Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 09:08

23
خرداد
چگونه به افزايش سلامت همسرتان كمك كنيد؟

چگونه به افزايش سلامت همسرتان كمك كنيد؟

آخرين باري كه همسرتان چكاپ داشت، چه زماني بود؟ اگر نمي‌توانيد به ياد...

چگونه به افزايش سلامت همسرتان كمك كنيد؟

 

 

آخرین باری كه همسرتان چكاپ داشت، چه زمانی بود؟ اگر نمی‌توانید به یاد آورید، باید بدانید كه بیشتر مردها اینگونه هستند و حتی خرید كردن برای‌شان بسیار قابل تحمل‌تر از رفتن به مطب پزشك و انجام آزمایش است. 12درصد از خانم‌ها می‌گویند تنها راه بردن همسرشان به مطب پزشك این است كه بارها و بارها غر بزنند و خودشان وقت دكتر بگیرند و با او به مطب بروند. اكثر آقایان معتقدند اگر به مطب پزشك مراجعه كنند، حتما با وضعیتی مواجه می‌شوند كه نشان می‌دهد همه چیز صددرصد درست نیست؛ اما برای آنكه زندگی سالم و طولانی داشته باشیم، شناسایی و تشخیص مشكلات و بیماری‌ها در مراحل اولیه ضروری است. مردها معمولا به سختی می‌توانند مدتی را در اتاق بنشینند تا نوبت‌شان شود و به این دلایل و برخی دلایل دیگر بسیار كمتر به پزشك مراجعه می‌كنند. اما باید گفت بیشتر تغییراتی كه در بدن ما رخ می‌دهند در سكوت و خفا به وجود می‌آیند و بی‌توجهی به این تغییرات منجر به بیماری‌های بزرگ و لاعلاج می‌شود، به همین دلیل كمك كردن خانم‌ها به همسران‌شان در این زمینه یكی از مسؤولیت‌های آنهاست و قدم اول این است كه بدانند در چه مورد باید نگران آنها باشند.

 

دهه سوم زندگی

 در دهه سوم زندگی مردان دیگر نمی‌توانند مثل دهه 20 بدوند، احساس قوی بودن كنند و از شر بیماری‌ها زود خلاص شوند. آغاز دهه 30 یعنی آغاز كاهش توان فیزیكی، ضربان قلب كندتر و عضلات ضعیف‌تر از قبل می‌شود، اما با تغذیه مناسب و برنامه ورزشی مداوم می‌توان فرایند پیری را به تعویق انداخت. هر چه زودتر این برنامه را شروع كنند، بهتر است. برای آنكه سالم و تندرست باشند به چه چیزهایی نیاز دارند؟

   اول اینكه او را متقاعد كنید یك چكاپ كامل انجام دهد. اگر از سلامت قلب، كبد، كلیه‌ها و ریه‌های او مطمئن شوید، دست‌كم تا مدتی خیال‌تان راحت‌تر خواهد بود.

   به ریشه‌های ژنتیكی و خانوادگی در مورد بیماری‌ها نیز توجه كنید. مثلا افرادی كه در خانواده‌شان سكته‌های قلبی در سنین پایین رخ می‌دهد و حتی نزدیكان‌شان در اثر سكته قلبی‌ جان خود را از دست داده‌اند، بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی هستند.

بیماری‌های عروقی مثل سكته و بیماری قلبی در مردان مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر است. بنابراین فكر نكنید چون همسرتان جوان است در معرض سكته قلبی قرار ندارد؛ بلكه باید از همین روزهای جوانی به فكر اطمینان از سلامت قلب و عروق او باشید. مطالعات نشان می‌دهند كه حتی نوجوانان نیز می‌توانند به ایجاد لخته‌های خون در رگ‌ها دچار شوند.

 

 

دهه چهارم زندگی

 در این سنین مردها واقعا پیری را بیشتر حس می‌كنند؛ به‌خصوص اگر تا به حال به سلامت خود اهمیت كافی نداده باشند. وزن‌شان اضافه می‌شود، فشار خون‌شان بالا می‌رود، دچار دیابت و برخی مشكلات فیزیكی دیگر مثل كمردرد می‌شوند، اما بازهم برای ایجاد تغییر و تحول دیر نیست و می‌توان شروع دوباره داشت:

   او را تشویق كنید سالی یك‌بار چكاپ داشته باشد.

حالا دیگر باید مراقب قلب و سایر ارگان‌های بدنش باشد. آزمایش پروستات بدهد. در مورد سایر بیماری‌ها نیز محتاط باشد.

   سعی كنید رابطه عاشقانه‌تری با او داشته باشید تا استرس‌های او كاهش یابد. این روزها روابط عاطفی بین زوج‌ها به دلایل مختلف، از جمله مشغله‌های كاری و مالی سردتر شده است، ولی برای محكم كردن پایه‌های زندگی‌تان سعی كنید رابطه‌های‌تان را عاطفی‌تر و قوی‌تر كنید.

   آقایان در دهه چهارم زندگی معمولا چربی‌های دور شكم‌شان افزایش می‌یابد. افزایش زیاد این چربی‌ها ممكن است نشانه‌ای از سندرم متابولیك باشد. این سندرم می‌تواند زمینه بروز بیماری‌های قلبی و دیابت را به وجود آورد. شكم‌های بسیار بزرگ نشان‌دهنده التهاب نیز هستند كه برای سلامت آنها خطری جدی محسوب می‌شود.

   بسیاری از آقایان در دهه چهارم از زندگی متوجه تغییراتی در وضعیت ارگاسم خود می‌شوند. كاهش میزان تست سترون نیز در این سال‌ها رخ می‌دهد. در حالی‌كه در دهه سوم میزان تست سترون بدن آقایان در بالاترین اندازه است.

كاهش توان جنسی، ‌خستگی مفرط، افسردگی و حساسیت بیشتر در این سال‌ها نیز افزایش می‌یابد.

 

 

چه آزمایشاتی باید انجام شود؟

 

 

فشارخون

این آزمایش نشان می‌دهد كه آیا خطری در رگ‌ها و عروق وجود دارد یا نه؟

 

كلسترول و تری‌گلیسیرید

تا سن 45 سالگی هر پنج سال یك‌بار بعد از آن هر سال

این آزمایش نشان می‌دهد آیا خطری كبد و قلب را تهدید می‌كند یا نه؟

 

آزمایش پروتئین فعال (CRP)

از دهه 40 باید شروع شود. تست CRP احتمال خطر بیماری‌های قلبی را نشان می‌دهد. در این آزمایش میزان التهاب بدن اندازه‌گیری می‌شود و با كمك آن می‌توان از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری كرد.

 

آزمایش عملكرد تیروئید

از 20 سالگی تا 60 سالگی هر پنج سال یك‌بار و بعد از آن هر سال باید انجام شود.

كم‌كاری تیروئید باعث گرفتگی عضلات، افسردگی و كلسترول بالا می‌شود.

 

كلونوسكوپی

بهتر است از سن 50 سالگی شروع و هر 10-5 سال یك‌بار تكرار شود.

سرطان روده دومین عامل مرگ‌ومیر سرطانی در آقایان است.

 

آزمایش خون آنتی‌ژن پروستات (PSA)

از 40 سالگی شروع شود.

 

تست دیجیتالی مقعد (DRE)

بهتر است از 40 سالگی شروع شود. با این آزمایش می‌توان از سرطان پروستات نیز اطلاع یافت.

از دهه 30 به بعد، روند پیری شروع می‌شود و بدن كم‌كم افت می‌كند؛‌ لذا آقایان باید به تغذیه سالم و ورزش اهمیت بیشتری بدهند. واكسیناسیون فقط مختص كودكان نیست. مثلا آبله مرغان در سنین بالا واقعا دردسرساز می‌شود.

در ضمن باید به چیزهایی كه می‌خورند نیز اهمیت بیشتری دهید. در كنار آن فعالیت فیزیكی نیز بسیار مهم است. آنها را تشویق كنید دست‌كم پیاده‌روی را ترك نكنند.

دور كمر همسرتان را اندازه‌گیری كنید. مردان جوان در سنین 35-18 سالگی بسیار بیشتر از مسن‌ترها در معرض سرطان بیضه هستند. سرطان بیضه اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود 95 درصد قابل درمان است.

 

 

دهه پنجم زندگی

 

مردها در دهه 50 شاهد تغییراتی اساسی در خود هستند؛ به‌خصوص اگر قبلا اهمیتی به ورزش كردن نداده باشند، برای آنكه نسبت به سلامت آنها مطمئن‌تر شوید، ‌چه كارهایی می‌توانید انجام دهید؟

   به چشم‌پزشك مراجعه كنید.

   اغلب مردان 50 ساله دچار افزایش اندازه پروستات می‌شوند و به همین دلیل نیاز بیشتری به دفع ادرار پیدا می‌كنند. باید سطح PSA آنها توسط پزشك اندازه‌گیری شود.

   آنها در این سال‌ها بیشتر در معرض سرطان روده بزرگ هستند؛ مخصوصا اگر سابقه خانوادگی داشته باشند. به وجود آمدن پولیپ و رشد آنها باعث بروز این نوع سرطان می‌شود؛ به همین دلیل كلونوسكوپی در این سنین لازم است.

   از علائم هشدار دهنده غافل نشوید. سوءهاضمه می‌تواند نشان‌دهنده شروع بیماری و حمله قلبی باشد. احساس فشار و گرفتگی قفسه سینه كه بیشتر از چند دقیقه طول بكشد، كوتاه شدن تنفس، سرگیجه، احساس ناراحتی و درد كمر، بازو، گردن، فك و معده از دیگر علائم بیماری‌های قلبی است. باید هر سال به‌طور مرتب تری‌گلیسیرید و كلسترول خون‌شان كنترل شود.

   مكمل‌های روغن ماهی: پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامتی بسیار مفیدند. باعث كاهش فشارخون و افزایش عملكرد مغز و جلوگیری از كاهش بینایی در اثر افزایش سن‌وسال می‌شوند.

 

دهه ششم زندگی

 

پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه مردم در دهه 60 و 70 زندگی بسیار شادتر از گذشته می‌شوند. اگر قبلا به تغذیه خود و ورزش كردن اهمیت داده باشند، از ابتلا به بیماری‌های حاد در امان هستند و می‌توانند مزد خود را از شیوه درست زندگی كردن‌شان بگیرند. اما اگر اینگونه نباشد، هنوز هم برای شروع دیر نیست.

   به ورزش كردن ادامه دهند.

پیری به معنای دست كشیدن از زندگی نیست. هنوز هم می‌توان عضلات نیرومندی داشت. تمرینات ایروبیك بسیار مفید است.

   با دیگران در ارتباط باشند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه روابط اجتماعی افراد در دوران پیری به طول عمر و البته كاهش خطر آلزایمر كمك می‌كند.

   ویتامین D كافی دریافت كنند:

تمام پزشكان مصرف مكمل‌های ویتامین D را در این سنین توصیه می‌كنند تا خطراتی مثل بیماری قلبی، سرطان، ضعف استخوان‌ها و از دست دادن حافظه كاهش یابد. ویتامین D بیشتر در بدن تولید می‌شود و البته استفاده از نور خورشید باعث تولید آن می‌شود؛ اما در افراد پیر كه ممكن است به اندازه كافی نور خورشید دریافت نكنند، احتمال كمبود ویتامین D نیز بیشتر است؛ به همین دلیل پزشكان مصرف حداقلIU 400 را برای افراد 70-51 ساله الزامی می‌دانند و برای افراد مسن‌تر نیز دریافت IU 600 را توصیه می‌كنند.

   در دوران پیری بینایی و شنوایی افراد نیز تغییر می‌كند. گاهی اوقات آسیب‌های بسیار جدی در اثر كاهش بینایی و شنوایی رخ می‌دهد؛ لذا از دهه 60 به بعد باید حتما مورد آزمایش شنوایی و بینایی نیز قرار گیرند.

برچسب ها: سلامت قلب و عروق، ضربان قلب، افزايش سلامت تعداد بازديد: 554 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز