Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 19:14

4
بهمن
گل‌های آپارتمانی؛ تصفيه كنند‌ه‌های طبيعی (2)

گل‌های آپارتمانی؛ تصفيه كنند‌ه‌های طبيعی (2)

نخل خرما ماندگاری طولانی دارد و هر چقدر در معرض نور بیشتری قرار بگیرد برگ‌های آن سالم‌تر و خوشرنگ‌تر خواهند بود.

تحريريه دنيای سلامت

 

 

 

آمونیاك

محصولات پاك كننده، پرینتر و فتوكپی حاوی آمونیاك هستند. 

استنشاق بیش از حد آمونیاك منجر به سوزش چشم‌ها، بینی و گلو و سرفه می‌شود و حتی می‌تواند مشكلات شدید تنفسی ایجاد كند.

 استون

لوازم آرایشی همچون لاك‌ها و یا رژهای مایع و یا برخی از كاغذهای چاپ حاوی استون هستند و مقدار بالای آن موجب تهوع، سردرد، سوزش چشم، بینی وگلو می‌شود.

بهترین گیاهان تصفیه كننده هوا

مطالعات نشان می‌دهد كه برخی گل‌های آپارتمانی ظرف مدت 24 ساعت می‌توانند تا 48درصد از آلاینده‌های داخل منزل را از بین ببرند. اگرچه تمامی گیاهان نقش مهمی در تصفیه هوا دارند ولی برخی از آنها بهتر عمل می‌كنند. در اینجا چند نمونه از آنها معرفی می‌شود.

 نخل اریكا 

در میان گیاهان تصفیه كننده هوا، این گیاه یكی از بهترین و موثرترین گیاهان است و سموم منزل را دفع می‌كند. این گیاه بسیار مقاوم است نخل اریكا می‌‌تواند رطوبت رسانی كرده و حتی در طول زمستان به عنوان یك دستگاه بخور خانگی  عمل كند.

 اسپاتی فیلوم 

این گیاه برگ‌های پربرگ و براق و گل‌های سفید دارد و تنها نیازمند آب مناسب است و اگر به آن آب كافی بدهید، می‌توانید همیشه از آن به عنوان تصفیه كننده هوا استفاده كنید.

 گیاهان مارپیچی 

این گیاه‌هان كه از اكثر گیاهان آپارتمانی متفاوتند، در شب اكسیژن تولید و دی‌اكسید‌كربن را حذف می‌كنند؛ به همین دلیل استفاده از آنها در اتاق خواب بسیار مفید است و با قراردادن آن در اتاق خواب خود می‌‌توانید اطمینان حاصل كنید كه در طول شب اكسیژن لازم را دارید.

 گیاهان چسبنده 

گیاهان چسبنده نه تنها اكسیژن را در هوا آزاد می‌كنند، بلكه فرمالدئید‌ها و سایر مواد و گازهای شیمیایی موجود در هوا را از بین می‌برند و همانطور كه گفتیم فرمالدئید در مبلمان چوبی، چسب و دود سیگار وجود دارد.

 نخل خرما 

این گیاه منحصر به فرد تقریباً شبیه نخل و در از بین بردن زایلن بسیار موثر است. نخل خرما ماندگاری طولانی دارد و هر چقدر در معرض نور بیشتری قرار بگیرد برگ‌های آن سالم‌تر و خوشرنگ‌تر خواهند بود.

 سرخس معمولی مجعد

بهترین روش برای از بین بردن آلاینده‌های هوا به ویژه فرمالدئید و افزایش رطوبت داخل خانه استفاده از این گیاه است.

 پیچك 

دارای ساقه‌های علفی است كه هیچ‌وقت این ساقه‌ها چوبی نمی‌شوند. این گیاه به پیچك برگ قلبی معروف است آلاینده‌هایی همچون بنزن فرمالدئید و مونوكسید كربن را به راحتی از محیط‌های بسته دور می‌كند.

 بامبو

این گیاه می‌تواند فرمالدئید بنزن، مونوكسید كربن، زایلن و كلرومزم را از محیط اطراف دور كند و در فصول سرد سال، هوای داخل خانه را مرطوب نگه دارد. البته نباید در معرض مستقیم نور خورشید نگهداری شود.

گیاهان چگونه هوا را تصفیه می‌كنند؟

گیاهان همچون فیلتر، هوا را جذب كرده و بدین ترتیب سموم و مواد شیمیایی را جذب و یا آنها را دفع می‌كنند و یا در خود نگه می‌دارند. هر چقدر برگ‌های گیاهان بزرگ‌تر باشد نقش آنها در جذب آلاینده‌ها بیشتر است با جذب این آلاینده‌ها، آنها وارد بدن انسان نمی‌شوند و احتمال ابتلا به بیماری‌های ناشی از سموم كاهش می‌یابد.



 مراقبت از گیاهان آپارتمانی

اگرچه نگهداری گیاه در آپارتمان بسیار پرفایده و البته زیباست، ولی بیشتر افراد از اینكه به محض آوردن گیاهان به خانه پلاسیده و خراب می‌شوند شكایت دارند نگهداری از هر گیاه اصول خاص خود را دارد،

ولی به‌طور كلی رعایت نكات زیر به حفظ زیبایی و سلامت گل‌های آپارتمانی و در واقع حفظ سلامتی افراد خانه كمك می‌كند:

 گرد و غبار گیاهان را پاك كنید

فراموش نكنید كه باید هرازگاهی گرد و غبار گیاهان را پاك كرد در طول ماه‌های تابستان به دلیل باز بودن پنجره‌ها، گردوغبار بیشتری روی گیاهان می‌نشیند و در فصل زمستان نیز دود ناشی از سیستم‌های گرمایشی برگ‌ها را می‌پوشاند و در واقع روزنه‌های تنفسی گیاه مسدود می‌شود.

 اجازه دهید كمی هوا از طریق خاك به گیاه برسد

خاك گیاه را كنار بزنید و اجازه دهید هوا به ریشه‌های آن نیز برسد. وقتی كه گیاه در نور كم و یا رطوبت زیاد قرار بگیرد، علف‌های ریزی كنار آن سبز می‌شود و این كار به حذف آنها نیز كمك می‌كند.

 هرس

هرس كردن گیاهان یكی از بهترین كارها برای سلامت ‌آنهاست. فقط كافی است برگ‌های زرد و پژمرده گیاه را از روی آن بردارید. 

 گیاه را چك كنید تا از وجود احتمال هر نوع هزارپا، حلزون و یا كرمی مطلع شوید.

 مراقب خاك گیاه باشید و سالانه در فصل زمستان آن را تعویض كنید.

 گیاهان نیاز‌های متفاوت غذایی دارند و این نیاز‌ها در هر گیاهی فرق می‌كند.

 گیاه را به گونه‌ای ‌آب دهید كه آب اضافی از ته گلدان خارج شود. این آب بهتر است هم دمای درجه اتاق باشد و آب از یك روز قبل در ظرفی ریخته و كنار گذاشته شده باشد و روز بعد گیاه با آن آبیاری شود...

 

 

برای خواندن بخش اول -گل‌های آپارتمانی؛ تصفيه كنند‌ه‌های طبيعی- اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: گیاهان آپارتمانی، گل‌های آپارتمانی، پرورش و تولید گل های اپارتمانی، شرایط نگهداری گیاهان آپارتمانی، انواع گیاهان آپارتمانی، آشنایی با انواع گیاهان زینتی و آپارتمانی تعداد بازديد: 3025 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز