Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 07:42

6
شهریور
درد‌سر‌های افراد باهوش (1)

درد‌سر‌های افراد باهوش (1)

بخش اول- چرا اغلب افراد زیرك و باهوش در حل مشكلات دیگران مهارت بیشتری دارند، اما از عهده حل مشكلات خود برنمی‌آیند. مطمئنا شما هم تا به حال با چنین افرادی برخورد داشته‌اید و شاید خودتان هم یكی از آنها باشید.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

چرا اغلب افراد زیرك و باهوش در حل مشكلات دیگران مهارت بیشتری دارند، اما از عهده حل مشكلات خود برنمی‌آیند. مطمئنا شما هم تا به حال با چنین افرادی برخورد داشته‌اید و شاید خودتان هم یكی از آنها باشید. برخی روانشناسان می‌گویند كه اغلب مردم برون‌بینی فوق‌العاده‌ای دارند و از آنجا كه برای حل مشكلات خود نیاز به درون بینی دارند، از عهده آنها برنمی‌آیند.

هدف ما در اینجا پرداختن به این ویژگی انسان نیست، بلكه می‌خواهیم راجع به افرادی صحبت كنیم كه مشكلات و مسائل دیگران را می‌توانند حل كنند، ولی قادر به حل مشكلات خود نیستند. مشكلات، بخشی از زندگی انسان را تشكیل می‌دهند. در حقیقت مشكلات، خود زندگی هستند و اگر با این دید به آنها نگاه كنیم، متوجه معنای متفاوتی خواهیم شد.

برخی افراد به اختلافات و مشكلات به منزله فرصت‌هایی برای رشد و یادگیری نگاه می‌كنند و از این طریق قادر به مقابله و رویارویی با آنها هستند. برای این كار نیاز به چند چیز دارید كه یكی از آنها مهارت است. همچنین به زمان و برخی مواقع نیز به كمك سایر افراد نیاز دارید.

تمام مشكلات و سختی‌ها، محدودیت‌هایی به همراه دارند و این محدودیت‌ها موانعی ایجاد می‌كنند كه می‌توانند روی چگونگی برخورد با مشكلات تاثیر بگذارند. بنابراین وقتی مشكل یا مساله‌ای ایجاد می‌شود، فشارها و محدودیت‌هایی به همراه می‌آورد. احتمالا فردی كه درگیر آن مساله شده است، اعتماد به نفس خود را تا حدودی از دست می‌دهد و ممكن است مشكلات و مسائل قبلی نیز فشار بیشتری بر او بیاورند.

این فرد وقتی به مشكلش فكر می‌كند، معمولا نمی‌تواند تمام محدودیت‌ها و فشارهایی را كه احاطه‌اش كرده‌اند، تحمل كند. افراد زیرك و باهوش محدودیت‌های كمتری را می‌بینند و می‌توانند با وجود تمام محدودیت‌ها، عملكردی مناسب داشته باشند و این همان تجربه‌ای است كه فرد درگیر به دست نمی‌آورد.

اما وقتی كه فردی باهوش دچار مشكل می‌شود، ذهنش فقط مشغول آن نیست؛ بلكه تمام موانع و محدودیت‌هایش را در ذهن دارد و به آنها فكر می‌كند؛ به این ترتیب مسائل و مشكلات با در نظر گرفتن تمام محدودیت‌هایشان پیچیده‌تر و دشوارتر به نظر می‌رسند! او آنقدر به مشكلات همراه با موانع‌شان فكر می‌كند كه همه‌چیز پیچیده‌تر و حل آن مساله بسیار دشوار می‌شود.

این افراد برای رهایی از چنین دامی چه باید بكنند؟

1- مسائل و موانع را بیش از حد تجزیه و تحلیل نكنید: تجزیه و تحلیل‌های بیش از حد، محدودیت‌ها و فشارها را بیشتر و بزرگتر می‌كنند و شاید ظرفیت شما آنقدر نباشد كه بتوانید آنها را یكجا تحمل كنید و از عهده حل مشكلات برآیید؛ زیرا مشكلات كوچك را در ذهن خود به مشكلات بزرگ تبدیل كرده‌اید.

2- كمك بگیرید: اگر برای طولانی مدت در فكر فرو بروید و انرژی بسیاری صرف حل مسائل و مشكلاتی كه خودتان بزرگ‌كرده‌اید، كنید، احتمال آنكه به نتیجه برسید، زیاد است؛ اما با كمك گرفتن از افراد مورد اعتماد، راحت‌تر می‌توان بر برخی مشكلات غلبه كرد؛ چرا كه دیگران محدودیت‌های شما را ندارند و به شاخ و برگ مشكلات فكر نمی‌كنند و ذهنشان فقط درگیر همان مشكل است، نه موانع و محدودیت‌ها. آنها راحت‌تر می‌توانند راه‌حل مناسب را ارایه دهند.

3- رابطه خود را با شكست تغییر دهید: كمتر پیش می‌آید كه افراد باهوش تسلیم شوند و شكست را بپذیرند. اگر ترس زیادی از شكست داشته باشید، نمی‌توانید از هر كاری كه انجام می‌دهید، نتیجه خوبی بگیرید. گاهی اوقات فوق‌العاده بودن نیاز به آن دارد كه روی لبه تیغ راه بروید و افراد باهوش این ریسك را نمی‌كنند كه گاهی اوقات روی لبه تیغ راه بروند؛ چرا كه می‌ترسند شكست بخورند...

 

 

برای خواندن بخش دوم- درد‌سر‌های افراد باهوش- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: یادگیری، مهارت، افراد باهوش، حل مشکلات، درون بینی، حل مسائل، مقابله با مشکلات تعداد بازديد: 680 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز