Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 03:26

1
فروردین
توصیه های طلایی به مسافران مناطق گرم

توصیه های طلایی به مسافران مناطق گرم

مناطق بسیار زیبایی در ایران و جهان وجود دارند که هرساله مسافران زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کنند. بااین‌حال، بعضی از این مقاصد توریستی از آب‌وهوای گرم برخوردارند و ممکن است سفر به آن‌ها خطر ابتلا

تحریریه زندگی آنلاین : مناطق بسیار زیبایی در ایران و جهان وجود دارند که هرساله مسافران زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کنند. بااین‌حال، بعضی از این مقاصد توریستی از آب‌وهوای گرم برخوردارند و ممکن است سفر به آن‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با گرما، مانند خستگی گرمایی و گرمازدگی را افزایش ‌دهد، به‌خصوص اگر به آب‌وهوای معتدل یا سرد عادت داشته باشید. چنانچه تصمیم دارید به شهر یا کشوری با آب‌وهوای گرم سفر کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید. در این مقاله، شمارا با نکاتی که باید برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق گرم رعایت کنید، آشنا خواهیم کرد. پزشکان توصیه می‌کنند با رعایت نکاتی برای سلامت خود در سفر به مناطق گرم ارزش قائل باشید و از بروز عوارض ناشی از دمای بالا پیش‌گیری کنید. مهم‌ترین راه‌کارهایی که می‌توانند از شما در برابر گرما محافظت کنند عبارت‌اند از:

 

لباس‌های مـــناسب و راحت بپوشید

لباس‌ها نقش مهمی در مسافرت دارند، به‌خصوص در آب‌وهوای گرم. همیشه لباس‌های گشاد، سبک و رنگ روشن بپوشید و از پارچه‌های تیره و سنگین دوری‌کنید. لباس‌های گشاد و نخی اجازه می‌دهند هوا روی پوست گردش کند، درنتیجه به خنک شدن بدن کمک می‌کنند. اما لباس‌های تیره‌رنگ، به‌ویژه مشکی، گرما را جذب می‌کنند و احتمال گرمازدگی را افزایش می‌دهند. نکته مهم دیگری که باید رعایت کنید، استفاده از شلوار بلند، پیراهن آستین‌بلند و کلاه لبه‌دار است. این نوع لباس‌ها از پوست شما در برابر نور خورشید محافظت کرده و از آفتاب‌سوختگی جلوگیری می‌کنند.پوشیدن لباس سبک و راحت بارنگ روشن از گرم شدن بیش‌ازحد بدن جلوگیری می‌کند.

بیشتربخوانید:

چگونه چادر و کیسه خواب را در زمستان گرم نگه‌داریم؟

 

 

 

 کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید

در سفر به مناطق گرم هرگز نور خورشید را دست‌کم نگیرید. آفتاب‌سوختگی، به‌خصوص در ابتدای سفر، می‌تواند تعطیلات شمارا خراب کند. هر بار که از محل اقامت خود خارج می‌شوید از کرم ضد آفتاب باکیفیت، ترجیحاً با SPF بالاتر از 30، استفاده کرده و هر 2 ساعت یک‌بار آن را تمدید کنید. علاوه بر این، استفاده از عینک آفتابی و چتر هم به حفظ سلامتی در سفر به مناطق گرم کمک می‌کند. چراکه وقتی به دل طبیعت می‌روید یا از مکان‌هایی که در فضای باز قرار دارند بازدید می‌کنید، ممکن است نتوانید در سایه پناه بگیرید.

 

صبح یا عصر به دیدن مکان‌های توریستی بروید

سازمان‌های بهداشتی توصیه می‌کنند در صورت امکان در گرم‌ترین ساعات روز (معمولاً بین ساعت 11 صبح تا سه بعدازظهر) از ساختمان خارج نشوید. چون خورشید بالای سر شما قرار دارد و احتمال آفتاب‌سوختگی و گرمازدگی به اوج خود می‌رسد. یکی از بهترین راه‌ها برای کنار آمدن با هوای گرم، تنظیم زمان خارج شدن از هتل است. روز خود را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که صبح‌ها قبل از اینکه خورشید در داغ‌ترین حالت خود قرار بگیرد یا اواخر عصر از مکان‌های توریستی دیدن کنید. در اواسط روزبه محل اقامت خود برگردید و منتظر بمانید تا هوا کمی خنک شود. در این مدت می‌توانید ناهار بخورید یا استراحت کنید.

 بیشتربخوانید:

بهترین غذاها برای سفر ؛ توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری

 

 

 

 

از موزه‌ها در گرم‌ترین ساعات روز بازدید کنید

یک توصیه مهم برای خنک ماندن و حفظ سلامتی در سفر به مناطق گرم این است که از مکان‌های سربسته و مجهز به تهویه هوا در گرم‌ترین ساعات روز دیدن کنید. موزه‌ها، گالری‌ها و حتی مراکز خرید معمولاً گزینه‌های مناسبی برای این کار هستند.

 

برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق گرم به‌اندازه کافی استراحت کنید

روز خود را بیش‌ازحد شلوغ نکنید، چون انرژی شما کاهش پیدا می‌کند. پیاده‌روی و کاوش در یک مکان گرم ازنظر جسمی آسیب‌های زیادی به شما وارد می‌کند. ازاین‌رو، لازم است در طول روز استراحت کنید و کمی چرت بزنید. در طول سفر به‌اندازه کافی استراحت کنید تا گرما آسیب کمتری به شما وارد کند.

 

از فعالیت بدنی شدید بپرهیزید

در روزهای بسیار گرم از پیاده‌روی یا فعالیت‎‌های بدنی سخت خودداری کنید. در این روزها برنامه خود راکمی تغییر دهید و به سراغ فعالیت‌هایی بروید که به انرژی زیادی نیاز ندارند.

  بیشتربخوانید:

آغاز رائه خدمات سفر و گردشگری به بازنشستگان کشوری

 

 

بدن‌ خود را هیدراته نگه‌دارید

کم‌آبی شایع‌ترین مشکل مربوط به گرما است. اما گاهی اوقات، هیجان کشف یک مکان جدید باعث می‌شود نوشیدن آب را فراموش کنید. در هوای گرم، نوشیدن مایعات بسیار مهم است. برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق گرم لازم است همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید و هر 15 تا 30 دقیقه یک‌بار از آن بنوشید، حتی اگر تشنه نیستید. به یاد داشته باشید که نوشیدنی‌های الکلی، گازدار یا کافئین دار برای هیدراته نگه‌داشتن بدن گزینه مناسبی نیستند. پوشیدن لباس‌های مناسب، استفاده از کرم ضد آفتاب، دوری از نور خورشید در اواسط روز، استراحت کافی، نوشیدن آب و خوردن میوه و سبزی از بدن در برابر گرما محافظت می‌کند.

 

برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق گرم غذای خود را هوشمندانه انتخاب کنید

تا حد امکان از خوردن غذاهای پرچرب و سنگین خودداری کنید. فرآیند هضم با تولید گرما همراه است و غذایی که هضم آن مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد، حال شمارا بدتر می‌کند. به‌علاوه، در هوای گرم اشتها کمتر می‌شود. بنابراین، بهتر است تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش و حجم هر وعده را کاهش دهید. به‌منظور تقویت سیستم ایمنی بدن برای مناطق گرم سبزیجات و میوه‌ها، از جمله هندوانه، پرتقال و خیار، را انتخاب کنید. چراکه هم غنی از ویتامین و مواد معدنی هستند و هم‌مقدار زیادی آب‌دارند و به هیدراته نگه‌داشتن بدن کمک می‌کنند. میان وعده‌های حاوی نمک مثل آجیل شور و پاپ‌کورن هم گزینه مناسبی برای آب‌وهوای گرم به شمار می‌روند. چون می‌توانند الکترولیت‌های ازدست‌رفته از طریق تعریق را جایگزین کنند.در طول سفر، مصرف میوه و سبزی به تأمین مواد مغذی و آب موردنیاز بدن کمک می‌کند.

 

سؤالات متداول

گرما باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود؟

رایج‌ترین مشکلات ناشی از گرما عبارت‌اند از: بثورات حرارتی (یک نوع تحریک پوستی که باعث قرمز شدن پوست می‌شود)، کرامپ گرمایی (گرفتگی دردناک عضلات)، خستگی گرمایی (تعریق شدید، نبض تند و ضعیف و تنفس سریع) و گرمازدگی که تهدیدکننده حیات است و زمانی رخ می‌دهد که دمای بدن در عرض چند دقیقه به بالاتر از 41 درجه سانتی‌گراد برسد.

 

چه عواملی احتمال بروز مشکلات ناشی از گرما را افزایش می‌دهند؟

کم‌آبی بدن، چاقی، مصرف بعضی از داروها (مثل دیورتیک‌ها، آنتی‌هیستامین‌ها، ملین‌ها و آرام‌بخش‌ها)، ابتلا به بعضی از بیماری‌ها (مانند دیابت، مشکلات قلبی و مشکلات کلیوی)، بارداری، عادت نداشتن به گرما، پوشیدن‌ لباس‌های سنگین یا تیره و سن کمتر از چهار سال یا بالاتر از 65 سال آسیب‌پذیری در برابر گرما را افزایش می‌دهند.

 

چگونه از کودکان در سفر به مناطق گرم محافظت کنیم؟

کودک را به‌تنهایی در ماشین رها نکنید، مطمئن شوید که آب کافی می‌نوشد و کرم ضد آفتاب او را هر 2 ساعت یک‌بار تمدید کنید.

 

کلام پایانی درباره راه‌های حفظ سلامتی در سفر به مناطق گرم

گرما می‌تواند مشکلات زیادی برای سلامتی ایجاد کند، از آفتاب‌سوختگی خفیف گرفته تا گرمازدگی شدید. برای جلوگیری از بروز این مشکلات باید آب فراوان بنوشید و در ساعات اوج گرما از محل اقامت خود خارج نشوید. دوش گرفتن و استفاده از کیسه یخ می‌تواند به‌سرعت دمای مرکزی بدن را پایین بیاورد. چنانچه این راه‌کارها مؤثر نبودند یا احساس حالت تهوع و سرگیجه داشتید، تاوَن نزد پزشک بروید.

برچسب ها: تغذیه، گرما، مسافرت، گردشگری، سفر، عید نوروز، توریست، ایرانگردی، سفرهای نوروزی، موزه تعداد بازديد: 194 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز