Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 18:35

12
تیر
انواع کاشت سبزیجات در منزل

انواع کاشت سبزیجات در منزل

آبیاری را در آب و هوای خشك حتماً مفصل انجام دهید چون در غیر این صورت بذرها در داخل خاك از بین رفته و سبز نمی‌شوند و در نتیجه زحمات شما بی‌نتیجه می‌ماند.

مهندس حسن بنی هاشمی

 

 

به‌طور كلی سبزیجات را با دو روش می‌كارند:

 كاشت در محل اصلی

 كاشت در خزانه

كاشت در محل اصلی: سبزیجاتی از قبیل اسفناج، تره، ذرت، گشنیز، ریحان، شاهی، پیاز، خیار، كدو، باقلا، لوبیا سبز، بامیه، چغندر و سیب‌زمینی در محل اصلی كاشته می‌شوند.

كاشت در خزانه: بذر سبزیجاتی مثل كلم‌پیچ، بادمجان، فلفل، گل كلم، كرفس و گوجه‌فرنگی را از قبل در خزانه كاشته و پس از سپری شدن زمان مناسب و رشد نشاء‌ها به اندازه كافی آنها را در زمین اصلی می‌كارند. عمق كاشت برخی از سبزیجات مثل كاهو و كرفس باید به اندازه‌ای باشد كه در خزانه بوده است ولی در بعضی از سبزیجات مثل گوجه‌فرنگی و بعضی از كلم‌ها برای ایجاد ریشه‌های نابه‌جا و قوی شدن بوته‌ها بهتر است كه كمی عمیق‌تر كاشته شوند.

می‌توانید بذر این سبزیجات را نیز به‌طور مستقیم با توجه به درجه حرارت هوا در محل نیز كشت نمایید ولی عیب این طریقه این است كه بذر زیادی مصرف می‌شود. لازم به تذكر است كه امروزه حرفه‌ای‌ها گروهی از سبزیجات دست الف (از قبیل: خیار، كدو، هندوانه و خربزه) را به منظور پیش‌رس كردن قبلا در گلدان‌های كوچك كشت نموده و پس از 4-5 برگه شدن با احتیاط كامل به طوری كه خاك اطراف ریشه آنها نریزد در زمین اصلی كشت می‌نمایند.

اخیراً نیز بذرها را در گلدان‌های كوچك كه اصطلاحاً به آنها كاغذی می‌گویند و محتوی پیت‌موس بوده كاشته و پس از 4-5 برگه شدن با همان گلدان در زمین اصلی كاشته و پس از گذشت مدتی گلدان كاغذی پوسیده و ریشه در داخل خاك جدید شروع به رشد و نمو می‌نماید.

آندیو

این گیاه نوعی كاسنی است كه به عنوان سبزی سالاد از آن استفاده می‌گردد. گرچه نوعی كاهو محسوب می‌شود ولی طعم و مزه آن با كاهو متفاوت است. برخلاف كاهو این امتیاز را هم دارد كه از ماه دی تا اواخر اسفند در دسترس بوده و می‌توان آن را برداشت كرد. با كاشت بذر آن به فاصله یك ماه در میان می‌توانید به مدت شش ماه از سر گل این گیاه استفاده كنید.

آندیو معمولا در خاك رسی و چسبناك به خوبی نمی‌روید و باید تركیبات خاك آن طوری باشد كه بتواند مقداری رطوبت را در خود حفظ نماید. اگر در بهار بذرپاشی می‌نمایید جای نیمه‌ سایه را انتخاب كنید. بذرها را تنك بپاشید و روی آنها را با خاك برگ نرم بپوشانید و كمی آن را سفت نمایید.

بذرها در مدت 3 تا 7 روز جوانه می‌زنند. آبیاری را در آب و هوای خشك حتماً مفصل انجام دهید چون در غیر این صورت بذرها در داخل خاك از بین رفته و سبز نمی‌شوند و در نتیجه زحمات شما بی‌نتیجه می‌ماند. وجین كردن را فراموش نكنید. هر چند وقت یك‌بار به آن كود شیمیایی جامع نیز بدهید.

به محض مشاهده اولین جوانه برگ‌ها، بوته‌ها را به تناوب تُنك نمایید تا زمانی‌كه فاصله بوته‌ها به حدود 20 تا 25 سانتیمتر برسد. 12 هفته پس از بذرپاشی كار سفید كردن بوته‌ها را شروع كنید. چند بوته را كه مطمئن هستید برگ‌هایشان خشك است انتخاب نموده و با رافیا (نخ درخت خرما) به طرف بالا و به حالت فر دادن بچرخانید و سپس با روكش پلاستیكی آنها را بپوشانید. گل‌ بوته‌ها ظرف 3 هفته در تابستان و در زمستان به مدت 5 هفته آماده بهره‌برداری خواهند شد. برای رفع تلخی در مزه این سبزی باید بگذارید كه سرگل‌ها سفیدرنگ شوند.

 

برچسب ها: کاشت اسفناج، کاشت سبزیجات در منزل، آندیو، کاشت شاهی، کاشت ریحان، آموزش کاشت سبزیجات، روش کاشت سبزیجات در منزل، بذر گیاهان تعداد بازديد: 1166 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز