر می کند، بلکه درک و حس قدردانی طرفین نسبت به یکدیگر را نیز افزایش می دهد.

در زمان تمرین این مهارت، از صحبت کننده انتظار می رود که روی یک موضوع و یک نکته متمرکز بماند.

شنونده نیز باید تلاش کند روش هایی را بیابد که به کمک آنها بتواند تفکر، دیدگاه و احساسات خود را در مورد موضوع در حال بحث، با شخص گوینده سهیم کند. بنابراین، در این تمرین، مهم نیست که موضوع در حال بحث چیست؛ در واقع، مهمترین چیز این است که شنونده ای فعال و شکیبا باشید تا بتوانید عشق و محبت متقابلی را ایجاد کنید.

به عبارتی دیگر، به جای صرفا گوش کردن به چیزی که طرف مقابل می گوید، باید به احساسات او نیز اهمیت بدهید تا بتوانید ارتباط موثرتان را حفظ کنید.

احساسات خود را آزادانه ابراز کنید

بیشتر تمرین های درمانی روابط زوج ها برپایه کاهش تضادهای موجود و ایجاد یک راه موثرتر است که به کمک آن طرفین بتواند احساسات و عواطف خود را راحت تر بیان کنند.

وقتی که زن و شوهر نتوانند بدون جنگ و جدال در مورد احساسات خود صحبت کنند، کارکردن روی مشکلات، تضادها و تفاوت ها نیز دشوار می شود.

در واقع، قبل از اینکه بخواهید در مورد نحوه ابراز احساسات تان صحبت کنید، باید ببینید که چه چیزی به شما و همسرتان حس امنیت می دهد و آن را تامین کنید.

هنگام گفتگو باید زمان مناسب و مکانی را که هر دوی شما  احساس راحتی و آرامش می کنید، انتخاب نمایید. در ضمن، باید سعی کنید ایده ها و افکار خود را به عمل تبدیل کنید تا مطمئن شوید که تلاش های مشترک تان در آینده باعث بهبود روابط تان می شود.

تغییرات و رشد شخصیتی یکدیگر را درک کنید

انسان ها با گذر زمان تغییر کرده و رشد می کنند و اغلب اوقات این روند باعث شگفتی شده و حتی شاید غیر منتظره باشد.

بودن در یک ارتباط طولانی با فردی، امکان زیرنظر داشتن تمام جوانب و ویژگی های فردی او را به ما می دهد و با کمی دقت می توانیم متوجه تغییرات همسر خود شویم.

اما زوج هایی که نمی توانند این تغییر و رشد شخصیتی و اجتماعی طرف مقابلشان را درک کنند و یا بپذیرند، معمولا در ارتباط های خود به مشکل برمی خورند.

دو روش "شنونده فعال بودن"و "بیان راحت احساسات" که در بالا از آنها سخن گفته شد، می تواند این تضاد را از میان بردارد. در واقع، اگر شما قادر به درک تغییر و ایجاد ارتباط با علایق و هیجانات جدید شریک زندگی خود نباشید، حتی بهترین و موثرترین تلاش ها برای بهبود روابط، محکوم به شکست خواهند شد.

مثبت صحبت کنید

آگاهی از روش های داشتن روابط موثر، به شما کمک می کند تا با همسرتان رابطه احساسی عمیقی برقرار کرده و بتوانید با شرایط و مشکلات پیچیده زندگی، بدون جروبحث مقابله کنید.

استفاده از کلام و زبان مثبت در انتقال احساسات و آنچه که در ذهن شماست می تواند روش موثرتری در داشتن رابطه ای مناسب باشد.

در واقع، استفاده از واژگان منفی و درشت باعث سرد شدن روابط و حس ناامیدی در طرفین می گردد.

بنابراین، مثبت صحبت کردن و استفاده از کلام دلگرم کننده، تضادها، اختلافات و بحثی که داغ شده است را به فرصتی برای رشد و پیشرفت طرفین تبدیل می کند.

انجام این تمرین به طور مستمر در دراز مدت باعث نزدیک تر شدن شما به همسرتان می شود.

با هم به مسافرت بروید

حفظ روابط مناسب و صحیح، دشوار است و زحمت می خواهد. گذراندن لحظاتی بدون دغدغه و پر از آرامش کنار یکدیگر، بسیار مهم است.

بنابراین سفر رفتن می تواند چنین لحظات خوبی را فراهم کند. هنگام سفر به دلیل فرصتی که دارید، می توانید روابط تان را بهتر کرده و برای یکدیگر لحظات شادی فراهم نمایید.

یک جا ماندن و گرفتار روزمرگی شدن، موجب سردی و رکود روابط می شود. بنابراین رفتن به یک محیط جدید  به شما این اجازه را می دهد تا اوقات خود را با هم گذرانده و خاطرات جدیدی به وجود بیاورید.

همچنین مسافرت، استرس های شما را کاهش داده و در چنین شرایطی راحت تر می توانید روابط خود را محکم تر کنید.

رفتاری پیچیده نداشته باشید

همیشه با جمله "من احساس می کنم" گفتگوی خود را با شریک زندگی تان شروع کنید.

زیرا، این کار باعث می شود تا طرف مقابل تان بهتر بتواند ذهن و افکارش را روی صحبت های شما متمرکز کرده و درک کند.

سعی کنید احساس خود را در مورد یک واقعه و یا یک گفتگوی ایجاد شده به طور مستقیم بیان کرده و به شریک زندگی تان کمک کنید تا به جای اینکه بخواهد نسبت به شما حس تدافعی بگیرد، دوست داشته باشد صحبت هایتان را بشنود.

به سرعت نتیجه گیری نکنید

اکثر مردم حین گوش کردن، فکر می کنند که همه چیز را دانسته و ادامه بحث را قبل از خارج شدن کلام از دهان گوینده، بیان می کنند.

رفتن به سراغ نتیجه گیری و پایان بحث به این معنی است که شما با یک قضاوت و اعتقاد اولیه وارد گفتگو شده اید.

بنابراین، نفس عمیقی کشیده و ذهن تان را از هر آنچه که به آن معتقدید پاک کرده و تنها به گفته های طرف مقابل توجه کنید و احساسات او را محور گفتگوی تان قرار دهید.

سوال بپرسید

برای درک کامل طرف مقابل، بهتر است از او سوال بپرسید. این کار همچنین به همسرتان امکان می دهد تا دوباره شروع کننده گفتگو باشد.

در ضمن، سوالاتی که می پرسید باید به موضوع، مربوط بوده و به درک بیشتر کمک کند و هرگز نباید منجر به اتهام زدن به طرف مقابل گردد.

تلاش کنید تا کاملا صحبت های طرف مقابل خود را متوجه شوید و آگاهی لازم در مورد آن را به دست آورید.

خودتان را به جای همسرتان بگذارید

اگر شنونده خوبی نباشید، حتما حین گفتگو از بحث اصلی منحرف خواهید شد.

بنابراین در برخورد با تضادها، با یک هدف مشخص یعنی اینکه دوست دارید از طرف مقابل چه چیزی را یاد بگیرید و در ضمن، به دنبال درک چه چیزی هستید، وارد بحث شوید.

برای اینکه نظرات، نیازها و احساسات طرف مقابل خود را بهتر درک کنید، مدام از دیدگاه خود صحبت و دفاع نکنید و سعی کنید لحظه ای خود را در موقعیت و شرایط طرف مقابل قرار داده و از دریچه چشم او به موضوع نگاه کنید.

با توجه و عمل کردن به روش های فوق می توانید ارتباط موثری با همسرتان داشته باشید.

 

برچسب ها: روانشناسی ازدواج، زندگی مشترک، روانشناسی خانواده، ازدواج سالم، رفتار همسران، ارتباط همسران، بهبود روابط همسران تعداد بازديد: 1644 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز